اردیبهشت ماه امسال شعبه موبایل نوکیا سرانجام به مایکروسافت تحویل داده شد تا مایکروسافت موبایل را تشکل دهد. با این حال شرکتی که زمانی بزرگترین غول دنیای موبایل به شمار می رفت فراز و نشیب های فراوانی را از دوران طلایی خود در سال های پایانی قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم تا به امروز تجربه کرد.

۱-تاسیس

نوکیا به صورت رسمی در سال ۱۸۶۵ توسط فدریک ایدستام ( Fredrik Idestam) به عنوان کارخانه تولید کنند کاغذ تولید شد. پس از تاسیس این کارخانه کاغذ سازی در جنوب غربی فنلاند، ایدستام یک سال بعد دومین کارخانه تبدیل چوب به ورقه های کاغذ را نزدیک شهر نوکیا ساخت تا دسترسی بهتری به منابع برای تولید برق آبی داشته باشد.

۲- الکترونیک

اواخر قرن نوزدهم نوکیا نوکیا تولید برق را به فعالیت های تجاری خود افزود. پس از راه اندازی Cable Works فنلاندی در سال ۱۹۱۲، نوکیا در دهه ۶۰ پخش الکترونیک را هم تاسیس کرد. در سال ۱۹۶۲ اولین دستگاه الکترونیک خود را که برای استفاده در نیروگاه های هسته ای بود توسعه داد و یک سال بعد گسترش تلفن های رادیویی برای ارتش و خدمات و خدمات اضطراری را آغاز کرد. در سال ۱۹۸۷ نوکیا به سومین تولید کننده بزرگ تلویزیون در اروپا تبدیل شد.

۳- موبایل

در سال ۱۹۷۹ شرکت تلفن رادیویی Mobira Oy تاسیس شد که حاصل سرمایه گذاری یک شرکت سازنده فنلاندی تلویزیون به نام Salora بود. فعالیت یک شرکت هم وطن در زمینه تلفن همراه نوکیا را بر ان داشت تا پس از تاسیس یک شرکت تجاری، سرویس NMT یا Nordic Mobile Telephone را به عنوان اولین شبکه تلفن همراه بین المللی را اندازی کند. هنگامی که صنعت موبایل در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی گسترش می یافت. نوکیا اولین تلفن خود را در سال ۱۹۸۲ به نام Mobira Senator معرفی کرد.

۴- گورباچف

سال ۱۹۸۷ نوکیا Mobria Cityman را به عنوان اولین همراه دستی برای شبکه NMT معرفی کرد. این تلفن سنگین ۸۰۰ گرم وزن داشت و با قیمت گزاف ۴۵۶۰ یورو عرضه شد. این تلفن به لطف میخائیل گورباچف، یکی از رهبران شوروی سابق که عکس در حال استفاده از این گوشی دارد، در صفحات تاریخ ماندگار شده است. پس از آنکه نوکیا خود را به یکی از بازیگران بزرگ صنعت تلفن همراه تبدیل کرد، نسل دوم تلفن های همراه یا همان GSM که مخفف Global System for Mobile Telecommunications است، به عنوان استاندارد اروپا برای فناوری دیجیتال اروپا تصویب شد.

۵- آهنگ پیش فرض نوکیا

نوکیا در سال ۱۹۹۴ مدل ۲۱۰۰ را منتشر کرد. این اولین سری بود که رینگ تن (آهنگ هنگام زنگ خوردن) مشهور نوکیا روی ان قرار گرفت. پس از آنکه آهنگ پیش فرض تلفن های نوکیا به طور گسترده در تمام جهان به رسمیت شناخته شد، بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه از گوشی نوکیا ۲۱۰۰ در دنیا فروخته شد. این در حالی بود که نوکیا روی فروش ۴۰۰ هزار دستگاه حساب کرده بود. علاوه بر آهنگ پیش فرض نوکیا بازی Snake یا همام “مار” را نیز در سا ۱۹۹۷ همگانی کرد. این بازی اکنون روی بیش از نیم میلیون تلفن وجود دارد.

