نمیدانم که تا چه اندازه از فصل تابستان و ویژگی های آن خوشتان می آید یا نه..!! اما ویژگیی که بی شک باب طبعتان نیست عرق کردن، آن هم به میزان زیاد در این فصل است. جالب است بدانید که تصورات و باورهای غلط خودتان است که موجب بروز این رفتار از جانب بدنتان می شود…

مثلا اکثر افراد گمان می کنند با نوشیدن آب سرد دمای بدنشان پایین می آید در حالی که اینطور نیست. نوشیدن مایعات خیلی سرد باعث ایجاد تغییرات شدید دما در بدن و تعریق بیشتر می‌شود. بر خلاف آنچه تصور می‌کنیم، نوشیدن آب خنک باعث کاهش دما و خنک شدن بدن نمی‌شود. وقتی بدن خنکی آب را احساس می‌کند، عکس‌العمل نشان می‌دهد و سعی می‌کند خود را گرم کند و افزایش دمای بدن در این حالت، باعث تعریق بیشتر می‌شود. به عبارتی چونکه دمای آب از دمای بدن ما بسیار سردتر است، بدن انرژی زیادی را صرف گرم کردن آب و هم دما کردن آن با خودش می کند.

برعکس وقتی مایع گرمی ‌می‌نوشیم، بدن سعی می‌کند خود را خنک کند. ولی از آنجا که نوشیدن مایعات گرم در تابستان دلچسب نیست، بهترین توصیه، مصرف مایعاتی است که دمای ولرم دارند.

air-conditioning-repair

 تعریق، عکس‌العمل طبیعی بدن برای کاهش دما و رساندن آن به دمای ۳۷ درجه است. عرقی که از بدن خارج می شود، در واقع یک مایع اسیدی بی رنگ است که توسط غدد عرق واقع در قسمت داخلی پوست تولید می شود. عرق ترکیبی از املاح و آب است و بوی نامطبوعی ندارد و آنچه باعث بوی بد آن می‌شود، باکتری‌هایی هستند که روی پوست زندگی می‌کنند و در محیط گرم و مرطوب مثل زیربغل تکثیر می‌شوند. اگرچه تعریق یک روند طبیعی برای تنظیم دمای بدن است، اما در برخی مواقع باعث دردسر می شود، چون بوی بدی ایجاد می کند که برای خودمان و دیگران آزاردهنده است.

RF5377813

بهتر است در تابستان لباس هایی که از الیاف طبیعی مثل کتان یا پنبه ساخته شده اند بپوشیم زیرا عرق را به خوبی به خود می‌گیرند، در عوض از پوشیدن لباس های لباس هایی که با الیاف مصنوعی ساخته شده اند خود داری کنیم. لباس هایی که جنس آنها از الیاف مصنوعی است عرق را جذب نمی کنند و باعث رطوبت بیشتر آن ناحیه و بوی بد عرق می‌شوند، بنابراین بهتر است در فصول گرم، لباس‌های نخی نازک و روشن بپوشید که نور خورشید را کمتر جذب می‌کنند و خنک‌تر هستند. اگر رنگ لباس هم روشن باشد(که نور را جذب نکند) که چه بهتر.

در مورد پوشش دیگر اعضای بدن هم، بهتر است کفش را از نوع جلوباز و از جنس چرم انتخاب کنید، زیرا کفش‌های بسته آن هم از جنس مصنوعی، باعث تعریق بیشتر پا و بوی نامطبوع آن می‌شوند.

بهتر است که تغیرات کوچکی را هم در رژیم غذایی تان بوجود بیاورید. هضم غذا با افزایش دمای بدن همراه است. هر چه وعده غذایی‌ای که مصرف می‌کنید حاوی پروتئین بیشتری باشد، دمای بدنتان بالاتر می‌رود و بیشتر عرق می‌کنید. منابع پروتئین عبارتند از : انواع گوشت ها، تخم مرغ و حبوبات..

