توجه: صرف ذکر دلایلی برای یک رفتار نابهنجار در این مطلب، دلیل بر صحت عمومی آن نیست. لذا از تعمیم مطلب ذیل در زندگی تان جداخودداری کنید. مطالب زیر را از دید یک نوشته درخور توجه و نه عمل مطالعه کنید.

اگر بفهمید همسرتان خیانت کرده است و یا حتی سوءظن نسبت به شریک زندگی‌تان داشته باشید در موقعیت سختی قرار می‌گیرید. در این تجربه ویرانگر چهار احساس طرد شدن، خشم، افسردگی و شک شما را درگیر می‌کنند. اما شما باید چگونه واکنش نشان بدهید؟ برای درک بهتر موقعیت این مطلب را بخوانید و از راهکارها استفاده کنید.

چرا مردها و زن‌ها خیانت می‌کنند؟

دلایل خیانت، در دودهه گذشته بسیار مطالعه شده است. در مطالعات خانواده، دو رویکرد مرتبط باهم درباره خیانت مطرح می‌شود. اولین رویکرد می‌گوید دلیل اصلی خیانت زن و شوهرها، مشکلات زناشویی است. احساس تنهایی، تامین نشدن نیازها، عدم تفاهم و اختلافات عقیدتی باعث می‌شوند تا فرد برای رسیدن به خواسته هایش به دنبال فردی بگردد که درک مقابل از رابطه داشته باشد و یا بهتر از همسرش رفتار کند.

زنان و مردانی هستندکه ادعا می‌کنند که در رابطه‌شان خوشحال نیستند و برای پیدا کردن عشق و توجه به دنبال فرد دیگری می‌روند. رویکرد دوم به ماهیت خیانت توجه می‌کند. این تبیین دلایل افراد را برای خیانت کردن کافی نمی‌داند و دلایل خیانت را در ماهیت انسان‌ها جستجو می‌کند. طرفداران این نظریه می‌پرسند «چه چیزی باعث می‌شود انسان‌ها نتوانند وفادار و متعهد باشند؟»

بهترین راه برای درک خیانت‌های زناشویی این است که هر دو نظرمورد توجه قرار گیرند. این دو نظریه دو روی یک سکه هستند. یکی از این رویکردها به شما می‌گوید که انسان‌ها خیانت را چگونه توجیه می‌کنند و دیگری از شما می‌خواهد تا ببینید خیانت چرا و چگونه رخ می‌دهد. هر دو رویکرد برای به دست آوردن تصویر کاملی از خیانت، عشق و رابطه ضروری هستند.

مرد ناراحت

آیا زیر نظر گرفتن شریک زندگی اخلاقی است؟

اخلاق به شما می‌گوید، زن و مرد باید چگونه رفتار کنند. از نظر اخلاق کاملا درست است که زن و شوهر از اوضاع و احوال هم با خبر باشند. زن و شوهرها توقع دارند شریک زندگی‌شان برای یک رابطه رمانتیک و عاشقانه تلاش کند همانطور که توقع دارند برای صداقت و امنیت در رابطه تلاش کند. با این حال هیچ زن یا شوهری دوست ندارد تمام رفتار و اعمالش رصد بشود. اگر می‌خواهید به همسرتان نزدیک باشید و از همه چیز با خبر شوید از نظر اخلاقی بهتر است از خودش سوال کنید. بهترین راه پیدا کردن حقیقت این است که از او بخواهید صادقانه و صریح درباره هر چیزی که به رابطه شما مربوط است، حرف بزند. با این حال بیشتر زن و شوهرها پرسش و پاسخ را سخت تر از رصد کردن و نظارت‌های پشت پرده رفتار یکدیگر می‌دانند. به این پرسش فکر کنید «چرا انسان‌ها روش‌های اخلاقی را غیر موثر و روش‌های غیر اخلاقی را موثر می‌دانند؟»

چگونه راه حل این چالش را پیدا کنید؟

اگر با رصد کردن رفتار همسرتان فهمیدید او خیانت می‌کند این مساله به شما اثبات نمی‌کند که جاسوسی کردن کار درستی است. در این حالت فقط حقیقت مثل یک بمب منفجر می‌شود و مشکلات پنهان شده، آشکار می‌شوند. این معضل فقط زمانی حل می‌شود که همسرتان اعتراف کند خیانت کرده و پشیمان است.

اگر همسرتان را زیر نظر بگیرید و هیچ اشتباهی در رفتار او پیدا نکنید، ممکن است احساس آرامش کنید، اما یادتان باشد که صداقت همسرتان را نشانه گرفتید. اکنون این شما هستید که در رابطه زناشویی‌تان چیزی را پنهان کرده اید. همه می‌خواهند حقیقت را بدانند، اما در واقع آنها با زاغ‌سیاه چوب زدن به این هدف می‌رسند. چرا این گونه است؟ چون وقتی شما در رابطه‌تان مشکل دارید نمی‌توانید به همسرتان بگویید «عزیزم! تو به من خیانت می‌کنی؟» و همسرتان هرگز به شما نمی‌گوید: «بله عزیزم! من به تو خیانت می‌کنم».

