باران های عجیب و غریب، یکی از نادرترین پدیده های هواشناسی است که هر چند وقت یک بار اتفاق می افتد.

سقوط اشیا مختلف از آسمان

درباره سقوط اشیا مختلف از آسمان چیزی شنیده اید؟! پدیه ای که به باران های عجیب و غریب مشهور شده است. البته این باران های عجیب فقط به زمان حال یا قرن اخیر مربوط نمی شوند بلکه براساس اسناد به جا مانده، در گذشته های دور هم چنین پدیده هایی رخ داده اند؛ مثلا از دوران باستان و قرون وسطی، شواهدی به جا مانده که نشان می دهند مردم نمونه هایی از سقوط موش ها، ماهی ها و حتی قورباغه ها را مشاهده وگزارش کرده اند. البته در آن دوران به خاط اینکه مردم شناخت مناسبی از علت پدیده های فیزیکی و طبیعی نداشتند، این اتفاق ها را به بلاهای آسمانی نسبت می دادند. اما امروز محققان و دانشمندان زیادی روی این موضوع عجیب تحقیق کرده و به نتایج جالب توجهی هم رسیه اند! نتایجی که نشان می دهند این حیوانات چطور از آسمان سردرمی آوردند؛ اما به نظر شما چه چیزی باعث می شود از آسمان ماهی یا قورباغه ببارد؟!
باران حیوانات پدیده کمیابی است که وقوع آن توسط بسیاری از کشورها در طول تاریخ گزارش شده است. برای این حادثه عجیب و شگفت انگیز، دلایل زیادی ذکر شده است؛ دلایلی که در نوع خود شنیدنی و جالب هستند.

بارش باران

یکی از فرضیه ها که از سوی دانشمندان زیادی مورد توجه قرار گرفته و منطقی و معتبر به نظر می رسد این است که بادها و توفان های قوی ای که از روی رودخانه ها، دریاها و اقیانوس ها عبور می کنند، هنگام عبور تعدادی از این موجودات مثل ماهی ها و قورباغه ها را هم از زیستگاه شان بلند کرده و تا مسافت زیادی با خود حمل می کنند تا اینکه در منطقه ای در کیلومترها آن طرف تر، وقتی از شدتشان کاسته شد، آنها را روی زمین می اندازند.
«آندره آمپر»، فیزیکدان فرانسوی یکی از طرفداران این نظریه و جزو اولین دانشمندانی بود که به ذکر دلایلی برای پدیده باران حیوانات پرداخت. او سعی کرد دلایل قابل توجهی برای بارش باران قورباغه مطرح کند البته، بعدها نظریه های او توسط دانشمندان دیگر اصلاح شد.
آمپر در سخنرانی اش در برابر «انجمن علوم طبیعی»، مدعی شد که بعضی وقت ها درحومه شهرها قورباغه ها و وزغ ها به صورت گروهی و در دسته هایی با تعداد بالا حرکت می کنند، حالا اگر در همین موقع باد شدیدی شروع به وزیدن کند، می تواند تعدادی از آنها را از روی زمین بلند کرده و تا فاصله هایی بسیار دورتر از آن مکان با خودش در آسمان حمل کند.
اما در مورد باران پرندگان چه؟! به عقیده این فیزیکدان فرانسوی برای این پدیده هم می توان این توجیه را آورد که وقتی توفان به دسته ازپرندگان برخورد می کند مخصوصا زمانی که آنها دردسته های بزرگ در حال مهاجرت هستند، آنها را با خود تا فاصله های زیاد حمل می کند.
به دلیل قدرت زیاد توفان طبیعی است که پرنده ها گیج می شوند و وقتی که در منطقه ای از قدرت توفان کم می شود این پرنده ها که هنوز زنده هستند اما گیج شده اند و توانایی پرواز کردن و حفظ تعادلشان در آسمان را ندارند، به روی زمین سقوط می کنند.
به رغم اینکه احتمال وقوع چنین پدیده ای توسط باران ها و توفان های شدید دور از ذهن نیست اما هنوز این فرض یه به صورت علمی ثابت نشده است یا توسط شاهدان عینی مورد تایید قرار نگرفته است.
البته این نظر همه محققان و دانشمندان نیست؛ مثلا در مورد باران ماهی که در سال ۱۹۶۱ در سنگاپور اتفاق افتاد، یک دانشمند فرانسوی دیگر به نام فرانسیس دولاپورت دوکستلنو، مدعی شد که طی مهاجرت گروهی، این ماهی ها به دلیل نامشخصی خود به خود تا ارتفاعی از سطح زمین بالا رفته اند و بعد به صورت باران ماهی پایین آمده اند.
با این حال در بیشتر مواقع، حیوانات که از آسمان فرود می آیند ماهی ها و قورباغه ها هستند و در بعضی مواقع هم انواع مختلف پرندگان. نکته جالب اینجاست که بعضی وقت ها حیوانات از این سقوط ها جان سالم به در می برند البته این قضیه بیشتر شامل حال ماهی ها می شود و در مواردی هم شامل حال قورباغه ها. تعدادی از آدم هایی که شاهد بارش قورباغه از آسمان بوده اند هم می گویند که بعد از سقوط، تکان هایی را در اعضای بدن قورباغه ها مشاهده کرده اند که نشان از زنده بودن آنها داشته اما مدتی طول کشیده تا آنها مثل گذشته به رفتارهای طبیعی و عادی خود برگردند. در بعضی از موارد هم حیوانات به علت یخ زدگی مرده اند یا در قالبی از یخ محبوس شده اند. نمونه های زیادی هم دیده شده است که سقوط حیوانات از آسمان باعث صدمه جدی به آنها شده و در قسمت هایی از بدن آنها پارگی ایجاد شده است.
با تمام این تفاسیر، در تعدادی از گزارش های ثبت شده از بارش حیوانات از آسمان، نه تنها خبری از باد و توفان های شدید نبوده بلکه این اتفاق در هوایی خوب و کاملا صاف رخ داده است.