چگونه عرق نکنیم

ادویه‌‌ها نیز می‌توانند باعث بالا رفتن دمای بدن و افزایش تعریق شوند. مصرف سبزی‌هایی نظیر سیر و پیاز هم روی بوی عرق تاثیر می‌گذارد و آن را بدبو می‌کند. اگر شب‌ها در خواب زیاد عرق می‌کنید، قبل از خواب، شام مفصل نخورید، زیرا اگر چند ساعت قبل از خواب، شام سبکی میل کنید، غذایتان سریع‌تر هضم می‌شود و در نتیجه دستگاه گوارش مجبور نیست طی خواب فعال باشد و سموم را به شکل عرق از بدن دفع کند. بعلاوه نوشیدن برخی مایعات از جمله چای، قهوه و نوشابه های کولا می‌تواند باعث افزایش تعریق در فصل‌های گرم شود. پس مصرف آنها را به حداقل برسانید.

و همینطور می توانید از علم کمک بگیرید. برچسب‌هایی در بازار وجود دارند که با قرار دادن آنها در زیر بغل، عرق را جذب می‌کنند و اجازه نمی‌دهند روی لباس لکه‌ای بیفتد.دئودورانت‌هایی نیز وجود دارند که نه تنها بوی نامطبوع عرق را از بین می‌برند، بلکه میزان تعریق را هم تنظیم می‌کنند. در این روزها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 البته مراقب باشید. کارشناسان اعتقاد دارند پوست به عنوان بزرگترین ارگان بدن می تواند تمامی مواد مغذی و سمی را از محیط اطراف جذب کرده و وارد بدن کند، امروزه استفاده از انواع مختلف محصولات بهداشتی آرایشی از جمله صابون ها، لوسیون ها، کرم ها و دئودورانت ها در بین خانم ها رواج پیدا کرده و می تواند آسیب فراوانی از طریق ورود مواد سمی به بدن برساند. هوشیار باشید و از هر ماده ی بهداشتیی استفاده نکنید.

چگونه عرق نکنیم

از جمله خطرناکترین مواد شیمیایی که سرطان زا بودن آنها اثبات شده است و کارشناسان در خصوص استفاده از آنها در ترکیب مواد بهداشتی آرایشی هشدار می دهند می توان موارد زیر را نام برد:

Phathalates و Paraben :این ۲ ماده می تواند باعث اختلال در عملکرد هورمون ها شوند.

antibacterial : این مواد سیستم ایمنی بدن و غدد درون زیر را تحت تاثیر قرار می دهند.

پروپیلن گلیکول: عملکردی مانند ضد یخ ماشین دارد و می تواند آسیب فراوان به بدن وارد کند.

فلزات مس و آلومینیوم : مسبب اصلی ابتلا به بیماری های سرطان سینه و آلزایمر هستند.

Formaldehyde : یک ماده سرطان زا شناخته شده است.

تولید کنندگان دئودورانت ها در سراسر جهان به میزان زیاد از سولفات آلومینیوم استفاده می کنند که براساس مطالعات متعدد یک ماده بالقوه سرطان زا است.

سونا خشک و تعریق نیز می تواند با خارج کردن سموم از بدن باعث تقویت سیستم ایمنی در مقابل ابتلا به انواع بیماری ها شود.

عدم استفاده مستمر از دئودورانت ها و ضد تعریق ها نیز می تواند باعث حفظ سلامت بدن و کاهش ورود سولفات آلومینیوم به بدن شود.

درمان های خانگی موثری نیز برای کنترل تعریق و پیشگیری از بوی بد آن وجود دارند که بعضی از آنها تاثیرات باورنکردنیی هم دارند:

چگونه عرق نکنیم

مریم گلی

برخی گیاهان دارویی مانند «مریم‌گلی» باعث کاهش تعریق می‌شوند. می‌توانید روزانه ۲۵ قطره از عصاره این گیاه را در لیوان آب بریزید و بنوشید، یا به طور موضعی در زیر بغل‌تان بمالید.(البته مصرف عصاره این گیاه به کودکان، زنان باردار و افرادی که در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند، توصیه نمی‌شود.

