مژده ای بس گرانبها خدمت خوانندگان همیشگی مجله علمی، تاریخی، هنری و سرگرمی www.weare.ir . زین پس خانم دکتر مریم مصفّاجهرمی، دستیار دکترای تخصصی داروسازی سنتی، بر ما منت گذاشته اند و ما را از مطالب دارویی ارزشمند خود در خصوص خواص دارویی ترکیبات مختلف گیاهی و همچنین مطالب جالب داروسازی سنتی ایرانی بهره مند می سازند. از لطف ایشان کمال تشکر را داریم. در ادامه خواص دارویی بادمجان از منظر داروسازی سنتی ایرانی به قلم ایشان آورده شده است.

بادمجان با نام علمی Solanum melongena L. از خانواده Solanaceae میوه ی بوته ی بادمجان است.

در متون علمی داروسازی سنتی ایرانی؛ طبیعت بادمجان گرم و خشک و بهترین نوع بادمجان نوع گِرد و کم دانه ی آن است.

بادمجان مقوی معده و نرم کننده ی ورم های صلب و سخت است. این میوه مسکّن دردهای گرم، خوشبو کننده ی عرق، برطرف کننده ی بدبویی مزمن و مقاوم به درمانِ زیر بغل و کشاله ران و خشک کننده ی رطوبات غیر طبیعی بدن می باشد.

مصرف مداوم و بیش از حد بادمجان مضر کبد و طحال است و دردهای پهلو، سودای غیر طبیعی و هموروئید ایجاد می کند. زیاده روی در خوردن بادمجان رنگ رخسار را تیره کرده، تولید بثورات جلدی، اگزما و قولنج می نماید.

مصلح بعضی عوارض جانبی بادمجان در متون داروسازی سنتی ایرانی، پختن بادمجان با گوشت تازه و روغن است.

نکته ی جالبی درباره ی یکی از خواص دارویی بادمجان در متون علمی سنتی ایرانی ذکر شده است؛ شستشوی روزانه ی دست و پاهایی که عادت به تعریق زیاد دارند با آب خیسانده ی بادمجان منجر به رفع این مشکل خواهد شد.