بالگردها بی‌شک انعطاف‌پذیرترین ماشین‌های پرنده ساخت دست بشر هستند، اما مطمئنا در بین سریع‌ترین‌ها جایی ندارند. اما شاید به‌زودی نسل جدیدی از بالگردهای سریع دنیای هوانوردی را با تحولی تازه مواجه کند.

بیشتر بالگردهای امروزی در نهایت به سرعتی در حدود ۲۵۰ یا در بهترین حالت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند. سرعت نهایی بالگردها ارتباط مستقیمی به سرعت گردش ملخ اصلی آن‌ها دارد و این سرعت هم به زاویه خمیدگی ملخ‌ها محدود می‌شود. در این بین تنها پرنده‌های دورگه‌ای مثل تیلیت‌روترها هستند که با ترکیب ویژگی‌های بالگرد و هواپیما از خطوط قرمز محدودیت سرعت بالگردها گذشته‌اند.

دو شرکت آمریکایی سیکروسکی و اروپایی یوروکاپتر چندی است که در حال توسعه طرح‌های متفاوتی برای ساخت بالگردهایی سریع‌تر هستند، بالگردهایی که به‌طور خاص کاربردهای نظامی بسیاری دارند. هر دو بالگرد طراحی‌شده توسط یوروکاپتر و سیکروسکی از ترکیبی از ملخ‌های افقی بزرگ در کنار ملخ اصلی خود برای تامین نیروی پیشرانه اضافی استفاده می‌کنند که ۵۰% به سرعت نهایی بالگرد می‌افزاید. البته هر دو طرح فعلا در مرحله طراحی و آزمایش پیش‌نمونه‌های خود به سر می‌برند و سال‌ها طول خواهد کشید که نمونه کاملی از چنین بالگردهایی ساخته شود.

ساخت بالگرد

ابداع این بالگردهای نوظهور اگرچه انقلاب بزرگی در دنیای بالگردها به‌نظر نمی‌رسد، اما در نوع خود گام‌هایی جدید برای ابداع ترکیب‌های بیشتری از بالگرد و هواپیما به شمار می‌آید، گام‌های تازه‌ای که در نهایت به توسعه نسل جدیدی از هواگردهای با قابلیت‌های بیشتر برای پاسخ‌گویی به نیاز های امروز دنیا منجر خواهد شد.

Sikorsky X2

سیکروسکی ایکس2

سیکروسکی ایکس۲ امروزه به عنوان سریع‌ترین بالگرد ساخته شده شناخته می‌شود. ایکس۲ بالگرد کوچکی است که به جای یک ملخ اصلی از ترکیب دو ملخ اصلی استفاده می‌کند تا با گردش در خلاف جهت هم، گشتاور تولیدی یکدیگر را خنثی کنند. نیروی پیش‌رانش بالگرد علاوه بر ملخ‌های اصلی، توسط ملخ بزرگی که در انتهای بدنه جای گرفته نیز تامین می‌گردد. این ترکیب با افزایش سرعت X2 اجازه گردش‌های تندتر با زاویه کمتر و مانورهای پیچیده‌تر نسبت به دیگر بالگردهای متعارف را فراهم می‌سازد. پیش‌نمونه X2 توانست تا سرعت نهایی ۴۶۲ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. سیکروسکی در نظر دارد تا چند سال دیگر بر اساس بالگرد آزمایشی X2 نمونه رزمی سبکی موسوم به اس۹۷ را برای ارتش ایالات متحده تولید کند.

Eurocopter X3

یورکاپتر ایکس3

یوروکاپتر X3 برای نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۰ / شهریور ۱۳۸۹ به پرواز در آمد. این بالگرد نسبتا بزرگ با ترکیبی از خواص هواپیماها مثل بال و ملخ‌های افقی ساخته شده و همین موضوع هم سرعت بیشتر را برای آن به همراه آورده است. بدنه اصلی بالگرد در حقیقت نسخه اصلاح‌شده‌ای از بالگرد معروف EC155 یوروکاپتر مجهز به موتورهای توربوشفت و ملخی پنج پر است که نیروی برای اصلی بالگرد را برای شناور شدن در هوا تامین می‌کند. ملخ‌های افقی بالگرد هم که در نوک بال‌های به‌نسبت کوچک آن قرار گرفته‌اند، نیروی پیش‌رانش را تامین می‌کنند. این ملخ‌ها همچنین برای خنثی کردن گشتاور تولیدی ملخ اصلی با سرعت بیشتری می‌چرخند. سرعت نهایی این بالگرد ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت است و به گفته یوروکاپتر، نمونه کامل بالگرد که بر اساس تکنولوژی X3 ساخته خواهد شد، تا سال ۲۰۲۰ / ۱۳۹۹ پرواز خواهد کرد.