نگاه اجمالی در مورد چاقی مفرط (Obesity)

چاقی مفرط یکی از ۵ مورد اصلی تهدید کننده سلامتی در کشورهای پیشرفته محسوب می شود. باید بدانید که چاقی مفرط خطرات و بیماری های گوناگونی را با خود به همراه خواهد داشت. افزایش خطر سکته مغزی، ابتلا به دیابت، انسداد شریانها، بیماری های کلیه و اختلال در کیسه صفرا و برخی موارد از سرطانها همه و همه مواردی هستند که چاقی مفرط برای شخص به همراه خواهد داشت.

آمریکا با یک بحرانی بی سابقه در این زمینه مواجه است. آمار حاکی از آن است که یک سوم کودکان آمریکایی دارای اضافه وزن و یا چاقی مفرط هستند و چنانچه تغییری در این روند ایجاد نگردد از هر سه فرد در آمریکا، یک نفر مبتلا به چاقی مفرط خواهد بود. در این میان نقش فست فودها را نباید نادیده گرفت.

مکدونالد و چاقی مفرط

بحث تخصصی در مورد چاقی مفرط (Obesity)

درباره چاقی مفرط

بیماری چاقی به عنوان یکی از معضلات جامعه بشری در عصر حاضر شناخته می شود. چاقی مفرط یکی از مشکلات متابولیک است که منجر به مرگ و میری به میزان ۵/۱ تا ۲ برابر افراد عادی می گردد. کمتر کسی است که امروزه در زندگی خود و اطرافیانش با چاقی و مشکلات آن دست به گریبان نباشد. این بلای تکنولوژیکی جدید با تغییر شیوه زندگی، کاهش فعالیت های بدنی و تغییر سلیقه ی غذایی جوامع، هر روز بیشتر رخ می نمایاند و هشدارهای موکد جوامع پزشکی نشانگر اثرات مخرب چاقی و سهم آن در مرگ های ناگهانی است. در این مقاله با شیوه های جدید جراحی برای مقابله با چاقی مفرط آشنا می شویم. امروزه چاقی به عنوان اپیدمی جهانی شناخته می شود و علی الخصوص در جوامع پیشرفته و کشورهای در حال توسعه به طور بارزی در بین تمام گروه های سنی رو به افزایش است، به طوری که این مشکل را می توان از پیامدهای پیشرفت تکنولوژی دانست.

چاقی مفرط

در گذشته منابع غذایی فراوان نبودند و بشر نخستین برای دستیابی به غذا احتیاج به فعالیت فیزیکی بسیاری داشت. اما امروزه دسترسی به غذا های لذیذ و پر کالری آسان است و شبکه های تلویزیونی ونشریات با تبلیغات جاذب مردم را به مصرف غذا های گوناگون دعوت می کنند. از سویی دیگر نیز کاهش تحرک بدنی به دلیل وجود وسایل و امکانات رفاهی و گسترش شهر نشینی، افراد را در معرض ابتلا به چاقی قرار می دهد.

چاقی نه تنها تناسب اندام فرد را مخدوش می کند بلکه سلامت وی را نیز به خطر می اندازد و آنچه سبب شده که چاقی یک بیماری تلقی شود عوارض آن است. اینجانب باتوجه به تجربه مختصری که در زمینه اعمال جراحی و مدیریت بیماران چاق مرضی داشته ام معتقدم که باید به چاقی به عنوان یک بیماری توجه کرد و برای درمان و رفع آن راه حل اصولی ومنطقی را برگزید. این مقاله حاصل تلاش اینجانب در گرداوری وجمع بندی قسمتهایی از کتب متن و مقالات معتبر در مجلات و مطالب مطروحه در کنگره ها و کارگاههای آموزشی ونیز بخشی از تجربیات شخصی اینجانب طی سالهای اخیر دررابطه بابیماران درمان شده به روش جراحی میباشد.

عوارض چاقی مفرط

عوارض یا comorbidity هایی که در افراد چاق مفرط ایجاد می شود شامل موارد زیر است:

  • عوارض قلبی عروقی: شامل زخم های ناشی از استاز ورید های اندام تحتانی، واریس ساق، پر فشاری (هیپر تانسیون) و اختلالات عروق کرونری (CAD)
  • عوارض ریوی: شامل تنگی نفس اگزر شنال، آسم، توقف تنفس یا آپنه در خواب، و خرخر شبانه
  • عوارض متابولیک: شامل دیابت بالغین، هیپرلیپیدمی، تخمدانهای پلی کیستیک
  • عوارض خونی: شامل افزایش قابلیت انعقادی و DVT، آمبولی ریوی
  • عوارض گوارشی: شامل سنگ های صفراوی و حملات کولیکی آن، ریفلاکس معدی، مروی (GERD) و همچنین هرنی های جدار شکم (کشاله ران، نافی و اپیگاستریک)
  • عوارض ادراری: شامل عفونتهای ادراری (UTI) و بی اختیاری ادرای ( stress urinary incontinency )
  • عوارض تناسلی: شامل عقیمی (infertility)، سقط جنین، بروز ناهنجاری های جنینی در بارداری، اختلال پریود و دیس منوره
  • عوارض اسکلتال: شامل سندرم کارپال تانل، نقرس، دردهای مفصلی در ستون فقرات پشتی و کمری، زانوها و قوزک پاها ناشی از آرتروز و DJD
  • عوارض عصبی و عضلانی: شامل اضطراب، افسردگی، سر دردهای میگرنی، حملات عصبی و استروک ابتلا به سرطان خصوصاً در پانکراس، کلون، مری، کبد، کلیه، پروستات، تخمدان، پستان و رحم

نکته مهم اینست که با درمان چاقی مفرط، عوارضی نظیر فشار خون بالا، بیماریهای عروق کرونری، دیابت، ریفلاکس معده به مری، آستم، DVT، ریسک آمبولی ریه، DJD، هایپرلیپیدمی و افسردگی در بیماران برطرف و یا رو به کاهش می گذارد و در برخی مواردبطورکامل درمان می شود. دربیش از ۹۵% موارد بعدازاعمال جراحی باریاتریک، سندروم متابولیک درمان میشود. تریاد این سندروم شامل افزایش فشارخون، افزایش تری گلیسرید ودیابت است. دربیمارانی که بعدازیک سال ازعمل جراحی هنوز سندروم متابولیک در آنها باقی بماند این بدین معناست که کاهش وزن در این افراد باشکست مواجه شده وناکافی است. افزون براین کاهش وزن بعد ازعمل باریاتریک موجب کاهش سطح اسید اوریک و نیز بهبودCRP و تعداد لکوسیت ها و همچنین باعث کاهش سطح آنزیمهای کبدی که درجریان چاقی بالامیروند، میشود.

BMI

براساس یک تعریف علمی، چاقی مفرط به بیمارانی اطلاق می شود که در آن BMI فرد مساوی یا بالاتر از ۴۰ باشد. BMI یا Body Mass Index عبارتست از وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر که در افراد طبیعی بین ۲۰ تا ۲۵، در اضافه وزن یا over weightبین ۲۵ تا ۳۰، در افراد چاق کلاس I یا obese بین ۳۰ تا ۳۵ و در افراد severe obese یا چاقی کلاس II بین ۳۵ تا ۴۰ می باشد. چاقی مفرط یا کلاس III شامل افرادی می شود که BMI بین ۴۰ تا ۵۰ داشته باشند. افرادی که ابر چاقی یا super obesity دارند کسانی هستند که BMI بالاتر از ۵۰ دارند

bmi چاقی