دوست دارید یادگاری‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشید؟ دوست دارید زمانی که به قاب عکس‌هایتان نگاه می‌کنید، لذت ببرید؟ از اینکه هیچ وقت عکس‌هایتان مثل خودتان نیستند، ناراحت هستید؟ باور کنید فاصله میان «بدعکس» بودن و «خوش‌عکس» بودن فقط ۱۰ گام است.زمانی بود که با دقت و ملاحظه عکس می‌گرفتید چون فیلم دوربین‌ها گران بود و چاپ عکس‌ها گران‌تر. برای همین همه سعی می‌‌کردند که هیچ عکسی هدر نرود و هیچ عکسی نسوزد و هیچ کسی هم «فلو» نشود، اما حالا به لطف تکنولوژی و دوربین‌های دیجیتال می‌شود با خیال راحت به طور متوالی عکس بگیرید. هنوز هم در عکاسی یک چیز تغییر نکرده است، آن هم این است که در عکس‌هایی که چاپ می‌شوند مهم این است که همه چیز خوب باشد، اما…

مرد ودوربین

 از بدعکس به خوش‌عکس

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به خودشان می‌گویند؛ «بدعکس»، اگر جزو این گروه هستید احتمالا عکس‌هایتان خیلی اوقات ناراحت‌تان کرده و حتی اعتمادبه‌نفس‌تان را پایین آورده، احتمالا خیلی اوقات هم با خودتان فکر کرده‌اید که این تقصیر عکاس‌هاست که همیشه از شما بد عکس گرفته‌اند اما همیشه که نمی‌شود گناه را گردن عکاس‌ها انداخت. حالا که بخش زیادی از زندگی انسان‌ها در دنیای دیجیتال می‌گذرد، باید کاری کنید که از «بدعکس» تبدیل به «خوش‌عکس» شوید. این کار خیلی هم سخت نیست. توصیه‌های ما را به کار بگیرید و مطمئن باشید نتیجه‌اش را خیلی زود خواهید دید.

 منقبض نشوید

صاف بایستید

وقتی عکاس دوربینش را سمت شما می‌گیرد و می‌گوید؛ «لبخند» یا«۱،۲،۳» واکنش‌ احتمالی شما یک حس تدافعی است.‌ تعجب کردید؟ این دفعه این موضوع را امتحان کنید، می‌بینید که تا عکاس هشدار می‌دهد بدن شما ناخودآگاه سفت و منقبض می‌شود و زبان بدنتان شکل دفاعی را نشان می‌دهد. اصلا شاید مشکل همین باشد، این حالت می‌تواند دلیل اصلی بدعکس بودن شما باشد. اگر می‌خواهید در عکس‌ها بهتر به نظر برسید، سعی کنید در حالت ایستاده و شق و رق، اما نه کاملا سفت (و به اصطلاح عصا قورت داده) باشید. بالا کشیدن شانه‌ها لزوما شما را قدبلندتر ‌نمیکند، اما اگر سرشانه‌هایتان را صاف کنید و قوز نکنید در حالت مناسبی قرار می‌گیرید که می‌تواند نشانگر اعتمادبه‌نفس شما باشد.مهم‌ترین نکته این است که صاف، با سر و سینه جلو داده و با گردن بلند بایستید، البته یادتان باشد که این عکس است نه یک تمرین نظامی، لازم نیست طوری بایستید که حتی نتوانید نفس بکشید.

مدیتیشن در صورت

صورت تان را منقبض نکنید

اینکه بخواهید کاملا مقابل دوربین تمرکز کنید یک تاثیر بد دارد و آن هم این است که عضلات صورت شما کاملا منقبض می‌شود و صورت تان حالت مسخ شده و سنگی پیدا می‌کند و طبیعی است که در چنین عکسی شما در حالت مناسب به نظر نخواهید رسید.

اما برای فرار از این حالت چه کار باید انجام دهید؟ خب، وقتی دوربین شما را در کادر گرفت برای لحظه‌ای چشمانتان را ببندید، یک نفس عمیق بکشید و به یک تصویر آرامش‌‌بخش، مثل دریا یا جنگل فکر کنید. بگذارید عضلات صورتتان رها شوند سپس قبل از آنکه عکاس دکمه دوربینش را بزند چشمان‌تان را باز کنید. اینگونه صورت‌تان حالت طبیعی خودش را حفظ می‌کند و در عین حال احساس تروتازه‌ بودن در آن موج خواهد زد (اما بدترین سناریوی ممکن زمانی است که وقتی عکس گرفته می‌شود چشمان شما بسته باشد).

۱،۲،۳ آتش

شمارش معکوس بخواهید

مهم‌ترین مسئله در عکس گرفتن «زمان‌بندی» است و فقط نصف یک ثانیه کافی است تا صورت شما را از حالت لبخند دلنشین به حالت اخم کرده و نامناسب تغییر دهد. حتما از عکاس بخواهید شمارش معکوس را انجام دهد. این شمارش حتی بهتر از گفتن «حاضر» و کلمات دیگر است، زیرا به طور دقیق به شما اجازه زمان‌بندی می‌دهد. وقتی عکاس عدد «۳» را گفت چشمان‌تان را ببندید و سعی کنید عضلات دهان و گونه‌هایتان شل و آرام باشند وقتی عدد «۲» را شنیدید چشم‌هایتان را باز کنید و در همان حال یک لبخند آرام بزنید.

