چگونه جوان بمانیم ؟؟ ؟ ؟

مادر همه ی امراض و بلای تن

 

“لویچی کارنارو” که از اشراف ایتالیایی بود کتابی درباره “صد سال زندگی” نوشته است. شاید باورتان نشود راز جوانی تا چه اندازه ساده است و یا اینکه چققدر راحت می توان صد سالگی خود را دید.

به هر حال خلاصه آن را در اینجا می خوانید.

کارنارو می گوید که در چهل سالگی بر اثر پرخوری مبتلا به درد های گوناگون بود که بر اثر اختلالات هاضمه تولید گشته بود. در نتیجه چنان از زندگی بیزار شده بود که آررزوی مرگ می کرد و به صورت جدی به خودکشی فکر می کرد. ولی تغییر کرد، در صدد معالجه خود بر آمد، و به زودی و پس از ملاقات با تعداد زیادی از حازق ترین پزشکان کشور دریافت علت العلل رنجوری اش پرخوری است. پرخوری است که باعث شده انواع سموم در معده او جمع شده و خون او را آلوده کند. او می گوید علت مرض خود را که دریافت به صورت جدی تصمیم گرفت که شیوه ی تغذیه اش را اصلاح کند. از پرخوری دست کشید و به اعتدال پرداخت، بر اثر پیش گرفتن این رژیم توانست بیش از صد سال عمر کند. لویچی کارنارو نه فقط پرخور بود بلکه مقدار زیاد شراب می نوشید ولی کم کم وابستگی اش به الکل را کم کرد، از پرخوری دست کشید و غذای خود را محدود به روزی ۱۲ اونس کرد، غذای بسیار ساده، (حدود ۲۸۰ گرم).

پس از اینکه به سرعت از این شیوه درمان نتیجه گرفت بیشتر علاقه مند شد و مشتاق شد بداند چه غذاهایی به هم می سازند و اینکه چه غذاهایی به او می سازند و تا چه اندازه از چه غذایی باید بخورد.

البته کارنارو در کتابش چیزهای دیگری را هم از عوامل طول عمر و جوان ماندن می داند، از جمله: نوع شغل، آب و هوا و موقعیت و محل سکونت و نوع عادات و چگونگی خلق و خوی. همچنین پاکیزگی و نظافت به طول عمر کمک می کند، در اینجا منظور، پاکیزگی درون و هم بیرون و محیط کار و زندگی و افکار و احساسات است.

ولی آنچه که او مادر همه ی امراض و به قول خودش بلای تن می داند، نداشتن تغذیه ی مناسب و پرخوری است.

ما اغلب در بند آن نیستیم که چه می خوریم و چگونه می خوریم و کی می خووریم و چقدر می خوریم بلکه فقط در اندیشه آنیم که چیزی خوشمزه به دست آوریم و بخوریم. با یک تغیر ساده در شیوه ی تغذی مشود سالیان بسیار بیشتری از زنگی لذت برد، بسیار با کیفیت تر و شاداب تر