واقعا رابطه جنسی چیست؟

رابطه جنسی، در یک سطح ، تنها بخش هورمونی عملکرد بدن برای بقای نسل است. البته این دیدگاه ، پیچیدگی پاسخ جنسی انسان را بسیار کمتر از آنچه که هست، تخمین زده شده است.
علاوه بر نیروهای بیوشیمیایی ، تجارب و انتظارات به شکل گیری جنسیت شما کمک می کند. درک شما از خودتان به عنوان یک موجود جنسی ، افکارتان درباره عوامل دخیل در ارتباط جنسی رضایت بخش و ارتباط با همسرتان، عوامل کلیدی در توانایی تان برای ایجاد و حفظ یک زندگی جنسی رضایت بخش به شمار می آیند.
در ادامه راهکارهایی برای بهبود رابطه جنسی ارائه شده است:

رابطه جنسی, زوج خوشبخت

۱) با همسرتان گفتگو کنید

بسیاری از زن و شوهرها صحبت در مورد رابطه جنسی را حتی در بهترین شرایط دشوار می دانند. تعامل در هر رابطه ی صحیح و سالمی اهمیت دارد زیرا به شما اجازه می دهد که احساساتتان را به اشتراک بگذارید و همراه با یکدیگر برای حل مشکلات تصمیم بگیرید. افراد زمانی به فکر گفتگو می افتند که مشکل خود را نشان می دهد. متاسفانه این زمان ، زمانی است که فاصله زیادی در روابط شما ایجاد شده است.
برای مثال اگر شما در مقایسه با همسرتان خواهان تعداد دفعات کمتر رابطه جنسی هستید و این موضوع را به او نمی گویید، ممکن است همسرتان نگران شود و فکر کند که شما او را زیاد دوست ندارید. در صورتی که درباره این موضوع با او صحبت کنید (شاید در مورد کارتان استرس دارید یا به دلیل شرایط سنی و رشدی یا تغییرات هورمونی ، تغییراتی در بدنتان در حال رخ دادن است) ، همسرتان حقیقت را خواهد دانست و هر دوی شما می توانید در مدیریت این مشکل با یکدیگر همکاری کنید.

زمان صحیحی را برای گفتگو انتخاب کنید

شما ممکن است ترجیح دهید در اتاق خواب و در زمان خواب یا خارج از این زمان و مکان با همسرتان صحبت کنید. مهم این است زمانی را انتخاب کنید که بتوانید به دور از عوامل مزاحم با یکدیگر تنها باشید بدون اینکه صدای زنگ تلفن تمرکزتان را به هم بزند یا حضور بچه ها مانع از صحبت آزادانه شما بشود. در این گفتگوها می توانید در مورد موضوعات مختلف مثل زمان رابطه جنسی، تعداد دفعات رابطه یا روش جلوگیری از بارداری صحبت کنید.

به احساسات همسرتان اهمیت دهید

بهتر است برای شروع گفتگو موضوعی را مطرح کنید و از همسرتان بخواهید نظرش را در آن مورد بیان کند. سعی کنید صحبت های او را به خوبی گوش دهید و به احساسات او احترام بگذارید. پس از آن به بیان خواسته ها و نیازهای خودتان بپردازید. مراقب باشید که لحن صحبت هایتان به گونه ای باشد که در همسرتان احساس بی کفایتی ایجاد نکند.

۲) اطلاعات کسب کنید

شما می توانید با کسب اطلاعات بیشتر از کتاب ها، سایت ها و مشاوران و روان شناسان در خصوص روابط جنسی سالم و رضایت بخش، روابط موفق تری با همسرتان برقرار کنید .

۳) صمیمیت فیزیکی را حفظ کنید

حتی اگر خسته، مضطرب یا از موضوعی ناراحت هستید، بوسیدن و نوازش کردن همسر، برای حفظ تعلق و صمیمیت فیزیکی امری ضروری است. بهتر است نوازش کردن را تمرین کنید. از همسرتان بپرسید که چگونه دوست دارد نوازش بشود. هم چنین خواسته های خودتان را به همسرتان ابراز کنید.

۴) حالت های مختلف ارتباط جنسی را تجربه کنید

تجربه حالت های مختلف به شما و همسرتان کمک خواهد کرد در مورد رضایت بخش ترین حالت به توافق برسید . هم چنین از یکنواختی و تکراری شدن رابطه، جلوگیری می کند.

۵) ورزش های لگنی را انجام دهید

زنان و مردان می توانند عملکرد جنسی خود را از طریق ورزش ماهیچه های بالای لگن بهبود ببخشند. برای انجام این ورزش ها ماهیچه ای را که برای نگه داشتن ادرار به کار می گیرید، منقبض کنید. انقباض را ۲ تا ۳ ثانیه نگه دارید و بعد رها کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید و در هر روز ۵ نوبت انجام دهید. این تمرین را می توانید در هر شرایطی (رانندگی، پشت میز کار، یا ایستادن در مترو یا صف اتوبوس) انجام دهید.

۶) آرام باشید

قبل از رابطه جنسی، همراه با همسرتان یک فعالیت آرام بخش مثل بازی کردن ، قدم زدن یا رفتن به رستوران برای شام انجام دهید. یا از تکنیک های تن آرامی مثل تنفس عمیق یا یوگا کمک بگیرید.

۷) مراقب سلامتی خود باشید

– ورزش: فعالیت فیزیکی نخستین و مهم ترین رفتار سلامتی است که عملکرد جنسی را بهبود می بخشد. ورزش از طریق پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی و بهتر شدن تصویر بدنی بر کیفیت رابطه جنسی تاثیر می گذارد.
– پرهیز از مصرف سیگار: سیگار و دیگر مواد مخدر بر جریان گردش خون تاثیر منفی می گذارد و در نتیجه عملکرد جنسی را مختل می کند.
– تغذیه مناسب: افراط در مصرف غذاهای چرب منجر به افزایش کلسترول و چاقی می شود. بنابراین باعث اختلال در عملکرد قلب و ضعیف شدن تصویر بدنی و در نتیجه کاهش میل جنسی می شود.

۸) ماجراجو و شوخ طبع باشید

ممکن است هیچ گاه در اتاق نشیمن یا یکی از راهروهای خانه ارتباط جنسی را تجربه نکرده باشید. اما شاید الان زمان تجربه آن باشد. سعی کنید زمان، مکان و شیوه ارتباطتان را هر چند وقت یکبار تغییر دهید.

۹) از تمام حواس خود استفاده کنید

استفاده از یک موسیقی آرام بخش، یک رایحه لذت بخش، نور ملایم یک شمع و نوشیدن یک آبمیوه خوش طعم همگی به شما کمک می کند فضای عشق ورزی تان را به گونه ای ترتیب دهید که با تمام وجود از رابطه با همسرتان لذت ببرید.

۱۰) خلاق باشید

توانایی ها و مهارت های ارتباطی خود را گسترش دهید. مثلا یادداشت هایی حاوی کلمات یا تصاویر عاشقانه در کیف یا جیب همسرتان را بگذارید تا او را غافلگیر کنید. سعی کنید مکان و زمان رابطه تان را هر چند وقت یکبار تفییر دهید.

۱۱) نگرش مثبت

مهم ترین ابزاری که برای داشتن روابط جنسی لذت بخش تا سالیان سال به آن نیاز دارید نگرش مثبت نسبت به رابطه جنسی است.