خیلی پیچیده نیست، فقط کافی است تا به بررسی علمی غژغژ کردن در بپردازید تا تبدیل به یک کاندیدای مهم برای بردن جایزه ایگ‌نوبل شوید. البته تحقیقتان باید کاملا براساس روش‌های علمی باشد و با دلایل منطقی درباره هر موضوعی حرف بزنید. هر چیز پیش پا افتاده و بی‌اهمیتی می‌تواند موضوع یک تحقیق علمی باشد. هر اندازه تحقیقتان بی‌ارزش‌تر باشد، شانس‌تان برای بردن این جایزه بیشتر می‌شود. اصلا کلمه ایگنوبل یعنی بی‌ارزش و پیش پا افتاده. هرچند هم‌آوایی با خود کلمه نوبل هم در انتخاب این اسم بی‌تاثیر نبوده است. حالا با هم تعدادی از این جوایز را بررسی می‌کنیم. هیات داورانی که از دانشمندان هاروارد، نویسندگان مطبوعات و البته یک عابر پیاده (که تصادفی انتخاب می‌شود) تشکیل می‌شود، برندگان ایگ‌نوبل را انتخاب می‌کنند.

نان کره ای

  فیزیک ۱۹۹۶
1
فکر می‌کنید اگر نان از دستتان بیفتد با کدام سمت به زمین سقوط می‌کند؟ احتمالا جوابتان این است که دو سمت نان فرقی نمی‌کند اما اگر روی آن کره بمالید آن وقت موضوع مهم می‌شود. رابرت متیو از دانشگاه اسون نشان داد که نان معمولا با سمت کره‌اش روی زمین می‌افتد! این پژوهش تاثیر‌گذار یک ایگ‌نوبل را برای او در پی داشت.


شکستن قولنج کلم بروکلی

پزشکی۲۰۰۹
2
«آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز یا لرزش دست در میانسالی می‌شود؟»؛ این سوالی بود که دونالد آنگر با پاسخ دادن به آن توانست یک ایگ‌نوبل برای خودش به ارمغان بیاورد. او که دارای تحصیلات دانشگاهی است، علاوه بر به‌دست آوردن ایگ‌نوبل توانست به مادرش ثابت کند که شکستن قولنج هیچ تاثیری روی انگشتان دستش نداشته است چون او فقط قولنج انگشتان دست چپش را شکسته اما به آرتروز مبتلا نشده است. آنگر در جدید‌ترین تحقیقاتش قصد دارد بفهمد آیا لازم بوده در بچگی‌اش این همه کلم بروکلی بخورد یا نه!

چیپس با سس اضافه

علوم تغذیه ۲۰۰۸

3

سال ۲۰۰۸، سال انگلیسی‌ها بود چون آنها توانستند دو ایگ نوبل را به‌دست آورند. چارلز اسپنس از دانشگاه آکسفورد توانست ثابت کند چیپس‌های مانده هم خوشمزه هستند. او در مقاله‌ای تحقیقی توانست معلوم کند که چیپس‌های مانده اگر با صدای قرچ، قروچ زیاد خورده شوند، خوشمزه‌تر می‌شوند. این یکی از ایگ‌نوبل‌های آنها بود.

جون مادرت خلاف نکن!

ادبیات ۲۰۰۹
جوایز همیشه به اشخاص داده نمی‌شوند بعضی وقت‌ها موسسات یا ادارات مختلف موفق می‌شوند آن را به دست بیاورند. درست مثل سرویس پلیس ایرلند که موفق شد ایگ‌نوبل ادبیات را برای نوشتن ۵۰ نامه جریمه برای یک راننده به‌دست بیاورد. اما جالب اینجاست که نام این آقای متخلف «پراوو جازدی» است که در زبان لهستانی معنای گواهی‌نامه می‌دهد.


شما اسمت چی‌بود؟

دامپزشکی ۲۰۰۹
کاترین داگلاس و پیتر راولینسون از دانشگاه نیوکسل در کمال مسرت ثابت کردند که گاوهای اسم‌دار بیشتر از گاوهای بدون اسم، شیر می‌دهند. آنها تحقیقشان را با عنوان «کاوشی در مشاهدات مدیران فروش درمورد ارتباط انسان و دام درون مراکز دامپروری با افزایش تولید» در نشریه آنتروزوس منتشر کرده‌اند که برای آنها یک ایگ‌نوبل به همراه داشت.


شمشیر نخورید

باز هم بهداشت ۲۰۰۷

5
اگر هوس کردید هر از چند گاهی به تقلید از مجریان سیرک یک شمشیر قورت بدهید، دست نگه دارید. «دان مه‌یر» و «برایان ویت‌کمب» کشف کردند که بلعیدن شمشیر ممکن است باعث سوراخ شدن مری و بسیاری از آسیب‌های دیگر شود(!) چون کسی تا قبل از این کشف از موضوع مطلع نبود، آنها یک ایگ نوبل را بالای سر بردند.


سقوط نارگیل

پزشکی ۲۰۰۱
زمانی سقوط سیب، نیوتن را به بزرگ‌ترین کشف علمی تاریخ (شاید) رهنمون کرد. اما حالا پیتر براس از دانشگاه مک‌گیل روی اثرات ناشی از سقوط نارگیل تحقیق کرده و برای این پژوهش تاثیرگذارش شایسته دریافت یک ایگ نوبل شد.

همه با هم : بنگ!

صلح۲۰۰۰
همه فکر می‌کنند جوایز صلح را فعالان حقوق بشر می‌گیرند اما این طور نیست. در سال ۲۰۰۰ فرماندهی نیروی دریایی انگلستان دستور داد «در مانورهای دریایی، شلیک توپ از کشتی‌های جنگی ممنوع است. به جای آن ملوانان یکصدا فریاد بزنند بنگ» و برای این دستور ایگ‌نوبل صلح را برد.


رازهای بطری نوشابه

صلح۲۰۰۹
به نظر شما یک بطری خالی برای شکستن سر بهتر است یا بطری پر؟ اصلا سوال ساده‌ای نیست چون اشتفان بولیگر، استیفن راس، لارس اوسترهلوگ، مایکل تالی و بیت نیوبوئل از دانشگاه برن در سوئیس با جواب دادن به این سوال توانستند ایگ نوبل صلح را برای خودشان بخرند. آنها در مقاله‌ای با عنوان «آیا بطری‌های خالی و پر نوشابه محکم‌ترند و آیا آستانه شکست آنها برای شکستن جمجمه انسان کافی است؟» که در مجله پزشکی قانونی به چاپ رسید، نشان می‌دهند بطری‌های خالی بیشتر آسیب می‌زنند.