در این پست مطالب جدیدی در خصوص واقعیت های غذایی زمان حاملگی را در قالب ده سوال مورد بررسی قرار می دهیم.

۱. کدام یک از هوس های زیر می تواند علامت این باشد که یک امر مهم از رژیم غذایی شما حذف شده است؟

الف) شکلات    ب) هویج    ج) یخ        د) چیزبرگر

جواب ۱) گزینه ج

هوس غذایی زمانی که شما میل دارید طبیعی است ، و به طور کلی پاسخ دادن به آنها خوب است. امافقط آنرا بیش از اندازه انجام ندهید. اما ولع به مصرف چیزهای دیگر که مواد غذایی نیستند مانند یخ، پاک کننده ها، تراشه های رنگ، یا خاک رس، ممکن است به این معنی باشد که شما ویار (pica) دارید. سریعا این امر را با دکتر خود در میان بگذارید. خوردن چیزهایی که مواد غذایی نیستند برای شما و کودک شما مخاطره آمیز است و شما را دچار کمبود مواد مغذی کند.

۲. از خوردن کدام یک از  پنیرهای زیر باید در دوران بارداری پرهیز شود؟

الف) گودا         ب) فتا       ج) رومانو   د) موزارلا

جواب ۲) گزینه ب

پنیرهای نرم از شیر خام و پاستوریزه نشده ساخته می شوند. بنابراین می توانند حامل باکتری لیستریا که سبب بیماری لیستریوسیس می شود، باشند. لیستریوسیس یک بیماری نادر است که خوردن غذای آلوده شده با یک باکتری به نام لیستریا مونوسیتوژنز (Listeria monocytogenes) موجب آن می شود. باکتری لیستریا در خاک و بعضی ازغذاهای خام فراوان است. خوردن غذاهایی که حاوی باکتری لیستریا است در بیشتر مردم باعث بیماری نمی شود. اما زنان باردار(۱۳ بار بیشتر احتمال مبتلا به این بیماری دارند)، نوزادان، و سالمندانی که دستگاه دفاعی بدنشان ضعیف شده است بیشتر در معرض این بیماری هستند.

۳. اگر شما در دوران حاملگی هویج زیادی مصرف کنید، آیا نوزاد شما هم هویج را خیلی دوست خواهد داشت؟

الف) بلی                ب) خیر

جواب ۳) بلی

غذاهایی که شما در دوران بارداری مصرف می کنید ممکن است کودک خود را با طعم های خاص آشنا کنید حتی قبل از اینکه اولین مزه خود را از غذای جامد دریافت کند. مطالعات کوچک نشان داده است که زمانی که مادران ادویه جات و ترشی جات مانند سیر، زیره، و کاری مصرف می کنند اینها مایع آمنیوتیک که کودک در آن غوطه ور است را طعم دار می کنند. در مطالعات دیگر در خصوص کودکانی که هویج بسیار دوست داشتند مشخص شد که مادرانشان در زمان بارداری هویج را خیلی مصرف می کرده اند.

۴. اگر شما در دوران حاملگی غذای تند مصرف کنید، می توانند باعث القا کار در شما شود؟

الف) بلی                ب) خیر

جواب ۴) خیر

اگر چه بسیاری از زنان قسم می خورند که غذاهای تند کمک می کند تا کار بیشتری کنند اما هیچ مدرکی وجود ندارد تا از این افسانه حمایت کند. برخی از زنان ممکن است هوس به غذاهای تند داشته باشند. اما برای دیگران، ا ممکن است  باعث سوزش سر دل شود نه القای کار.

۵.اگر شما باردار هستید، کافئین مصرف نکنید؟

الف) بلی                 ب) خیر

جواب ۵) خیر

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز (که در حدود دو فنجان ۸ اونسی است) به تولد زودرس یا سقط جنین ارتباطی ندارد. اما هیئت منصفه هنوز در مورد اینکه آیا کافئین باعث وزن کم هنگام تولد می شود به جواب قطعی نرسیده اند. اگر شما مادری هستید که نیاز به قهوه برای رفتن سر کار در صبح دارید، دکتر شما احتمالا به شما OK را می دهد. فقط در این کار زیاده روی نکنید و از پر کردن دوباره لیوانتان پرهیز کنید.