نفوذ به فرهنگ مردم

شادی عجیب باشد اما این پدیده عجیب و نادر حتی به فرهنگ مردم کشورهای مختلف هم نفوذ کرده است. اصطلاحی در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید از آسمان سگ و گربه می بارد؛ در زبان آلمانی و سوئیسی هم ضرب المثل مشابهی وجود دارد که می گوید از آسمان قورباغه و مار می آید. البته این ضرب المثل ها به این امر اشاره می کنند که باران بسیار شدیدی خواهد بارید! اما وقتی که این ضرب المثل ها را ریشه یابی می کنیم به یک نکته عجیب می رسیم؛ اینکه ممکن است مبدأ این ضربت المثل و علت شکل گیری آنها، همین پدیده باران حیوانات باشد؛ پدیده ای که شاهدان زیادی در گوشه و کنار دنیا داشته است.

باران های قورباغه ای

در سال ۱۸۳۷،دانشمندان آمریکایی گزارش کردند که در کانزاس سیتی، قورباغه های زیادی همراه با باران از آسمان به زمین سقوط کرده اند، با اینکه در همان زمان یک تیم تحقیقاتی برای بررسی علت این حادثه تشکیل شد اما در نهایت هیچ دلیلی برای این پدیده عجیب ذکر نشد.
در جولای ۱۹۰۱، در مینیاپلیس آمریکا که در حاشیه رود می سی سی پی قرار دارد، قورباغه ها و وزغ های زیادی از آسمان به زمین باریدند. حادثه ای که به خبر یک روزنامه ها در فردای آن روز تبدیل شد. روزنامه ها نوشتند: «وقتی که توفان به شدیدترین زمان خود رسید، به نظر رسید که توده سبز رنگی آسمان را فرا گرفت.
این توده سبز رنگ کم کم به سمت زمین سرازیر شد و وقت که توفان به پایان رسید، مردم با تعجب زیاد دیدند که سطح زیادی از منطقه با قورباغه هایی که تعداد آنها قابل ملاحظه بود پوشانده شده است. تعداد قورباغه ها در بعضی جاها به اندازه ای زیاد بود که عبور و مرور برای ماشین ها و حتی مردم غیرممکن شده بود.
در سال ۱۹۸۱ هم شهروندهای نافولیون در جنوب یونان تجربه ای مشابه با مردم آمریکا داشتند چون از آسمان شهر آنها هم قورباغه های سبز رنگ کوچکی به زمین می بارید. قورباغه ها روی درختان و زمین می افتادند در حالیکه صدای برخورد آنها با زمین به راحتی شنیده می شد. موسسه هواشناسی یونان هم اعلام کرد که این قورباغه ها همراه با توفان شدیدی به این منطقه آورده شده اند. نکته جالب این جا بود که نوع و نژاد این قورباغه ها نشان می داد که آنها متعلق به شمال قاره آفریقا هستند و این یعنی فاصله زیادی را طی کرده اند تا به یونان برسند.
در سال ۱۹۹۵، هم یکی دیگر از گزارش هاس مشاهده باران های عجیب ثبت شد. در این گزارش، «تلی استراو» یک شهروند انگلیسی، وقتی که در حال گذراندن تعطیلاتش در اسکاتلند بود، اعلام کرد که هنگام رانندگی در جاده، توفان شدیدی را مشاهده کرده و صدها قورباغه به ماشین او بر خورد کرده اند.

