بنظر می رسد تمدن انسانی از بانیان اصلی محدود کننده زندگی انسان در حصار پول بوده است. پول تسهیل کننده مبادلات انسان هاست و قرار بر این بود که برای انسان رفاه به همراه داشته باشد، اما به  چنان درجه ای از قدرت رسید که توانست آسایش نیمی از گیتی را برباید و به نیمی دیگر هدیه کند. البته که با پول می توان تمام ضروریات زندگی شامل لباس، غذا، نوشیدنی و همچنین مکانی برای زندگی را تامین کرد و رفاه نسبی را بدست آورد. به همین دلیل است که مردم به دنبال کاری با حقوق و دستمزد بالاتری هستند. در این مطلب در مورد حقایق جالب در مورد پول بحث خواهیم کرد.

۱-اولین پول چاپ شده

اسکناس یا پول کاغذی که امروزه درهمه کشورهای جهان جریان دارد نخستین بار در نیمهٔ قرن دهم میلادی در چین جنوبی باب شد. علاوه بر این در چین شمالی در مدت کوتاهی قبل از ظهور چنگیزخان، پول کاغذی انتشار یافت که اعتبار آن هفت سال بود. ریشهٔ لغت اسکناس آسی‌نیا در فرانسوی است که در زبان روسی به صورت آسیگناتسیا و در زبان فارسی، با تغییر لفظی در دوره فتحعلی شاه به صورت اسکناس درآمد. چینی‌ها ر اواسط قرن دهم میلادی چیزی شبیه به اسکناس ابداع کردند و نام آن را چاو گذاشتند. استفاده عملی و یکپارچه از پول کاغذی در سراسر چین، از دوره‌ دودمان یوآن ‌آغاز می‌شود و این‌ پول نخستین پول کاغذی جهان است. اما نخستین اسکناس امروزی در ۵ ژانویه سال ۱۶۹۱ میلادی در بانک استکهلم چاپ شد که هم‌اکنون هم در موزهٔ این بانک موجود است. اولین پول چاپ شده در ارزش های ۱ سنت، ۵ سنت، ۲۵ سنت و ۵۰ سنت بوده است و همه آنها با استفاده از کاغذ مخصوص چاپ شده است. نخستین اسکناس چاپ شده در ایران در فروردین ماه سال ۱۳۱۱ توسط بانک ملی چاپ شد. بانک ملی تا سال ۱۳۳۹ اقدام به نشر اسکناس می‌کرد تا اینکه با تاسیس بانک مرکزی، حق نشر اسکناس به بانک مرکزی ایران داده شد و تا کنون ادامه دارد.

پول

۲- وزن ۱ میلیون دلار

آیا تاکنون یک میلیون دلار پول نقد در مقابل چشمان خود دیده اید؟ به نظر من هرکسی نمی تواند چنین تجربه ای را داشته باشد. اگر کسی در مورد وزن یک میلیون دلار پول نقد از شما سوال بپرسد جوابی که شما باید بدهید این است که بستگی به این دارد که از چه نوع اسکناسی استفاده می کنید. اگر از اسکناس ۱ دلاری استفاده کنید یک میلیون دلار، وزنی معادل ۲۰۴۰.۸ پوند خواهد داشت اما در صورتی که از اسکناس ۱۰۰ دلاری استفاده کنید تنها وزنی معادل ۲۰.۴ پوند خواهد داشت.

