در حالی که هرگز بهترین زمان برای سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای بی کیفیت و چرب وجود ندارد اما از نظر علمی و پزشکی رفتارهای سالم را باید در بهترین زمان خودش انجام داد. در زیر به برخی از این رفتارها و چگونگی و چرایی آن‌ها اشاره می‌شود.

خوردن و خوابیدن

بهترین زمان برای خوردن

بستگی دارد. اگر لاغر باشید بدن می‌تواند انرژی خود را تأمین کند و زمان غذا خوردن از اهمیت کمتری برخوردار است اما سه وعده غذایی پایه باید حفظ شود. اگر اضافه وزن دارید یا پیش دیابت هستید وعده‌های غذایی باید در عین زیاد بودن، کم حجم و بدون کربوهیدرات تصفیه شده باشد.

بهترین زمان برای سفر

اگر از قطارهای سریع استفاده می‌کنید اواخر صبح بهتر است. اما برای قطارهای سبک و کند، عصر هنگام بهتر است. با این حال بهترین زمان را باید برای «رفتن» در نظر گرفت نه بازگشت تا بدن خود را هماهنگ کند.

 بهترین زمان برای خوردن کربوهیدرات

اگر دچار اضافه وزن هستید و از مشکلات کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون رنج می‌برید بهترین زمان برای مصرف کربوهیدرات‌های ساده «هرگز» است. مگر مقداری اندک پس از ورزش.

اگر لاغر هستید یا بسیار فعال، بهترین زمان، پس از ورزش و همچنین پیش از خواب، است چرا که کربوهیدرات‌ها کیفیت مناسب‌تری را برای خواب فراهم می‌کنند. این مواد مغذی تأثیرات بر شیمی مغز را آرام می‌کنند. به همین دلیل است که در زمان استرس دوست داریم کربوهیدرات بخوریم.

بهترین زمان برای مصرف مکمل‌ها

اغلب، بهتر است مکمل‌ها همراه با غذا خورده شوند چرا که هضم غذا موجب جذب بهتر مکمل‌ها می‌شود. تنها استثنا ماده غذایی محرک مانند کافئین یا کارنیتین است که باید با معده خالی خورده شوند.

بهترین زمان برای کارهای فکری

ایده‌آل است کارهای فکری در صبح انجام شود. با آغاز روز باید تمرکز کرد ولی همان طور که روز می‌گذرد باید بر آرامش بدن و ذهن خود بیفزاییم تا برای خواب آماده شویم.

بهترین زمان مصرف میوه

کارشناسان تغذیه بر این باورند که میوه‌ها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است. زیرا هضم میوه در معده به زمان کمی لازم دارد در حالی که غذا به زمان طولانی‌تری نیاز دارد و اگر همزمان با غذا و یا بلافاصله قبل و یا بعد از غذا خورده شود معده تکلیفش را نخواهد فهمید و همین باعث سوء کارکرد معده و در نتیجه باعث درد معده و نفخ و کلاً باعث سوء هاضمه می‌شود. اگر عادت کنیم صبح‌ها به جای لبنیات از میوه‌ها استفاده کنیم بهترین زمان برای سود بردن از ویتامین موجود در میوه‌ها می‌باشد. البته در مورد افرادی که کمخونی فقر آهن دارند خوردن کمی مرکبات مانند آب پرتقال یا لیموترش نه تنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد بلکه به جذب بهتر آهن کمک می کند.

میوه ها که کم کالری و سرشار از مواد مغذی است حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ریزمغذی هاست که در صورت مصرف بین ساعت ۴ تا ۱۱ صبح (زمان مصرف صبحانه) در بدن بهتر جذب می‌شود.

ماست را در قدیم همراه غذا نمی‌خورند، بلکه به صورت میان وعده مصرف می‌شده است

سم زدایی طبیعی: میوه‌ها سرشار از عوامل طبیعی سم زدا مانند فلاوونوئید، کاروتنوئید و پلی فنول است. این ترکیب‌ها برای از بین بردن یا خنثی کردن سموم به بدن کمک می‌کند. قند موجود در میوه به سلامت کبد کمک می‌کند تا این عضو دفع طبیعی سموم را بهتر انجام دهد. مصرف میوه از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند؛ گلوکز، منبع اصلی انرژی مغز است. موز میوه‌ای با گلایسمی متوسط به بالاست و میزان قند خون را بالا می‌برد. این امر باعث تمرکز و فعالیت بهتر مغز می‌شود. علاوه بر آن از بروز بیماری‌های حاد مانند آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می‌کند و در موارد نادری نیز در صورت مصرف منظم باعث درمان این بیماری‌ها می‌شود.

