رادرمانی؛ دعانویسی ؛  انرژی درمانی و نظایر آن تنها بخشی از بازار پرسود  درمان های جعلی هستند. بازاری که در آن هم عرضه بسیار است و هم تقاضا.عده ای با تبلیغ این روش های درمانی جعلی در سایت های اینترنتی و شبکه های ماهواره ای؛ با فروش CD یا برگزاری کلاس های آموزشی سود سرشاری از مشتریان ساده دل عاید خود می کنند. در سال های اخیر سنگ درمانی هم به این ویترین اضافه شده و گل فضای مجازی به  سبزهء فروشگاههای سنگ شفابخش و نسخه های درمانی آنها نیز آراسته شده است. بازار سنگ درمانی اما به فضای مجازی قانع نمانده و طی سالیان گذشته بصورت رسمی و علنی فروشگاه هایی با نام سنگ های شفابخش در تهران و سایر شهرها تاسیس شده اند. مشکل اینجاست که این سنگ ها ظاهرا قرار نیست صرفا سنگ های زینتی  باشند . دردسر دقیقا از آنجایی پا می گیرد که ادعا می شود این سنگ ها خواص درمانی بخصوصی دارند و مثلاْ می توان از آن برای درمان روماتیسم و کمردرد و  ورم مفاصل استفاده کرد.

طراحان برنامه فریب عمومی اصرار دارند که بگویند سنگ ها خواص ماورایی  دارند که در علم نیز اثبات شده است. آنها فیروزه ، عقیق ، مروارید ، آماتیست ، یشم ، مرجان ، لاجورد ، یاقوت ، زمرد و … را با این ادعا که هر یک اثری شفابخش و خاصیتی درمانی در بهبود فشار خون بالا، تب، انفولانزا و مشکلات تنفسی دارند با قیمت های کم یا زیاد به فروش میرسانند. بکارگیری عبارات مبهم و کلی گویی های بی پشتوانه وجه اشتراک غالب شعارهای تبلیغاتی اینگونه محصولات است. برای نمونه در یکی از تبلیغات اینترنتی سنگ های درمانی چنین آمده است:

سنگ های موجود در طبیعت همانند گیاهان و حیوانات دارای خواص مهم طبی و غیرطبی هستند. دانشمندان امروزه به خوبی متقاعد شده اند که سنگ بر ماده اثر گذار است. سنگ هم امواج را دگرگون می کند و هم امواجی را از خود ساطع می کند.

به وضوح آشکار است که هیچ منبع مستقلی در تایید این ادعا که (دانشمندان امروزه متقاعد شده اند) ارائه نمی شود و مشخص نیست کدام دانشمندان و مطابق با کدام پژوهش ها به خوبی متقاعد شده اند که سنگ بر ماده اثر گذار است! هیچ اشاره ای نمی شود که مقصود از خواص طبی و غیرطبی سنگها دقیقاً چیست یا امواجی که سنگ ها از خود ساطع می کند چه کیفیتی دارند و چه نوع امواجی هستند و در کدام آزمایشگاه می توان صحت این ادّعا را آزمود.

بد نیست توجه داشته باشیم که سنگ های زینتی کمیاب با بلورهای زیبا و خیره کننده خواه ناخواه ، طرف توجه انسان است و بنا به جنبه زیبایی و زینتی آن مورد استفاده  قرار میگیرد. امّا به نظر می رسد مجریان برنامه فریب عمومی با بهره گیری از همین موضوع، طرحی برای فروش سنگ ها و کانی های کم ارزش که به وفور در طبیعت یافت میشود در انداخته اند. آنان در این طرح با سوء استفاده از ناآگاهی عمومی از محتوای دانش ، خواص عجیبی برای این سنگ ها جعل کرده اند و حتی نسخه های طبی در درمان اقسام بیماری ها پیچیده اند.

برای بررسی دقیق تر موضوع در تهران به سراغ یکی از فروشندگان سنگ های شفابخش رفتم و از او راجع به سنگ ها پرسیدم. او می گفت لعل بنفش یکی از مهم ترین سنگ های شفابخش است که همه (انرژهای منفی) را بیرون می راند. برای دور کردن نیروهای منفی از وجود خودتان باید چند سنگ لعل بنفش را در خانه یا دفتر کار خود نگهداری کنید. اگر از نگرانی و اضطراب رنج می برید یا مشکل تنفسی دارید، چند تکه از این سنگ را در جیب پیراهن خود بگذارید تا نزدیک سینه تان باشد. لعل بنفش همچنین برای میگرن و دردهای مفاصل مفید است! یشم سبز هم خوش شانسی می آورد.

از او پرسیدم  لعل بنفش انرژی های منفی” را دور نگاه میدارد یا “نیروهای منفی” را؟  چرا که انرژی و نیرو در فیزیک با هم تفاوت دارند و نمی توان این دو را به جای هم به کار برد.

درپاسخ شنیدم که سنگ درمانی ۵۰۰۰ سال پیش در چین وژاپن و ۱۰۰۰ سال پیش در ایران توسط ابن سینا و از ۵۰۰ سال پیش در هند و انگلیس وآمریکا و اروپا واسترالیا وافریقا کشف شده  دانشمندان دریافته اند که سنگ علاوه بر انرژی ازخود شعور وآگاهی ساطع می کند و ازبرخورد این شعور با  چاکرا، چاکرا فعال شده وجوارح اطراف خودرا درمان می کند!

 zimg_001_p1

اینکه کدام دانشمندان و طبق کدام مستندات تاریخی به این کشف بزرگ دست یافته اند اما مشخص نبود و لابلای عرضه این همه تاریخ و آمار و ارقام واطلاعات مجعول؛ مشتری تازه ای وارد شد و فرصت نکردم بپرسم که این چاکراها دقیقا چیستند.

اما بعدها متوجه شدم عده ای تصور می کنند در بدن؛ نقاطی هفت گانه وجود دارد که به آنها چاکرا می گویند. ظاهرا ریشه این خرافه به هندوستان باز می گردد. معتقدان به چاکرا می گویند بیماری ها به دلیل کم کاری چاکراهاست و فروشندگان سنگ های شفابخش نیز مدعی اند که سنگ هایشان چاکراها را تقویت می کند. مثلا می گویند لعل قرمز چاکرای ۱ را فعال می کند و عقیق چاکرای ۲ را! اما این باور خرافی مبتنی بر هیچ دلیل یا مدرکی نیست و اساسا در زبان و ادبیات علم چیزی به عنوان چاکرا وجود ندارد و واقعیت این است که هیچ سنگی نمی تواند میگرن یا کمردرد یا اضطراب را درمان کند. تنها اثری که خرید این سنگ ها می تواند داشته باشد پر کردن حساب بانکی مجریان برنامه فریب عمومی است.