رعدوبرق و صاعقه، پدیده‌ای است که به انتقال حجم عظیم بارهای الکتریکی بین ابرها یا ابر و زمین منجر می‌شود. در این فیلم کم‌نظیر می‌توانید رعدوبرقی را که سرعتش حدود سیصد برابر کندتر شده، ببینید.

فکر می‌کنید رعدوبرق چقدر سریع است؟ همه ما به تجربه دیده‌ایم که رعدوبرق آن‌قدر سریع اتفاق می‌افتد که چشم انسان نه تنها نمی‌تواند جزئیات آن را ببیند، که حتی نمی‌تواند جهت حرکت آن را تشخیص بدهد. اما عکاس خوش‌ذوقی به نام تام وارنر با استفاده از فناوری‌های پیشرفته عکس‌برداری، جزئیات بی‌نظیری از رعدوبرق را به تصویر کشیده است. او برای تهیه این فیلم از یک دوربین فیلم‌برداری بسیار پرسرعت استفاده کرد که در هر ثانیه ۷۲۰۷ عکس می‌گیرد تا جزئیاتی را که در ۱۳۵ میکروثانیه (معادل ۱۳۵ میلیونم ثانیه) اتفاق می‌افتد، ثبت کند.

این فیلم که امروز بر صفحه تصویر نجومی روز ناسا نقش بست، جزئیاتی از فرآیند رعدوبرق را شرح می‌دهد. ابرهای باران‌زا با حرکت نسبت به یکدیگر و مالش به هم، حجم عظیمی از یون‌ها و الکترون‌ها را ایجاد می‌کنند. رعدوبرق با پدیدآمدن همزمان تعداد زیادی از کانال‌های یونیزه آغاز می‌شود که این بارهای الکتریکی را در مسیرهای شاخه‌شاخه منتقل می‌کنند. حدود ۱۵هزارم ثانیه پس از آغاز رعدوبرق (که در فیلم زیر ۳ ثانیه طول می‌کشد) ، یکی از این مسیرهای پرپیچ‌وخم با تجمعی نقطه‌ای از بارهای مثبت که ناگهان از سطح زمین برخاسته، تماس پیدا می‌کند و مسیری یونیزه در هوا پدید می‌آید که مانند یک سیم رسانا عمل می‌کند. بلافاصله انبوهی از بارهای الکتریکی در این مسیر یونیزه بین زمین و ابر جابجا می‌شوند و انفجار خطرناکی را ایجاد می‌کنند که بعد از چند ثانیه به‌صورت صدای رعد شنیده می‌شود.

تاکنون جزئیات اندکی از فرآیند رعدوبرق آشکار شده است و استفاده از چنین فیلم‌هایی می‌تواند درک ما را از این مکانیسم عجیب‌وغریب و پرانرژی بهبود بخشد.