۶.از آنجا که کافئین ندارند، اکتر چای های گیاهی جایگزین خوبی برای کافئین در زمان حاملگی هستند؟

الف) صحیح            ب) غلط

جواب ۶) غلط

چای های گیاهی مانند ریشه زنجبیل، برگ تمشک قرمز، و برگ نعناع معمولا کافئین ندارد. اما تحقیقات کافی در نوشیدن آنها در دوران بارداری که آنها را کاملا بی خطر معرفی کند، وجود ندارد. به علاوه، FDA آنها را قویا تنظیم نمی کند، بنابراین هیچ راهی برای دانستن آنچه واقعا در جعبه آنها وجود دارد، نمی باشد. دیگر انواع چای مانند چای سیاه، سبز، سفید، معمولا امن هستند تا زمانی که شما کافئین بیشتر از آنچه دکترتان توصیه می کند ننوشید. بررسی کنید که آیا هر گونه مواد گیاهی به چای خود اضافه شده است.

۷.از چه زمانی شما باید شروع به مصرف مکمل های اسید فولیک نمایید؟

الف) به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید
ب)هنگامیکه می خواهید شروع به باردار شدن کنید
ج)حتی زمانی که نمی خواهید باردار شوید

جواب ۷) حتی زمانی که نمی خواهید باردار شوید

یک مطالعه جدید نشان داد مادرانی که در دوران بارداری خود از اسیدفولیک کمتری ( چه از طریق غذاها و چه به شکل قرص) استفاده می کنند، احتمال اینکه فرزندی با اختلال اوتیسم به دنیا آورند، بیشتر است. مادران باردار از ابتدای بارداری خود باید با مراجعه به پزشک متخصص زنان، مکمل اسیدفولیک را که برایشان تجویز می شود، مصرف کنند. آنها باید حداقل ۶۰۰ میکروگرم در روز اسید فولیک مصرف کنند تا احتمال به دنیا آوردن فرزند با اختلال اوتیسم و یا بیماری های دیگر در آنها کاهش یابد. اسید فولیک به پیشگیری از نقائص هنگام تولد مهم از ستون فقرات و مغز نوزاد کمک می کند. اما این کار تنها در صورتی که آن را قبل از بارداری و در چند هفته اول بارداری خود را دریافت کنید انجام می دهد. از آنجا که تقریبا نیمی از بارداری ها برنامه ریزی نشده است، همه زنان باید ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز دریافت کنید. 

۸.مصرف سوسیس و هات داگ اگر بخوبی پخته شده باشند یا بخار پز شوند در دوران بارداری مشکلی ندارد؟

الف) صحیح             ب) غلط

جواب ۸) صحیح

اگر خوب پخته و بخار گرم شوند مشکلی ندارند هر چند مصرف اینها حتی در زمان غیر بارداری هم مناسب نمی باشد. حتی الامکان از مصرف آن پرهیز کنید.

۹.زنجبیل موجب کمک به درمان بیماری صبحگاهی می شود؟

الف) صحیح            ب) غلط

جواب ۹) صحیح

برخی از زنان خوش شانس هیچ بیماری صبحگاهی ندارد. اگر شما بیماری صبحگاهی دارید، معمولا پس از سه ماهه اول می رود. زنجبیل ممکن به حل و فصل معده شما کمک کند. در چند مطالعه کوچک نشان داده است که ۱ گرم زنجبیل در روز موجب کاهش بیماری صبحگاهی می شود. غذاهای شیرین و مطلوب، بیسکویت شور، و یا نوشیدنی های ترش و ترش مانند لیموناد نیز می تواند کمک کند.

۱۰.کدام یک از عبارات زیر ایمن نیست؟

الف) خوردن تخم مرغ های سخت پخته شده
ب) خوردن سالاد ساخته شده از تخم مرغ خام
ج)خوردن محصولات تخم مرغی پاستوریزه شده

جواب ۱۰) گزینه ب

 تخم مرغ ها یک راه عالی برای دریافت پروتئین است. فقط مطمئن شوید که خوب پخته شده باشد. باکتری سالمونلا  در جوجه‌ها و تخم‌مرغها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایعترین مسمومیتهای غذایی می‌باشد. سالمونلا می‌تواند تخمدانهای پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم مرغ شود یا اینکه بهنگام تخم گذاردن پرنده به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل‌ساز خواهند بود.