به طور معمول، میوه ها سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است و نسبت به هر ماده غذایی که برای صبحانه مصرف می‌شود، حاوی ویتامین c بیشتری است. علاوه بر ویتامین c دارای فلاوونوئید و آنتوسیانین است. بعضی میوه‌ها مانند سیب، پرتقال و موز دارای ترکیب منحصر به فردی است که با از بین بردن عوامل بیماری زا، زمینه رشد باکتری‌های مفید را فراهم می‌کند. تمامی این میوه ها سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند، از سلول‌ها در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و مانع از پیشرفت بیماری‌های حاد می‌شود.

در صورت مصرف میوه بین ۴ تا ۱۱ صبح، تأثیر مصرف میوه ها بیشتر می‌شود. کاهش وزن ایجاد می‌کند؛ به طور کلی میوه ها کم کالری و غنی از فیبرهای غذایی است. در نتیجه احساس سیری طولانی‌تری در فرد به وجود می‌آورد. این امر مانع از تمایل فرد به مصرف انواع شیرینی می‌شود. مصرف میوه باعث تعادل هورمون‌ها در بدن می‌شود تا بدن بتواند با چربی‌های مربوط به یائسگی و افزایش وزن بر اثر تعادل نداشتن هورمون‌های تیروئید مقابله کند.

بهترین زمان مصرف ماست

خوردن ماست همراه با غذا توصیه نمی‌شود، چرا که خلطی که با خوردن ماست همراه غذاهای پختنی مخصوصاً غذاهای گوشتی تولید می‌شود، خلط سالمی نمی‌باشد. ماست را در قدیم همراه غذا نمی‌خورند، بلکه به صورت میان وعده مصرف می‌شده است. متأسفانه امروزه در اکثر سفره های ما ایرانیان، ماست همراه غذا مصرف می‌شود در صورتی که این رویه اشتباه است.

باید بدانیم که بهترین نحوه مصرف و خوردن ماست در قدیم این گونه بوده است که داخل ماست دانه‌هایی مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق می‌ریختند و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل می‌کردند. با این کار اولاً اثر بدی که ماست خورده شده با غذا، در تولید خلط سالم دارد از بین می‌رود (چرا که با یک فاصله از غذا مصرف می‌گردد)، ثانیاً سردی ماست نیز گرفته می‌شود، برای بچه ها و سالمندان خوردن ماست با مصلحات توصیه می‌گردد.

ماست

بچه ها امروزه معمولاً ماست را خیلی دوست دارند، لذا به جای دادن ماست همراه غذا به کودکان، توصیه می‌گردد ماست به همراه دانه‌ها به صورت میان وعده یا حتی در برخی مواقع آن را به عنوان غذا (بدون این که در کنار آن غذای پختنی دیگری مصرف شود) همراه با مقداری نان سنگک به کودک بدهید.

حتی می‌توان با مقداری دم کرده زعفران هم سردی ماست را بگیرید و هم آن را رنگی نمایید تا برای کودکان جذاب‌تر گردد. آب لبوی پخته شده نیز برای جذاب کردن رنگ ماست پیشنهاد می‌شود.

تذکر
  • خوردن ماست با سرکه (ترشیجات) یا آب‌لیمو در دراز مدت باعث لک‌های پوستی می‌شود.
  • خوردن ماست با ماهی آن هم در یک شب زمستانی با توجه به این که هر دوی این مواد غذایی سرد هستند و طبیعت زمستان و شب نیز هر دو سرد می‌باشند، افراد را مخصوصاً سالمندان که طبیعت سنی آنان نیز سرد است در هنگام خواب (که آن هم دارای طبیعت سرد است)، مستعد یک سکته مغزی می‌کند و برگ دیگری به نام مرگ از ناآگاهی‌های ما در دفتر روزگار ورق می‌خورد.

بهترین زمان برای خواب

زود به رختخواب رفتن و زود بیدار شدن ایده‌ی بسیار خوبی است. بر اساس طب شرقی، کانال‌های مهم انرژی برای احیای بدن در ساعت ۱۱ شب فعال می‌شوند. در مطالعات علمی غربی نیز آمده است هورمون‌هایی که به شما کمک می‌کند به طور مناسب‌تری بافت را ترمیم و چربی و قند را بسوزانید، در صورت خواب کافی ترشح می‌شوند.

پس سعی کنید در ساعت ۱۱ شب به خواب بروید.