خودتان را بشناسید

بهترین حالت چهره‌تان را کشف کنید

هرکسی حالت‌های مختلفی در صورت خود دارد، هرکس یک جور می خندد، یک جور اخم می‌کند و… همه اینها ویژگی‌های شخصی هستند. شاید هیچ کس نتواند به اندازه خود فرد بداند که بهترین حالت صورتش در چه حالتی است. شاید نتوانید حالت چشمان یا بینی خودتان را تغییر دهید، اما قطعا با نگاه کردن در آینه فهمیده‌اید که بهترین حالت صورتتان از روبه‌رو یا سه‌رخ یا نیمرخ است. مثلا ماریاکری هیچ وقت نمی‌گذارد عکاس‌ها از سمت چپ صورت او عکس بگیرند، زیرا معتقد است بهترین حالت صورت او از سمت راست است. به هر حال باید به این نکته برسید که چه آرایش موهایی و چه زاویه‌ای از صورت شما بهترین حالت است و در مقابل دوربین آن را رعایت کنید.

نقش سقف دهان در عکس شما

زشتی گردنتان را از بین ببرید

غبغب، چین زیر گلو، باد کردن کنار گونه‌ها و… اینها کابوس‌های کسانی است که می‌خواهند خوش‌عکس باشند و نیستند. هرقدر هم که سعی کنید ممکن است حالت گردن و گونه‌‌هایتان جالب نباشد. اما یک حقه قدیمی برای این کار وجود دارد؛ وقتی لبخند می‌زنید با زبانتان سقف دهانتان را لمس کنید. برای آنکه به حالت مناسب برسید این حرکت را در مقابل آینه تمرین کنید تا بتوانید به بهترین حالت برسید، در این حالت شما باید یک گردن صاف و چین‌نخورده و یک لبخند ملایم داشته باشید، اما اگر حواستان نباشد یک گردن کج چین‌خورده با غبغب شما را زشت می‌کند.

مثل هنرمندان شوید

از کنار عکس بگیرید

یکی از مشکلاتی که خانم‌ها در زمان عکس گرفتن دچار آن می‌شوند، حالت بد ایستادن در زمانی است که عکس تمام‌قد می‌گیرند. در این حالت ممکن است شما به جلو خم شده به نظر برسید یا دچار قوز باشید، اما راحت‌ترین کار این است که مثل هنرمندان ژست بگیرید. دیده‌اید که ستارهها چطور عکس می‌گیرند؟ آنها در مقابل دوربین‌ها به حالت نیمرخ می‌ایستند و سپس بالاتنه خود را می‌چرخانند، در این حالت شما لاغرتر و متناسب‌تر به نظر می‌رسید. حالت بسیار هنرمندانه هم اینگونه است که دو دستتان را به کمرتان بزنید و یک پای‌تان را جلوتر از پای دیگر قرار دهید و البته یک حالت جانشین هم اینکه یک پای‌تان را جلو بگذارید و سپس دستان‌ را هم از ناحیه انگشتان به هم گره بزنید.

وقتی نیم لبخند بهتر از قهقهه است

بخندید

لبخندهای مصنوعی معمولا همیشه لو می‌روند. واقعا خندیدن راحت‌تر از ادای خندیدن درآوردن است. برای آنکه عکس شما خوب شود نیازی نیست که قهقهه بزنید، فقط به یک موضوع شیرین یا کسی که دوستش دارید یا خاطره خوبی که از او دارید، فکر کنید و بگذارید لب‌هایتان به حالت نیم‌ لبخند باز شود، اینگونه هم احساس آرامش و راحتی خواهید کرد و هم حالت صورتتان زیبا خواهد شد.

با چشم‌ها هم می‌شود خندید

اهمیت چشم ها

اگر همیشه از اینکه خنده‌هایتان تصنعی به نظر می‌رسند ناراحت هستید، می‌توانید به یک نکته فکر کنید؛ بخندید، از ته دل بخندید، اما خنده‌تان را در چشمان‌تان نشان دهید. همیشه زبان بدن در عکس‌ها خود را به شدت آشکار می‌کند و شاید چشم‌ها در این میان مهم‌ترین نقطه بدن باشند. وقتی چشم‌هایتان بخندند شما قطعا زیباتر به نظر خواهید رسید. اگر واقعا احساس خوبی به خودتان بدهید، می‌‌توانید بعدا در چشمان‌تان خنده را ببینید، در چنین عکسی انگار تمام وجود شما در حال لبخند زدن به جهان است.

وقتی عینک، شما را زشت‌ می‌کند

عینک آفتابی را بردارید

شاید همیشه به شما گفته باشند که عینک آفتابی شما فوق‌العاده است و بی‌نهایت به شما می‌آید، اما توصیه ما این است که هیچگاه با عینک آفتابی عکس نگیرید. تنها اگر این احساس را داشتید که نور آفتاب در هر حالی که بایستید چشمان شما را اذیت خواهد کرد از عینک آفتابی استفاده کنید. البته می‌توانید زمان بودن در کنار ساحل یا زمانی که دوست دارید حالت اسپرت خودتان را القا کنید هم از عینک آفتابی استفاده کنید اما در هوای غروب، گرگ و میش و در عکسی‌ که با فلاش گرفته می‌شود هیچ وقت عینک آفتابی به چشمان خودتان نزنید.

برای چند ثانیه مثل خون‌آشام‌ها شوید

از نور مستقیم فرار کنید

خون‌آشام‌ها از نور می‌ترسند، حالا شاید بد نباشد که شما هم خون‌آشام باشید، البته فقط برای چند ثانیه. بهتر است شما در زمان عکس گرفتن از هر نور تند و مستقیمی فرار کنید. در واقع این فرمول ساده را به یاد بسپارید؛ «نور مستقیم بد است، نور غیرمستقیم خوب است.» نوری که باعث شود شما چشمان‌تان را تنگ کنید یا مرتب پلک بزنید قطعا عکس شما را زشت خواهد کرد. در ضمن یادتان باشد که هیچ وقت قبل از عکس گرفتن به خورشید یا چراغ‌های پرنور نگاه نکنید.