تصاویر منتشره از امیر قطر در دیدار چند ساعته خود از ایران، به نحو شگفت‌آوری، حاکی از رعایت نکردن ادب و شئونات دیپلماتیک از سوی وی و همراهانش در دیدار با رئیس جمهور اسلامی ایران است.

به گزارش «تابناک»، امیر قطر که برای گفت‌وگو با مقامات کشورمان درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه، شب جمعه دیداری چند ساعته از ایران داشت، با لباس غیر رسمی و دمپایی برابر رئیس‌جمهور کشورمان ظاهر شد.

بر پایه این گزارش، شیوه نشستن وی مقابل رئیس جمهور ایران هم به گونه ‌ای بود که برهنه بودن پای وی تا زیر زانو به راحتی در تصاویر مشخص است و امیر قطر، گویی در یک مکان تفریحی و ییلاقی و برای استراحت و انبساط مزاج آمده بود

این در حالی است که بنا بر پروتکل‌های رایج دیپلماتیک، سران کشور‌ها، عموما در دیدار‌های رسمی از پوشش ویژه‌ استفاده کرده و رفتاری فراخور حال و مکان دارند؛ البته هرچند اجبار قانونی و سختی در رعایت این پروتکل‌ها نیست، با این حال، در محافل دیپلماتیک و نیز در دیدار‌های دوجانبه و چندجانبه میان دیپلمات‌ها و سران کشور‌ها، نوع نشستن، سخن گفتن و رفتار کردن هر طرف، حاکی از نوع موضع آنان در برابر هم و نیز فرستادن پیام به طرف مقابل به صورت غیرمستقیم است.

بنابراین، هرچند ممکن است ایرانیان در درون کشور، نحوه نشستن و لباس پوشیدن امیر قطر را دال بر بی‌ادبی و گستاخی وی بدانند، بی‌گمان وی با این رفتار خاص و خلاف عرف خود، در صدد نشان دادن تکبر و  موضع بالای قطر نسبت به مواضع کشورمان در منطقه است.

ناگفته نماند، هرچند برخی این رفتار و پوشش امیر قطر در دیدار با رئیس جمهور ایران را موضوع طبیعی در فرهنگ سنتی و قبیله‌ای این کشور می دانند، مقایسه پوشش و نشستن وی در دیدار با دیگر شخصیت‌ها، از جمله رئیس‌جمهور آمریکا، نادرستی این ایده را ثابت می‌کند
گفتنی است، شاید رفتار امیر قطر، مسئولین نهاد ریاست جمهوری و وزارت خارجه را هم غافلگیر کرده باشد، ولی نکته مهم این است که مسئولان ایرانی، نباید به راحتی این رفتار جسارت‌آمیز امیر قطر را نادیده بگیرند و آن را به سنت قطری نسبت دهند.

همچنین مقایسه رفتار امیر قطر در دیدار با رئیس‌جمهور ایران و سران دیگر کشور‌ها، می تواند مسئولان سیاست خارجی کشورمان را نسبت به رفتار وی در دیدار اخیر خود در تهران حساس کند.