ا میلیون دلار

۳- ابعاد پول کاغذی

در حال حاضر ابعاد اسکناس ۱۰ و ۵ هزار تومانی از نظر رقمی به عنوان درشت ترین اسکناس‌های رایج کشور، یکسان است و در عین حال از نظر اندازه و ابعاد هم ۷۹×۱۶۶ میلیمتر است که بزرگترین اسکناس‌های کشور محسوب می شوند. اسکناس دو هزار تومانی هم به عنوان سومین اسکناس درشت در ابعاد ۷۸×۱۶۳ میلیمتر به عنوان دومین اسکناس از نظر ابعاد در کشور رایج است.
در عین حال اسکناس‌های هزار تومانی در ابعاد ۷۷×۱۶۰ میلیمتر، ۵۰۰ تومانی در ابعاد ۷۵×۱۵۴ میلیمتر، ۲۰۰ تومانی در ابعاد ۷۴×۱۵۱ میلیمتر به ترتیب اسکناس‌های بعدی را از نظر اندازه تشکیل می دهند. البته هر چه ارقام اسکناس‌ها درشت تر می شود، ابعاد آنها نیز بزرگتر می شود و مشکل عدم جای گیری مناسب اسکناس در کیف پول عادی نیز شدت می گیرد. اسکناس‌های با رقم کوچتر کمتر با مشکل جای گیری در کیف پول مواجه هستند. اسکناسهای ۱۰۰ تومانی در ابعاد ۷۳×۱۴۸ میلیمتر، ۵۰ تومانی در ابعاد ۷۱×۱۴۲ میلیمتر، ۲۰ تومانی در ابعاد ۶۹×۱۳۶ میلیمتر و ۱۰ تومانی در ابعاد ۶۷×۱۳۰ میلیمتر از دیگر اسکناس‌ها هستند که دیگر توسط بانک مرکزی چاپ نمی شوند اما ابعاد آنها کوچکتر است. در ایالات متحده  قوانین خاصی برای چاپ پول وجود دارد .پول این کشور دارای ۲.۶۱ اینچ طول، ۶.۱۴ اینچ عرض و ضخامتی در حدود ۰.۰۰۴۳ اینچ دارد.

یکی از دلایل فرسودگی سریع اسکناس‌های رایج در ایران، بزرگ بودن ابعاد آن است که ساماندهی ابعاد اسکناس‎ها راهکاری برای جلوگیری از فرسودگی زودهنگام آن محسوب می‌شود.

پول

۴- جنس پول

پول از مواد متفاوتی ساخته شده است. درمورد اسکناس برای ساخت کاغذ مورد نیاز از ۷۵ درصد پنبه و ۲۵ درصد کتان استفاده می شود. جنس کاغذ اسکناس بصورتی است که الیاف کاغذش در راستای عرض اسکناس است. وقتی از ناحیه ای مرطوب شود یک خمیدگی و قوس طولی در آن ایجاد می شود. وقتی بر روی کاغذ معمولی آب می ریزیم یک برجستگی در محل ریزش آب ایجاد می شود و بعد از خشک شدن در آن ناحیه چروکیدگی در همه جهات ایجاد می شود زیرا الیاف کاغذ معمولی در جهت خاصی ریسیده نشده اند. اما در مورد اسکناس این طور نیست. اگر یک قطره آب بر روی اسکناس بریزد چروکی که ایجاد می شود فقط در جهت طول کاغذ برامدگی ایجاد می کند و این نشان میدهد که الیاف پول در راستای عرضش هستند و وقتی خیس با مرطوب می شوند بین الیاف مذکور آب می نشیند و قوس طولی ایجاد می کند. جننس فلز سکه در گذشته از طلا، نقره و مس بود اما امروزه برای ساخت سکه از مس و ترکیبی دیگر از مواد مانند نیکل یا روی استفاده می شود.

سکه

۵- زن در ارز یالت متحده آمریکا

تصاویری که بر روی اسکناس ها چاپ می شود به گونه ای است که نشان از تاریخ و تمدن آن کشور است. این تصاویر شامل تصویر اشخاص بزرگ و تاثیر گذار در آن کشور، آثار باستانی و اماکن مذهبی است. اما اگر به پول های چاپ شده و تصویر روی آنها توجه کنید متوجه می شوید که بیشتر این تصاویر، تصویر مرد است. تنها اسکناسی که تصویر یک زن بر روی آن چاپ شده است اسکناس های ۱ دلاری در سال های ۱۸۸۶ و ۱۸۹۱ است که تصویر زنی به نام مارتا واشنگتن بر روی آن دیده می شود. مارتا واشنگتن همسر جوج واشنگتن یکی از بانوان اول آمریکا بوده است.

اسکناس

۶- پول و ازدواج

این روزها خیلی از ازدواج‌ها بخاطر مسائل مالی برهم می‌خورد. بله پول هم مثل خیانت، ناتوانی جنسی، تفاهم و مسائل ظاهری یکی دیگر از علت‌های طلاق است. نکته جالب این است که هر روز تعداد طلاق‌هایی که بخاطر مشکلات مالی اتفاق می‌افتد، بیشتر و بیشتر می‌شود. پول، یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، رویکردهای متفاوت دو طرف به پول، ریشه بسیاری از اختلافات زناشویی است. در اکثر ازدواج‌ها، این خود پول نیست که اختلاف می‌آورد. نگرش افراد به پول است که موجب بروز مشاجره می‌شود. در واقع رکن اصلی در هر ازدواج موفق، توانایی افراد در استفاده صحیح از پول است.

پول و ازدواج