جوش شیرین و آب لیموترش

خواص ضدباکتریایی و ضدتعریق این دو ترکیب باعث خنثی شدن بوی نامطبوع بدن و رفع مازاد تعریق می شود. جوش شیرین و آب لیمو ترش مانند لایه بردار طبیعی عمل می کنند که سلول های مرده و سفید پوست را از بین می برند.

ترکیبات لازم

جوش شیرین       یک قاشق معادل ۱۰ گرم

لیموترش            یک عدد

روش تهیه

آب لیموترش را گرفته و با جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر نرم حاصل شود. پوست زیر بغل را با این خمیر نرم به صورت حرکات دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه روی محل بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. این کار باعث کاهش تعریق و رفع بوی بد بدن می شود.

سرکه سیب، آویشن و رزماری

ترکیب سرکه سیب، آویشن و رزماری به واقع یک دئودورانت طبیعی است که بوهای نامطبوع و مازاد عرق را از بین می برد.

ترکیبات لازم

آویشن            یک قاشق معادل ۱۰ گرم

رزماری          یک قاشق معادل ۱۰ گرم

آب                 یک لیوان ۲۵۰ میلی لیتری

سرکه سیب        نصف فنجان معادل ۱۲۵ میلی لیتر

روش تهیه

آویشن و رزماری را داخل یک لیوان آب ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و نصف لیوان سرکه سیب را به آن اضافه کنید. یک گلوله پنبه ی تمیز را به محلول آغشته کرده و به زیر بغل ها و دیگر مناطقی که دچار تعریق زیاد هستند بزنید.

دم کرده مریم گلی

گیاه مریم گلی خواص ضدتعریق دارد که به کنترل عملکرد غدد مولد عرق کمک می کند. این گیاه حاوی منیزیم و ویتامین های گروه B است که در کنترل هورمونی شرکت دارند.

ترکیبات لازم

گیاه مریم گلی       پنج قاشق معادل ۵۰ گرم

آب                    یک لیتر

روش تهیه

گیاه مریم گلی را به همراه یک لیتر آب داخل ظرفی بریزید و با شعله ی ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و در یخچال نگه دارید. با پنبه ای تمیز محلول را به زیربغل ها بزنید. البته می توانید از دمنوش مریم گلی (تصویر بالا) نیز به عنوان یک نوشیدنی، یک تا دو فنجان در روز مصرف کنید.

نشاسته ی ذرت

نشاسته ی ذرت یک ترکیب نرم است که برای پوست مفید بوده و باعث خشک شدن آن و رفع بوی نامطبوع می شود.

مواد لازم

نشاسته ی ذرت         یک قاشق معادل ۱۰ گرم

جوش شیرین            یک قاشق کوچک معادل ۵ گرم

روش تهیه

نشاسته ی ذرت را با جوش شیرین مخلوط کنید تا به صورت یک دئودورانت پودری دربیاید. این پودر را به زیر بغل (پوست خشک) بزنید و اجازه دهید یک روز بماند. خیالتان راحت باشد، این محصول طبیعی لباس ها را لک نمی کند.

عصاره ی روغنی درخت چای

اسانس یا عصاره ی روغنی درخت چای یک ضد باکتری است که باعث کاهش باکتری های پوست و رفع بوی بد و عفونت ها می شود.

مواد لازم

عصاره ی روغنی درخت چای       ۱۰ قطره

آب                 نصف لیوان معادل ۱۲۵ میلی لیتر

روش تهیه

عصاره ی روغنی درخت چای را در آب حل کرده و با کمک گاز استریل یا پنبه به زیر بغل ها بمالید.