نمونه هایی از باران ماهی

یک توفان قوی شاید بتواند دلیلی برای توضیح به وجود آمدن باران ماهی های کوچک باشد اما هرگز نمی توان آن را دلیل اتفاقی که در یکی از دهکده های هند به وقوع پیوست دانست. چرا که حداقل ده نفر از اهالی این دهکده شاهد سقوط ماهی هایی به وزن ۸ پوند از آسمان بودند.
در فوریه ۱۸۶۱ هم مردمی بودمی در تعدادی از مناطق سنگاپور، شاهد بارش باران ماهی بودند. هنوز چند ساعت از وقوع این حادثه عجیب نگذشته بود که زلزله تمامی این مناطق را به شدت لرزاند. البته هنوز هیچ دلیلی برای مرتبط کردن این دو پدیده به همدیگر پیدا نشده است اما همین مساله باعث شده که از نظر مردم این منطقه بارش حیوان از آسمان همراه با خبرهای بد و ناگوار باشد.
در سال ۱۹۴۸ هم یک اتفاق عجیب دیگر در بورنموس انگلیس رخ داد و گلف بازانی که همیشه از جمع شدن ابرهای تیره در بالای سرزمین و به هم خوردن بازی شان می ترسیدند در هنگام بازی، با بارانی از اره ماهی مواجه شدند! اره ماهیهایی که بعد از سقوط هم همچنان زنده بودند!

Rain-of-fish-weare.ir
در سال ۱۹۸۹ هم در استرلیا،در محوطه چمن جلوی خانه بهارولدود دیجین حدود ۸۰۰ماهی ساردین به طور غیر معمولی از اسمان به پایین افتادند تا پرونده بارش باران های عجیب همچنان باز بماند.
یکی دیگر از نکته های عجیب در وقوع این پدیده این است که تنها یکی منطقه خاص درگیر آن می شود. برای مثال در سال ۱۹۵۶ در ایالت آلابامای آمریکا، زن و شوهری گزارش دادند که ابر تیره کوچکی در آسمان و تقریبا در بالای سرخانه آنها شکل گرفت و بعد از مدت کوتاهی شروع به باریدن کرد اما علاوه بر باران، انواع ماهی ها هم از آن به زمین سقوط کردند که البته همگی هم زنده بوده اند. ابر اسیاه بعد از مدتی سفید و ناپدید شد. نکته جالب اینجا بود که این اتفاق برای خانه های دیگر در آن منطقه نیفتاد.

باران عنکبوت

۶ آوریل ۲۰۰۷ هم برای «کریستین اوئنتو جائونا» یکی از شهروندان آرژانتینی به یکی روز به یادماندنی تبدیل شد چون در این روز، کریستین نه تنها شاهد بارش باران عنکبوت بود بلکه اولین کسی بود که توانست از این پدیده عجیب عکاسی کند.
ماجرا از این قرار بود که کریستین و دوستانش تصمیم گرفته بودند برای تعطیلات به شهر سالتا سفر کنند. حدود ساعت سه، آنها راهپیمایی شان را به سمت کوه سان برناردو آغازکردند، دو ساعت بعد،آنها در بارانی عجیب گرفتار شدند و اطراف آنها پر شد ازعنکبوت های رنگارنگ که طول هر کدام از آنها حدود چهاراینچ بود. اینجا بود که فکری به سر کریستین زد، او سریع دوربینش را به طرف آسمان گرفت و از عنکبوت های در حال سقوط عکاسی کرد. این عکس هنوز هم به عنوان یک از کمیاب ترین عکس ها در زمینه بارش حیوانات به شمار می آید.

