اگر به کودکان اجازه دهیم که از خردسالی از کامپیوتر استفاده کنند کار ارزشمندی کرده ایم. دلیل این امر نه تنها این است که وقتی آنها بزرگ شوند نیازمند استفاده از کامپیوتر در کار خود و احتمالا در منزل خواهند بود، بلکه استفاده از کامپیوتر برای کودکان ارزش بی شمار آموزشی دارد و به آنها کمک می کند تا مفاهیم کاملا مشکلی را درک کنند که قبلا امکان درک آن در سنین کودکی برای آنها وجود نداشت.

برای مثال، کودکان امروزه می توانند کارهای پیچیده گرافیکی را در مدرسه انجام دهند که قبلا توانایی آن را نداشتند. با توجه به اینکه کامپیوتر کار رسم گرافیک را انجام می دهد، کودک وقت این را پیدا می کند تا به بررسی انواع مختلف گرافیک ها و طرز کار آنها بپردازد و در مورد مناسبترین گرافیک مورد نیاز خود تصمیم بگیرد. اگر شما کامپیوتر در منزل داشته باشید، کودک شما مطمئنا از کاربرد آن سود خواهد برد. البته بهتر است شما او را تشویق کنید تا از کامپیوتر برای خلق چیزهای نو استفاده کند و نه فقط برای بازی های مختلف فضایی و نظایر آن.

کودک و ریاضی- weare

زبان برنامه نویسی لوگو

زبان برنامه نویسی لوگو به ویژه برای کودکان طراحی شده است. این برنامه در اصل برای ایجاد گرافیک ها بر روی صفحه کامپیوتر به کار می رود و احتمالا غنی ترین فعالیت برنامه نویسی قابل دسترس برای کودکان در مورد کامپیوتر است.

حتی کودکان خردسال نیز می توانند از «لوگو» استفاده کنند و با ساختن شکل ها و تصاویر ساده، از ان لذت ببرند؛ در حالی که کودکان بزرگتر نیز می توانند از این برنامه به روش های پیچیده تری استفاده کنند و الگوهای فضایی و پیچیده بسازند و حتی اعمال محاسباتی انجام دهند.

بازی های حادثه ای ریاضی

انجام بازی های حادثه ای می تواند انگیزه ای برای استفاده از کامپیوتر توسط کودکان باشد. در خلال این بازی ها، کودکان باید پازل ها و مسایلی را حل کنند که اغلب دارای ماهیت ریاضی هستند. رسم بر روی صفحه کامپیوتر، به وسیله یک علامتگذار (marker) کوچک به نام “turtle” انجام می شود. در این مورد، بر حسب فاصله ای که انتخاب می کنید، می توانید به صورت خط مستقیم و یا زاویه دار حرکت کنید. این کار باعث می شود کودکان در تخمین زدن و محاسبه فاصله ها و زاویه تجربیاتی انجام دهند و در مورد شکل ها و الگوها فکر کنند و با اعداد بزرگ با اعتماد به نفس کار کنند.

نوعی از برنامه ریزی “لوگو” برای اغلب کامپیوترهای خانگی وجود دارد. یکی از راه های استفاده از آن توسط شما و کودکتان مشترکا، این است که به نوبت «دستورالعمل های» مربوط به «علامتگذار» را به دیگری بگویید.

بازی های راهبردی(استراتژی)

بازی های راهبردی مانند شطرنج و … اغلب برای کودکان بسیار جالب است. برای این بازی ها، برنامه های کامپیوتری وجود دارد و چون این بازی ها یک نفره است، کودکان فرصت دارند بر روی راهبردهای مربوط به هر بازی کاملا متمرکز شوند، بدون آنکه احساس تعجیلی را داشته باشند که در بازی های دو نفره وجود دارد.