Yahoo Mail صندوق پستی یاهو و Gmail صندوق پستی گوگل از بهترین سرویس های ارائه دهنده صندوق پستی رایگان در دنیا می باشند. البته در این میان نباید از دیگر سرویس ها نظیر Hotmail و Email و … غافل ماند که خدمات بسیار مطلوبی را ارائه می دهند. اما با توجه به استقبال بیشتری که از این دو سرویس  می شود، در این مقاله به بررسی این دو صندوق پستی و مقایسه آنها باهم می پردازیم. اخیرا گوگل تغییراتی را در صندوق پستی خود بوجود آورده و کیفیت آن را بسیار بالاتر برده است. یاهو نیز قبلا با نسخه جدید و افزودن قابلیت های بسیاری سرویس خود را ارتقاء داده بود. لازم به ذکر است این مقایسه بین آخرین نسخه های ارائه شده این دو سرویس می باشد.

یاهومیل در مقایسه با جیمیلدید کلی:

در نمای کلی باز شدن ایمیل ها در جیمیل در یک صفحه صورت میگیرد و از قابلیت باز شدن هر ایمیل در یک تب (Tab) خبری نیست. و برای پیمایش بین ایمیل ها و رفتن به ایمیل بعد باید از کلید پیمایشی که در بالای ایمیل ها قرار دارد استفاده کرد که البته بسیار مناسب و راحت می باشد. در یاهو این امکان وجود دارد که هر ایمیل را در یک تب جدگانه باز کرد که با این قابلیت شما می توانید چندین ایمیل را همزمان باز کنید. که مزایای خاص خود را دارد.

اضافه میکنم در جیمیل قسمت های کناری و بالای صندوق پستی ثابت هستند و شما بعد از باز کردن هر ایمیل فقط محتویات همان ایمیل بارگذاری میشود که این امر در سرعت باز شدن ایمیل ها به شدت موثر است. و لذت ایمیل خوانی را در جیمیل بالاتر می برد. اما باید ذکر شود که همه اینها منوط به سرعت خوب اینترنتی می باشد. خواهید دید که این لزوم در قسمت مقایسه این دو سرویس در سرعت های پایین اینترنت به یک نقطه ضعف برای جیمل تبدیل خواهد شد.

یاهو

Yahoomail

 

جیمیل

Gmail

 

ظاهر:

یک مقوله کاملا سلیقه ای می باشد ولی ذکر نکات زیر بدون لطف نیست.

در نسخه جدید جیمیل امکان استفاده از تصاویر با کیفیت HD برای بکگراند(پشت صفحه) فراهم شده است و همچنین پوسته های زیبایی هم قرار داده شده است.

اما تنوعع در رنگ بندی و قابلیت تغییر اکثر رنگ بندی ها در یاهو میل را باید نقطه قوتی برای آن دانست.

شخصی سازی: فولدر در مقابل لیبل! Folder vs Label

در یاهومیل به راحتی میتوانید برای ایمیل های خود فولدر درست کنید و آنها را دسته بندی کنید. که یک نقطه قوت برای یاهو می باشد.

در جیمیل گزینه لیبل (Lablel) وجود دارد که همان کار فولدر را انجام میدهد. ناگفته نماند که این گزینه بسیار سلیقه ای می باشد و برای مثال بنده، لیبل جیمیل را بسیار بیشتر می پسندم و با توجه به رنگ بندی که برای لیبل ها وجود دارد شما محدودیتی دز این زمینه احساس نخواهید کرد. البته کارایی لیبل بیش از این نکات گفته شده می باشد.

راحتی  الصاق کردن فایل به ایمیل(Attachment):

در سیستم های قبلی یاهو هنگام اتچ کردن فایل یک صفحه جدید باز می شد و عملیات اتچ کردن را نشان می داد که بسیار بد بود. اما در نسخه جدید آن امکان اتچ فایل در همان صفحه و همزمان فراهم شده است. قابلیت اتچ همزمان در جیمیل همواره وجود داشته است.

فضای اختصاص داده شده:

در جیمیل به هر کاربر حدود ۷۵۰۰ مگابایت به صورت رایگان ظرفیت داده میشود که این ظرفیت در یاهو میل بینهایت بوده و محدودیتی در حجم وجود ندارد.

