بافت چربی منجر به رشد سلولهای سرطان سینه می شود

میدانیم که نسبت بالای بافت سینه متراکم با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد. ولی نقش بافت چربی غیر متراکم در سینه کاملا مشخص نیست. تحقیق انجام یافته خطرات سرطان سینه مرتبط با بافت متراکم رشته ای-غده ای و بافت چربی را تفکیک کرده و نشان میدهد که نواحی حجیم از هر دو بطور مستقل با افزایش خطر مرتبط می باشد.

تصاویر ماموگرافی از زنان پس یائسه مبتلا به سرطان سینه با گروه معیار بدون ابتلا به سرطان مورد مقایسه قرار گرفتند.

سرطان سینه

به نقل از ساینس دیلی در این تحقیق که به منظور کاهش خطای ریدر از برنامه پیچیده کامپیوتری برای خواندن فیلم ماموگرافی استفاده شد، برنامه به سادگی بافت متراکم را با بافت غیر متراکم مورد مقایسه قرار داد و اختلالات خاص مورد جستجو قرار نگرفت.
زنان مسن تر و زنان با شاخص جرم بدنی بالاتر دارای درصد بالایی از بافت غیرمتراکم بودند. زنان مبتلا به سرطان سینه گرایش به داشتن ناحیه وسیعتری از بافت متراکم و ناحیه وسیعتری از بافت غیرمتراکم بودند بطوریکه بزرگترین خطر شامل حال زنانی بود که دارای نواحی بزرگتری از هر دو بافت بودند. با اینحال این لزوما در اندازه پستان منعکس نمیشود زیرا خطر مرتبط با بافت چربی با وجود اهمیت داشتن،کمتر از خطرمرتبط با بافت رشته ای-غده ای میباشد. بنابراین، زنان دارای تراکم کمتر بافت سینه در معرض خطر کمتری نسبت به زنان دارای تراکم بیشتر بافت سینه با اندازه مشابه سینه قرار دارند.

دکتر کارلا ون گیلز، سرپرست این تحقیق از مرکز پزشکی دانشگاه اترچت، توضیح داد”بافت چربی هورمونهایی مثبت (گیرنده مثبت استروژنی) ER از قبیل استروژن تولید میکند که این هورمونها باعث تقویت رشد سرطان میشوند. با این وجود بنظر میرسد که بافت چربی موضعی و نه فقط چربی معمولی بدن در خطر ابتلا به سرطان سینه مهم می باشد. بنابراین در بررسی خطر ابتلا به سرطان سینه، بررسی هردو نوع بافت مهم می باشد.