چه چیزی دندان هایم را زرد می‌کند؟ و چه طور می‌توان دندان ها را کاملاً سفید نگه داشت؟

دندان سفید

عادات غذایی نادرست دندان ها را زرد می‌کنند

متهم شمارۀ یک زرد شدن دندان ها، قطعاً سیگار است. در واقع، نیکوتین موجود در سیگارها که استنشاق می‌شود، زرد رنگ است و با گذشت زمان به سطح دندان ها منتقل می‌گردد.
برخی خوراکی ها نیز به خوبی به عنوان زرد کنندۀ دندان شناخته شده اند.
اغلب قهوه و چای را به عنوان زرد کننده نام می‌برند، اما فقط این دو، عامل زرد شدن نیستند. مصرف مرتب خوراکی های پررنگ (شراب قرمز، میوه های قرمز و برخی نوشیدنی ها) می‌تواند همین نتیجه را در پی داشته باشد.
از سوی دیگر، خوردن بسیار زیاد خوراکی های ترش (خصوصاً مرکبات و سوداها)، مینای دندان را فرسوده می‌کند. و این در حالی است که مینا، به دندان سفیدی می‌‌دهد، عاج دندان که پوشیده شده است، پررنگ تر است. یک مینای نازک دندان ها را زرد یا متمایل به زرد می‌کند.

داروهایی که رنگ دندان را تغییر می‌دهند

داروها عامل چندان متداولی برای زرد شدن دندان ها نیستند اما باید دانست که برخی آنتی بیوتیک ها می‌توانند بر رنگی شدن دندان ها اثر بگذارند.
به خانم های باردار توصیه می‌شود که از مصرف آنتی بیوتیک های خانوادۀ تتراسایکلین خودداری کنند، این توصیه برای بچه ها تا زمانی که هنوز دندان های دائمی شان شکل نگرفته است (حدود هشت سال)، نیز معتبر است.
یک آنتی بیوتیک که دیگر که خیلی زیاد مصرف می‌شود، آموکسی سیلین است، که این دارو هم می‌تواند دندان ها را زرد کند. اغلب این رنگی شدن، با گذشت زمان و مسواک زدن رفع می‌شود، اما برخی افراد ملاحظه می‌کنند که دندان شان به رنگ سابق برنگشته است.
این احتمالات برای تمام بیماران وجود ندارد. از سوی دیگر این افراد باید نسبت به بیماری که باید توسط آنتی بیوتیک درمان شود هم حساس باشند! در این باره حتماً با پزشک تان مشورت کنید.

چگونه می‌توان مانع زرد شدن دندان ها شد؟

در ابتدا باید تصریح کنیم که این کار همیشه ممکن نیست. رنگ دندان های ما، مانند رنگ مو و رنگ پوست مان از طریق ژنتیک تعیین می‌شود. با این حال، کنار گذاشتن عاداتی که در بالا ذکر شد، به شما این امکان را می‌دهد که تا بیشترین حد ممکن، سفیدی طبیعی دندان های تان را حفظ کنید.
رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند مؤثر باشد. پلاک دندانی نیز زرد رنگ است. دو بار مسواک زدن در روز و جرم گیری دندان ها توسط دندانپزشک، دندان های شما را سفیدتر می‌کند.

بنابراین دو نکته دربارۀ مسواک زدن یادآور می‌شویم:

وقت بگذارید: برای مسواک زدن، باید دو دقیقه کامل زمان بگذارید. محکم تر مسواک زدن طی مدت بیشتر، باعث حصول نتیجۀ بهتر نمی‌شود، این کار فقط به مینای دندان آسیب وارد می‌کند.
اگر شما دندان های تان را فوراً بعد از غذا مسواک می‌کنید، در ابتدا باید حمله های اسیدی را کاهش دهید، برای کاهش حمله های اسیدی، جویدن آدامس یا نوشیدن یک لیوان آب توصیه می‌شود. در واقع، مینای دندان توسط اسیدها حساس شده است. اگر شما دندان های تان را مستقیماً بعد از غذا مسواک کنید، آسیب زیادی به مینای دندان وارد خواهد شد.