باران توپ های گلف در فلوریدا

باران های عجیب اگر چه در بیشتر موارد شامل بارش حیوانات می شد اما در اول سپتامبر ۱۹۶۹ در پونتاگوردا، وقتی که یک توفان عادی همراه با بارش باران شروع به وزیدن کرد، اتفاق عجیبی رخ داد و بارانی از توپ های گلف روی ناودان ها و سقف خانه ها و خیابان ها شروع به ریزش کرد.
روزنامه «اس.تی پترزبورگ تایمز» در آن زمان گزارش داد که به دنبال این حادثه تعداد زیادی توپ گلف از آسمان به زمین آمده است، با وجود این دلیل موجهی برای این حادثه پیدا نشد. نکته جالب این است که «پونتا گوردا» ساحلی در غرب فلوریدا است که اغلب اوقات شاهد آب و هوای توفانی است که با باران های شدید همراه است. این منطقه در اکثر اوقات سال مکانی برای مسابقات مختلف گلف است. با این حال هنوز هم این سوال مطرح است که این همه توپ گلف چطور از آسمان سردر آورده اند؟!

خیابان های پر از ماهی های زنده!

پدیده باران های عجیب و غریب هنوز هم ادامه دارد، همین چند ماه پیش بود که باران ماهی در شهر کوچک و دورافتاده لاجامانوی استرالیا باعث تعجب و هیجان مردم محلی این منطقه شد.
روز بیست و پنجم فوریه سال ۲۰۱۰ در شهر لاجامانو که یک از شهرهای کوچک و دورافتاده در استرالیا با جمعیتی در حدود ۶۷۰ نفر است اتفاق نادر و جالبی رخ داد. باران مثل همیشه شروع به باریدن کرد اما همراه باران از آسمان ماهی هم بر سر و روی مردم می ریخت. این ماهی ها در خیابان های مختلف شهر سقوط کردند. کریستینا بالمر یکی از ساکنین این شهر کوچک است و در مصاحبه ای درباره این حادثه عجیب گفت: «باور کردنی نبود اما مردم به سرعت شروع به جمع آوری ماهی ها از سطح خیابان های شهر کردند. عجیب بود اما بیشتر ماهی ها هنگام برخورد با زمین هنوز زنده بودند و اگر آنها را در آب می انداختید مجددا شروع به حرکت می کردند، هرچند که حرکت آنها در آب حالت عادی حرکت یکی ماهی را نداشت و انگار ماهی ها در حالت گیجی به سر می بردند. به گفته این شهروند لاجامانویی، این امر نشان می داد که ماهی ها در تمام زمانی که در آسمان بودند زنده بوده اند. البته بعضی ها هم در گفت و گو با شبکه های مختلف تلویزیونی استرالیا به شوخی می گفتند که ما خیلی خوشحال هستیم که به جای ماهی، از آسمان بر سر ما کروکودیل فرو نریخت!
بارش باران ماهی در لاجامانو برای اولین مرتبه است که اتفاق می افتد و ساکنین این منطقه تا به حال با چنین باران عجیب و غیرمنتظره ای رو به رو نشده بودند.
«لس دایلون» یکی دیگر از ساکنین این منطقه هم در مورد تجربه مشابه خود در این مورد گفت: در حالی که در یکی از هتل های شهر استراحت می کردم متوجه بارش باران نشدم اما وقتی که از اتاق خود بیرون آمدم تا در هوای آزاد قدم بزنم با منظره عجیبی رو به رو شدم چون روی زمین پر از ماهی های کوچک و بزرگ شده بود!
این بار هم کارشناسان هواشناسی متفق القول اعلام کردند که به احتمال زیاد علت این حادثه توفان قوی ای بوده که توانایی مکش آب به همراه ماهی های سطح آن را داشته است.