تاریخ نگهداری از حساب کاربری:

اگر یک کاربر از صندوق پستی خود برای مدت معینی استفاده نکند، بدین معنی که در طی این مدت مشخص به حساب کاربری خود وارد نشود و یا در این مدت ایمیلی دریافت نکند، جساب کاربری وی مسدود و پاک خواهد شد. که به تاریخ انقضای حساب (Account Expiration) شناخته می شود. این مدت برای یاهو میل حدود ۱۲۰ روز میباشد ولی در گوگل محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و حساب کاربری شخص همواره برقرار خواهد بود.

 چت (Chat):

در حال حاظر هر دو سیستم خدمات خوبی را در این زمینه ارئه می دهند. اما باید دانست که چت جیمیل با توجه با امکان چت گروهی و تصویری و همچنین چت با اعضای موجود در حلقه خود در شبکه اجتماعی بسیار کارا تر از چت یاهو می باشد. منظور از چت در اینجا، چت با نرم افزار Yahoo messenger و یا Gtalk نیست وبررسی چت خود صندوق پستی می باشد.

سرعت:

بدون شک سرعت جیمیل در باز شدن و چک کردن ایمیل بالاتر از یاهو است. اما باید دانست که این وضعیت در سرعت های بالای اینترنت وجود دارد و در سرعت های پایین به شدت ضعیف عمل میکند به طوری که اگر سرعت بالایی را نداشته باشید با خطاهای زیادی در باز شدن مواجه خواهید شد و شما مجبور به استفاده از جیمیل در حالت کلاسیک خواهید شد و می دانیم که جیمیل در حالت کلاسیک همچون یک پنجره از ویندوز ۹۸ و بسیار ضعیف است. امکان فرستادن ایمیل با جزئیات کامل در حالت جیمیل کلاسیک وجود ندارد و شما فقط می توانید در یک محیط ساده ایمیلهایتان را فقط بخوانید و احیانا یک حواب ساده متنی به ایمیل ها بدهید.

بنابراین استفاده از یاهو میل در سرعت های پایین بسیار مناسب تر است.

افزونه ها:

برتری بزرگ جیمیل نسبت به یاهومیل در اینجاست. اضافه کردن قابلیت های جدید و انعطاف پذیری بیشتر با گوگل لب (Lab) امکان پذیر می باشد. اضافه کردن قابلیت هایی نظیر تقویم، گذاشتن مستقیم عکس در ایمیل ها و… به راحتی و فقط با فعال کردن آنها، به صندوق پستی شما امکان پذیر می باشد.

پیشنهاد ما:

اگر سرعت اینترنت خوبی دارید، گوگل و خدمات آن را فراموش نکنید. یکپارچگی سیستم گوگل در سرویس های آن نظیر جیمیل، گوگل پلاس، جستجو ها و … شما را شگفت زده خواهد کرد.

اگر سرعت اینترنت مناسبی ندارید حتما یاهو میل را امتحان کنید.

 نکته آخر:

با توجه به خدمات بی شماری که گوگل به دارندگان سایت (وب مستر ها Webmasters) می دهد و همچنین یکپارچگی این سیستم ها با یکدیگر، بدین معنی که شما با یک اکانت گوگل به تمامی این خدمات دسترسی خواهید داست و همچنین سرعت اینترنت خوبی که وب مسترها به واسطه کارشان دارند لذا بهترین  انتخاب، جیمیل خواهد بود.

هموراه سعی کنید دو اکانت ایمیلی داشته باشید. به این معنی که یک اکانت از جیمیل و یک اکانت از یاهومیل. در تنظیمات صندوق پستی خود (مثلا جیمیل) گزینه ارسال ایمیل های وردی را به دیگر صندوق پستی تان (مثلا یاهومیل) فعال کنید. بدین صورت هم یک پکاپ همیشگی از ایملهایتان دارید و هم در صورت خرابی موقت هر سیستم شما امکان چک کردن ایمیل هایتان را داشته باشید.

این مقاله به صورت اختصاصی در WeAre.ir منتشر شده است. کپی برداری با ذکر منبع و لینک بلامانع می باشد.