مریخی ها برای قدرت، شایستگی و توانایی و پیشرفت ارزش قائلند. آنها همواره برای این که موجودیت خود را تثبیت کنند و خودشان را مطرح کنند، قدرت و مهارت خویش را افزایش می دهند. از نظر مریخی ها «خود» به معنای توانایی رسیدن به اهداف می باشد. بیشتر از هر چیز، موفقیت و پیشرفت است که موجب رضایت خاطر آنها می شود.

از نظر مریخی ها مفهوم «خود» به معنای توانایی در رسیدن به اهداف خود معنا پیدا می کند.

همه چیز در مریخ، نشانه ی بازتاب همان ارزشهاست. حتی طراحی لباس آنها بازگو کننده مهارت و توانایی آنهاست. افسران پلیس، سربازان، تاجران، دانشمندان، رانندگان تاکسی، تکنسین و کارگران همگی لباس مخصوص یا دست کم کلاه های فرم می پوشند تا توانایی و قدرت و قابلیتهای خود را نشان دهند.

این گونه افراد به مسائلی که درباره روانشناسی است-رغبتی نداشته و بیشتر به فعالیت هایی که بیرون از خانه دارند مانند شکار-صید یا مسابقات اتومبیل رانی تمایل نشان می دهند. مریخی ها اخبار، وضعیت هوا و رویدادهای ورزشی را مورد توجه قرار می دهند و به خواندن کتاب های رمان و خود آموز علاقه نشان می دهند. مریخیها به اشیا و وسایل عتیقه بیشتر از افراد و احساسات مردم دلبسته اند حتی امروز بر روی کره زمین، در حالیکه زنان در عالم خیال رمان ها و ادبیات عاشقانه سیر می کنند مردان در فکر خودروهای پرقدرت تر، ابر رایانه ها، ابزارها و وسایل فنی و جعبه ابزارها و فن آوری های تازه و پیچیده تر هستند. مردان ذهن خود را مشغول اشیایی کرده اند که آن اشیا می تواند به آنها کمک کند تا با رسیدن به اهدافشان، ابراز قدرت و توانمندی کنند. برای مریخی ها به دست آوردن نتیجه بسیار مهم است زیرا راهی است که می تواند قابلیت و توانایی آنها را ثابت کند و از این رو احساس خوبی در مورد خودشان دارند. در نزد مریخی ها احساس خوب داشتن در مورد خویشتن هنگامی تحقق می یابد که خودشان بتوانند به اهداف نایل شوند. از نظر آنها کس دیگری نمی تواند آنها را به سر منزل مقصود برساند. مریخیها افتخار می کنند که خودشان به تنهایی کارهایشان را انجام می دهند. (از نظر آنها) خود مختاری، نشانه توانایی، قدرت و شایستگی است.

شناخت ویژگی های مریخی ها به زنان یاری می کند تا بفهمند چرا «مریخیها در ازای اصلاح رفتارشان یا انجام آنچه به آنها توصیه می شود تا آن اندازه پافشاری می کنند». ارایه توصیه ای نابجا به مردان این تصور را در ذهن آنها ایجاد می کند که آنها نمی دانند چه کار کنند و خودشان از پس کارهایشان بر نمی آیند. مردان نسبت به چنین رفتاری بسیار حساس اند، زیرا مسأله شایستگی و قابلیت برای آنها اهمیت بسیار دارد.

«توصیه نابجا به یک مرد، این تصور را در ذهن او ایجاد می کند که آنها نمی دانند چه کار بکنند یا اینکه قادر به انجام کار خود نمی باشند».

مردان مریخی-weare.ir

از آنجا که مریخی ها ترجیح می دهند خودشان مشکلات خویش را برطرف کنند کم پیش می آید درباره مشکلات خود با دیگران حرفی بزنند مگر آنکه نیاز به راهنمایی خاصی داشته باشند. مریخی ها دلیل این رفتارشان را چنین بیان می کنند:« وقتی خودمان می توانیم کاری انجام دهیم چه نیازی است که دیگران را دخالت دهیم؟» مرد مشکلاتش را نزد خود نگه می دارد مگر آنکه نیاز به مشورت با فرد دیگری یه منظور یافتن راه حلی احساس کند. وقتی شما خودتان می توانید کاری انجام دهید به این ترتیب که درخواست کمک از نظر یک مریخی نشانه ضعف قلمداد می شود.

چنانچه (مریخی) واقعا به راهنمایی نیاز داشته باشد، نشانه خردمندی اوست که از دیگران یاری بگیرد. در این وضعیت به دنبال کسی خواهد بود که نزد او محترم است و سپس مشکل خویش را با او در میان می گذارد. گفت و گو درباره یک مشکل در مریخ، در واقع دعوت برای مشورت با دیگران است. مریخی دیگری که نقش مشاور را دارد از این بابت احساس غرور می کند. این مریخی ناخودآگاه کلاه همه فن حریفی خود را بر سر می گذارد و پس از مدتی گوش دادن، توصیه های گرانبهایی را رائه می دهد. این رسم و عادت مریخی یکی از دلایلی است که وقتی زنان درباره مشکلات صحبت می کنند مردان به طور غریزی راه حل ارائه می دهند. هنگامی که زنی از روی سادگی احساسات آشفته خویش را و یا مشکلات روزمره را بیان می کند مرد اشتباهاً فکر می کند که او احتیاج به توصیه هایی کارشناسانه دارد. مرد کلاه همه فن حریفی خود را بر سر می گذارد و شروع به توصیه کردن می کند. این روش او برای ابراز عشق و محبت و تلاش به منظور کمک به همسرش است.

مریخی با حل مشکلات همسرش می کوشد تا احساس بهتری را به او القا کند. می خواهد برای همسرش فردی مفید و موثر باشد. احساس می کند وقتی از توانایی خویش در جهت حل مشکلات همسرش استفاده می کند، همسرش برای او احترام قایل است و او شایسته عشق و محبت همسرش است.

وقتی مرد مریخی راه چاره ای را ارائه می دهد، اما همسرش همچنان ناراحت باقی می ماند، برای مرد بسیار سخت است که به صحبت های همسرش گوش دهد، زیرا راه چاره ی او پذیرفته نشده و از این رو خود را موجودی بی مصرف و بی فایده فرض می کند. او در چنین شرایطی نمی داند که می تواند با گوش دادن به حرف های همسرش و توجه و همدردی حامی و پشتیبان همسرش  باشد. و اطلاعی ندارد که در سیاره ونوس، صحبت کردن درباره مشکلات و گرفتاریها به معنای ارائه راه حل برای برطرف کردن مشکلات نیست.