شایع ترین راهی که زن ندانسته جر و بحث را شروع می کند آن است که احساساتش را به طور مستقیم مطرح نمی کند. او بجای آنکه ناراحتی یا نا امیدی خود را به طور مستقیم اظهار کند، سوالاتی طعنه آمیز را مطرح می سازد و پیامی حاکی از مخالفت را از روی آگاهی یا ناآگاهی به شوهرش ابلاغ می کند. با اینکه گاهی اوقات آنچه می گوید با منظور واقعی اش متفاوت است، اما فقط شوهرش آنچه را که او بر زبان می آورد ملاک قرار می دهد.

برای مثال، وقتی مرد دیر می کند ممکن است همسرش در این فکر باشد که «دوست ندارم وقتی دیر می کنی منتظرت بمانم» یا «نگران بودم که نکند اتفاقی برایت افتاده باشد» وقتی مرد به خانه می آید، همسرش به جای آن که به طور مستقیم احساس خود را با او در میان گذارد به طعنه این سوال را مطرح می کند: «چرا اینقدر دیر می کنی؟» یا «می خواهی با دیر کردنت چه چیزی را ثابت کنی؟» یا «چرا به من زنگ نزدی؟»

وقتی با اطمینان از کسی می پرسید: «چرا به شما زنگ نزده؟» مشکلی وجود ندارد به شرط آنکه صادقانه خواهان دلیل موجهی از سوی او باشید. اما وقتی زن ناراحت است لحن صدای او اغلب به گونه ای است که نشان می دهد خواهان دلیل موجه ای نیست بلکه این نکته را خاطر نشان می سازد که اصلا او هیچ دلیل موجهی را در این زمینه قبول ندارد. وقتی مرد با چنین سئوالی روبرو می شود که: «چرا اینقدر دیر کردی؟» یا «چرا به من زنگ نزدی؟» دز این حالت مرد احساسات همسرش را نمی تواند درک کند و در عوض آن به مخالفت همسرش پی می برد. او تصور می کند که تمایل مداخله گرایانه همسرش جهت کمک به او عامل اصلی مخالفت است. مرد حس می کند که مورد حمله قرار گرفته و به همین دلیل حالت تدافعی به خود می گیرد. زن درک نمی کند که مخالفت او چقدر برای شوهرش دردناک است.

rsz_arguingcouple_custom-ddc388d815f1e3dc1343df03078d1041c4927346-s6-c301

همانگونه که زن دوست دارد احساساتش محترم و معتبر شناخته شود، مرد نیز خواهان تایید است. هر اندازه مرد به همسرش علاقمند باشد به همان اندازه نیاز به تایید بیشتر دارد. این موضوع همیشه در آغاز هر رابطه ای صدق می کند. به گونه ای که زن با سخنان خود شوهرش را تایید می کند و یا مرد احساس اطمینان می کند که می تواند موافقت همسرش را به دست آورد. در هر دو صورت موافقت وجود دارد.

حتی اگر احساسات او از سوی مردان دیگر یا پدرش جریحه دار شده باشد باز هم در آغاز رابطه زناشویی خویش شوهرش را تایید می کند و با او موافق است. زن ممکن است احساس کند: «شوهرم شخصیت ویژه ای دارد و با بقیه فرق دارد»

اگر زن حرف خود را مبنی بر تایید و توافق با همسرش پس بگیرد برای مرد این موضوع بسیار دردناک است. زنان معمولا خبر ندارند که چگونه از تایید شوهرشان دست بر می دارند و هنگامی که این کار را می کنند بر این گمانند که کارشان کاملا موجه و منطقی است. یکی از دلایلی که زنان حساسیتی در این زمینه از خود نشان نمی دهند این است که آنها واقعا نمی دانند که برای مردها تایید شدن چه اندازه مهم و با ارزش است.

با این حال زن می تواند با رفتار شوهرش مخالفت کند اما همچنان او را آنگونه که هست تایید نماید. زن باید شوهرش را انگونه که هست تایید کند حتی اگر با رفتار او موافق نباشد در این صورت است که شوهرش احساس می کند مورد مهر و محبت او قرار گرفته است. معمولا وقتی زن با رفتار شوهرش موافق نیست و قصد تغییر او را دارد، سعی می کند با او مخالفت نماید. به یقین مواقع زیادی وجود دارد که موافقت زن با مرد با شدت و ضعف همراه است اما مخالفت کردن موجب ناراحتی و رنجش زیاد مرد می شود.

نیاز مردان به تایید و موافقت چنان زیاد است که بسیاری از آنها خجالت می کشند آن را بر زبان آورند. ممکن است آنها کارهای زیادی انجام دهند که از آن طریق ثابت کنند برای این موضوع (تایید و موافقت) چندان اهمیتی قایل نیستند. اما چرا آنها وقتی مخالفت همسرشان را مشاهده می کنند، بی درنگ حالت تدافعی به خود می گیرند و دلسرد می شوند و از او فاصله می گیرند؟ زیرا دست نیافتن به نیازهایشان موجب ناراحتی و رنجش آنها می شود.

یکی از دلایل که روابط زناشویی در آغاز بسیار موفقیت آمیز است، این موضوع است که زن به شوهرش کاملا توجه دارد؛ مرد هنوز برای زن شوالیه ای زره پوش است و از موهبت تایید و موافقت همسرش برخوردار است، در نتیجه با اسبش چار نعل می تازد. اما به محض آنکه مرد موجبات ناامیدی او را فراهم می آورد، شکوه و افتخارش را از دست می دهد. همسرش دیگر با او موافق نیست. ناگهان مرد اعصابش به هم میریزد و به شدت ناراحت می شود.

مرد میتواند با ناامیدی زن کنار بیاید اما وقتی این ناامیدی را با مخالفت یا رد کردن اظهار می کند مرد احساساتش جریحه دار می شود. زن ها معمولا در مورد رفتار شوهرشان با لحن حاکی از ناراحتی سئوال می کنند آنها این کار را به این دلیل انجام می دهند که درس عبرتی برای مرد ها باشد. اما این کار پیامد خوبی ندارد و فقط موجب نگرانی و رنجش مردان می شود و به تدریج انگیزه را در مردان کمتر و کمتر می کند.

وقتی زن شوهرش را تایید می کند یعنی مرد دلایل خوبی برای نحوه رفتار خود دارد. حتی وقتی بی مسئولیت یا تنبل و بی توجه است اگر زن به او عشق بورزد می تواند خصلتهای نیک او را شناسایی کند. تایید و موافقت مستلزم پیدا کردن نیتی عاشقانه یا صفات پسندیده در ورای رفتار ظاهری است.

در برخورد با مردی که هیچ دلیل درستی برای رفتار خود ندارد زن می تواند موفقیت چندانی با او نداشته باشد و همانند روزهای اول روابط زناشویی خویش، مهر تایید به کارها و رفتار همسرش نزند. زن باید این نکته را به یاد داشته باشد که هنوز می تواند حتی با وجود عدم توافق همسرش او را تایید نماید.

دو مشکل عمده ای که جر و بحث از آن ناشی می شود، عبارت است از:

۱-مرد احساس می کند که همسرش مخالف نظر اوست

۲-یا این که زن مخالف نحوه است که مرد با او صحبت می کند.