تاکنون به مطالب بیشماری در خصوص بارداری و جنین پراخته ایم. چند نمونه از آن را در لینک ذیل با هم مرور کنیم… در این پست نگاهی داریم سراسر علمی به پدیده لگد زدن جنین.

تشخیص جنسیت جنین قبل از تولد

رازهای علمی تعیین جنسیت جنین
احساس حرکات و ضربه زدن های کودک درون شکم مادر یکی از شگفت انگیزترین تجربه های بارداری است.
اما شما چقدر باید صبر کنید تا کودک شما به اندازه کافی برای این کار بزرگ شود؟
 با بزرگ شدن جنین، او شروع به حرکت کردن می کند. لگد زدن در واقع حرکت جنین در داخل رحم است. اگرچه به این حرکت «لگد» اطلاق شده است اما جنین تنها لگد نمی زند بلکه حرکت های دیگری نیز انجام می دهد، حرکت دیافراگم، سکسکه، حرکت دست، غلت زدن از یک طرف به طرف دیگر و… از جمله این حرکات است که البته تمامی آن توسط مادر احساس نمی شود. در هفته های اولی که جنین با کشیدن بدن خود لگد می زند، مادر تنها یک پرش در شکم حس می کند.

جنین در واکنش به آنچه در محیط رخ می دهد، لگد می زند: در رحم، جنین برای استراحت و حرکت بدنش را می کشد در نتیجه مادر احساس می کند که جنین لگد می زند. این لگد زدن قسمتی از رشد طبیعی جنین است. جنین به محرک خارجی مانند صدا، نور و حتی غذا خوردن مادر نیز واکنش نشان می دهد.

حرکات جنین چگونه است؟

مادرها، حرکات جنین داخل رحم را به باز شدن پاپ کورن روی حرارت، لیز خوردن ماهی یا بال زدن پروانه تشبیه کرده اند. ابتدا شاید این حرکات و صداها را به غار و غور گرسنگی یا نفخ تعبیر کنید اما به زودی متوجه می شوید این صداها و حرکات به طور منظم تکرار می شوند و ناشی از حرکات دوست داشتنی کودک است و می توانید تفاوت آنها را تشخیص دهید. اینگونه نشانه ها را بیشتر هنگامی که نشسته یا دراز کشیده اید احساس خواهید کرد. 

چه زمانی برای اولین بار من می توانم حرکات جنین را احساس کنم؟

شما احتمالا برای اولین بار بین هفته ۱۶ تا ۲۲  حرکات نوزاد را احساس می کنید، هرچند او از هفته ۷ یا ۸ شروع به حرکت می کند. و ممکن است شما حرکات نوزاد را در یک جلسه سونوگرافی دیده باشید ولی معمولا زودتر از هفته ۱۶ این حرکات قابل حس برای مادر نیستند. مادرانی که در کارهای ظریف و حساس مشغول هستند و همین طور مادرانی که قبلا باردار شده اند ممکن است زودتر از بقیه این حرکات را حس کنند. ( کسانی که قبلا تجربه بارداری داشته اند بهتر می توانند بین حرکات نوزاد و حرکات عضلات و روده ای دخل شکم تمایز قائل شوند) معمولا زنان جوانتر دوست دارند هرچه زودتر این حس را تجربه کنند.

جنین پس از مصرف غذا بیشتر لگد می زند:جنینی که به طور طبیعی روند رشد را طی می کند، معمولاً روزی ۱۵ تا ۲۰ بار لگد می زند. اغلب پس از غذا خوردن یا در واکنش به صدای بلند لگد می زند.

جنین در ۹ هفتگی شروع به لگد زدن می کند:در این دوران، تنها با دستگاه های پزشکی می توان این لگدها را ردیابی کرد. اما در ۱۸ یا ۱۹ هفتگی مادر قادر است حرکت ها را حس کند. هر چند در این دوران نیز برخی از مادران این لگدها را با نفخ یا پری شکم اشتباه می گیرند. در کل در هفته بیست و چهارم مادر لگدها را بیشتر حس می کند.

در بارداری دوم، مادران می توانند در هفته ۱۳ لگد را حس کنند.

این اولین حرکات معمولا چگونه است یا به چی شباهت دارد؟

زنانی که این حرکات را تجربه کرده اند، آن را اینگونه توصیف می کنند: مانند پف کردن یک ذرت ( پاپ کرن )، مانند شنا کردن ماهی قرمز ، مانند لرزش های بالهای پروانه ، مانند حباب و مانند حس کردن نبض

شما ممکن است در ابتدا این حرکات را با حرکات ملایم شکم ، حرکت گاز در روده ها و یا درد گرستگی اشتباه بگیرید ولی با تکرار منظم آن خواهید توانست آنها را به درستی تشخیص دهید. احتمالا این حرکات اولیه را بیشتر زمانی که بی سروصدا نشسته اید یا دراز کشیده اید می توانید حس کنید.

چه زمانی من باید درباره حرکات نوزادم نگران شوم؟

اگرچه کودک شما اکنون حرکت می کند ولی این تکانها و پرشها به اندازه ای قوی نیست که شما بتوانید آن را حس کنید. در سه ماهه دوم این حرکات قوی تر خواهند شد و شما به طور منظم آنها را حس خواهید کرد. از آن به بعد باید به حرکات نوزاد توجه کنید و در صورت کاهش و یا قطع حرکات ، با پزشک مشورت کنید. کاهش پیدا کردن لگدها می تواند نشانه یک مشکل باشد. جنین سالم روزی ۱۵ تا ۲۰ بار لگد می زند و کم شدن این میزان می تواند علامت کمبود تغذیه یا اکسیژن رسانی به جنین باشد که این وضعیت باید بررسی شود. در برخی موارد برای پیشگیری از خطر، لازم است جنین را هرچه زودتر به دنیا آورد. کم بودن لگدها به معنی شخصیت آرام جنین نیست بلکه علامت کمک خواستن از سوی جنین است. حرکت نکردن جنین به مدت یک ساعت پس از غذا خوردن مادر جای نگرانی دارد. در برخی موارد افت قند باعث کند شدن حرکت جنین می شود.

کاهش لگد در برخی موارد جای نگرانی ندارد:گاهی به مدت ۲۰ تا ۵۰ دقیقه جنین در حال استراحت است و حرکت نمی کند و در ۳۶ هفته به علت کمبود جا در رحم جنین کمتر حرکت می کند.