۶- رهبر جهان

سال ۱۹۹۸ نوکیا رهبر دنیا در فروش موبایل شد. بین سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ حجم معاملات نوکی نزدیک به ۵۰۰ درصد و از ۶.۵ به ۳۱ میلیارد یورو افزایش یافت. انفجار تقاضا برای تلفن های همراه در سرایر جهان از دهه ۹۰ برای بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه باعث بحران تدارک عمده محصولات شد. با این حال نوکیا همواره بهترین اپراتور در تهیه چنین تدارکات گسترده ای بوده است.

۷- اینترنت

نوکیا در سال ۱۹۹۹ مدل ۷۱۱۰ را که از سیستم های ابتدایی مبتنی بر وب مانند ایمیل بهره برده بود، روانه بازار کرد. پیشرفت های بیشتر در فناوری تلفن همراه به معنای این بود که در ۲۰۰۱ نوکیا اولین تلفنش (نوکیا ۷۶۵۰) را که به دوربین مجهز بود، روانه بازار کرد. همچنین در سال ۲۰۰۲ اولین تلفن نوکیا با نام ۳۶۵۰ که قابلیت فیلم برداری داشت، همه را شگفت زده کرد. در همان سال نوکیا یک سوپرایز دیگر هم داشت و اولین تلفن ۳G خود را با نام نوکیا ۶۶۵۰ معرفی کرد. این فناوری به کاربران تلفن های همراه اجازه می داد که به وب وصل شوند، موزیک دانلود کنند، تلویزیون تماشا کنند و از بسیاری از خدمات بهزه مند شوند.

۸- رشد و توسعه

نوکیا در سال ۲۰۰۵ توانست میلیاردها گوشی تلفن را به فروش برساند. بطوری که در سال ۲۰۰۷ در سطح بین المللی به عنوان پنجمین نام تجاری باارزش جهان به رسمیت شناخته شد. در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ شخص داوجونز، نوکیا را به عنوان پایدارترین شرکت فناوری در جهان که روش کسب و کار و استراتژی های خود را مطابق با استانداردهی جدید زیست محیطی تنظیم کرده، معرفی کرد.

۹- روزهای زوال

در اکتبر ۲۰۰۹ اولین سه ماهه بسیار زیان آور نوکیا رقم خورد. این کاهش تا حد زیادی به عرضه گوشی اچ تی سی باز می گشت که برای اولین بار از سیستم عامل آندروید گوگل استفاده کرده بود. پس از یک سال تلاش برای رقابت با ای فون و دستگاه های آندرویدی سرانجام نوکیا در سال ۲۰۰۹ مدیر اجرایی سابق مایکروسافت استفان آلوپ را به عنوان مدیر عامل استخدام کرد.

۱۰- نسل لومیا

در اکتبر ۲۰۱۰ الوپ اعلام کرد قصد دارد ۱۸۰۰ شغل را کاهش دهد و سیستم تلفن های هوشمند نوکیا را ساده کند. پس از اعتراف نوکیا به پایان عصر سیستم عامل سیمبین این شرکت پیشنهاد مایکروسافت را پذیرفت و به ویندوز فون کوچ کرد. پس از کاهش نیروی کار نوکیا و شکست لومیا ۸۰۰ سامسونگ به عنوان بزرگترین تولید کننده تلفن های همراه جایگزین شرکت فنلاندی نوکیا شد.

۱۱- پایان عصر نوکیا

سپتامبر سال ۲۰۱۳میلادی قرارداد ۷.۲ میلیارد دلاری میان مایکروسافت و نوکیا منعقد شد که براساس آن نوکیا همه دستگاه ها و سرویس های مرتبط با تولید دستگاه های خود را به مایکروسافت واگذار کرد. چند هفته پیش این قرار داد به اجرا گذاشته شد و مایکروسافت نامه ای به تمام شرکت های مرتبط با نوکیا ارسال کرد تا آنها را از تغییر نام ها و آدرس هایی که حالا تحت کنترل این شرکت است، خبردار کند. مهمترین تغییر نا به قسمت های مرتبط با دستگاه های نوکیا باز می گردد که به Microsoft MobileOY تغییر کرد.