غوغایی عجیب به سبک اپل
در میان موجی از اخبار روزانه تولید گوشیهایی با قابلیتهای گوناگون از سوی تمام برندهای ریز و درشت دنیا، اپل با یک محصول از هفتهها قبل تا بعد از عرضه، به تیتر نخست رسانههای جهان تبدیل میشود. همه به یکباره به جنب و جوش میافتند و با شدتی عجیب از مزیتها، ضعفها و قیاس آن با دیگر رقبا میگویند و در نهایت میلیونها و بلکه میلیاردها کلمه به تمام زبانهای دنیا خبر، گزارش و مقاله در اینباره منتشر میشود. شایعات ساختگی و غیرساختگی از هر گوشه سرازیر میشود و همه تلاش میکنند گوی رقابت را در درج نخستین خبر درباره محصول جدید اپل از هم بربایند. گویی مسابقهای برای انتشار نخستین اطلاعات درباره محصول جدید اپل در میگیرد. صفکشیها آغاز میشود و عدهای در مدح آیفون و عدهای در ذم آن مینویسند. بیآنکه کسی از خود بپرسد راز این ماجرا در چیست؟
بهراستی اگر هر شرکت موبایلساز دیگر قصد داشت اتفاقی مشابه اپل برای محصول ایشان رخ دهد، چند میلیون و بلکه میلیارد دلار باید هزینه میکرد؟ اپل چگونه سونامی رسانهای خود را شکل میدهد که این سونامی از قلب آمریکا به سراسر دنیا و حتی رسانههای کمتیراژ و بلاگهای کم خواننده شهرهای کوچک ایران نیز سرایت میکند؟ آیا واقعا این تنها سختافزار و نرمافزار محصولی به نام آیفون است که توجه ما را به خود جلب میکند یا رازهای دیگری در جریان است؟ چه چیزی جوانان، نوجوانان و مدیران سایتها و بلاگهای ایرانی را تا نیمههای شب بیدار نگاه میدارد تا لحظه رونمایی از آیفون را در آمریکا به شکل زنده تماشا کنند؟ اصولا مگر چه تعداد از جوانهای ایرانی توانایی خرید این محصول را در بدو ورود دارند؟ چه چیزی باعث میشود تنها چند روز بعد از عرضه آیفون در آمریکا، قبل از آنکه حتی تمام فروشگاههای آمریکا و کشورهای پیشرفته، به این محصول دسترسی بیابند، بازارهای تهران آیفون جدید را همچون گنجی کمیاب در معرض دید و حسرت متقاضیان قرار دهند؟ چه چیزی جوانان ایرانی را به عشق آیفون تبدیل میکند؟ آیا تمام این مسائل ناخواسته است؟ آیا میتوان گفت مدیران اپل به شکلی تصادفی با این حجم از تبلیغ و استقبال مواجه میشوند؟ واقعیت این است که زمینهسازی برای عرضه محصولات جدید آیفون، همچون اقدامات پیش از حمله آمریکا به یک کشور است که از مدتها قبل توجه رسانهها و افکار عمومی جهان را آماده کرده و به خود معطوف میکند. درست همانطور که هالیوود در حال شکل دادن «آمریکن دریم» یا همان «رویای زندگی به سبک آمریکایی» است. آیا این پرسشها موجب نشده تا سوالات زیادی در ذهن شما نیز در این رابطه شکل بگیرد؟ اگرچه گفتنیها درخصوص چرایی و چگونگی شکلگیری چنین فضایی به خصوص در ایران زیاد است، اما مخلص کلام اینکه بیشک از منظر یک کار شاخص رسانهای و اینکه چرا و چگونه کمپینی به این عظمت در دنیا شکل میگیرد آن هم بیآنکه اپل هزینهای برای آن بپردازد، یک موضوع خوب برای یک تحقیق رسانهای است.