چطور بفهمید همسرتان خیانت می‌کند؟

فهمیدن این مساله کار ساده‌ای نیست. فهمیدن این موضوع که همسرتان خیانت می‌کند سخت است زیرا همسر خیانت کار برای سوال‌هایی مثل اینکه «کجا بودی» و «با کی بودی» آماده است و جواب‌ها را از پیش آماده کرده است.

معمولا خیانت‌ها به دو صورت آشکار می‌شوند، یا شما اتفاقی این موضوع را می‌فهمید یا باید همسرتان را کاملا زیر نظر بگیرید. در بیشتر موارد خیانت‌ها با اشتباهات تصادفی آشکار می‌شوند. یک نفر او را در خیابان می‌بیند یا برنامه‌ریزی‌هایش اشتباه می‌شوند. ایمیل یا پیامک ناشناسی را اتفاقی می‌خوانید و مظنون می‌شوید.

در حالت دوم اگر اعتمادتان را به همسرتان از دست داده باشید یا او مدام به شما دروغ بگوید، ممکن است با حساس شدن روی روابط و رفتارهای همسرتان پی ببرید که به شما خیانت می‌کند. با این حال یادتان باشد که زیر نظر گرفتن همسرتان چه مشکلات تازه‌ای ایجاد می‌کند.

سو استفاده از صداقت

همه ما تمایل داریم آنچه را شریک زندگی‌مان می‌گوید، باور کنیم. اعتماد به همسر، احساس امنیت و آرامش را تقویت می‌کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد به این مساله اهمیت بدهد که همسرش دروغ می‌گوید به ویژه وقتی که احساس کند خیانتی در کار است. بیشتر انسان‌ها «دروغ شیرین» را به «حقیقت ویرانگر» ترجیح می‌دهند.

بسیاری از زنان تلاش می‌کنند از خیانت همسرشان چشم‌پوشی کنند، زیرا تغییرات بسیار دردناک هستند. شاید به همین دلیل است که معمولا همسران دیرتر از دیگران از خیانت شریک زندگی‌شان باخبر می‌شوند. همسر خیانت کار از این موقعیت کاملا سو استفاده می‌کند. همسر خیانت کار معمولا تمام تلاشش را برای گرفتن اعتماد شریک زندگی‌اش می‌کند. او همان چیزی را می‌گوید که همسرش می‌خواهد: «من هرگز به تو خیانت نمی‌کنم».

آیا خیانت نشانه‌های مشخصی دارد؟

نشانه‌های خیانت بسیار گسترده و در موقعیت‌های مختلف، متفاوت هستند. نوع رابطه نیز بسیار اهمیت دارد. به همین دلایل پیدا کردن فهرستی از رفتارهایی که نشانه‌های خیانت باشند، بسیار سخت است. با این حال شما می‌توانید به تغییرات هشداردهنده حساس باشید.

دیر به خانه آمدن، تلفن‌های پنهانی، تغییر عادت‌های جنسی، بی توجهی، اظهار خستگی می‌توانند نشانه‌های خیانت باشند، اما ممکن است به دلایل دیگری نیز اتفاق بیفتند. در واقع هر نشانه‌ای دلیل قطعی برای خیانت نیست و تفسیر‌های متفاوتی از یک رفتار می‌توان ارائه داد .آیا وزن کم کردن دلیل قطعی و نشانه خیانت است؟ آیا این مساله می‌تواند در کنار تغییرات دیگر،خیانت را ثابت کنند؟

علاوه بر این، کنکاش برای یافتن نشانه‌های خیانت باعث تحریک شک و تردید بیشتر می‌شود. مثلا آیا همسرتان بعد از هر تماس تلفنی به شما توضیح می‌دهد که با چه کسی حرف می‌زند؟ این رفتار می‌تواند شما را مردد و مشکوک تر کند و بعد از مدتی عادت کنید هر گفت و شنودی را بی دلیل رصد کنید.

همسر خیانت دیده و کمک به خیانت

سوءظن، احساسی قوی است و به سختی می‌توان آن را پنهان کرد. افراد مظنون معمولا شک و بدگمانی را با اتهامات، رفتارهای پرخاشگرانه، کنجکاوی‌های بیشتر و اصرار‌های بی پایان نشان می‌دهند.
کسی که خیانت می‌کند همیشه نگران این موضع است که گیر بیفتد. خیانتکار دائما همسرش را کنترل می‌کند تا نشانه‌های سوءظن را پیدا کند. اگر او بفهمد همسرش به او شک دارد، تمام تلاشش را می‌کند تا هیچ رد و نشانه‌ای از خیانت باقی نگذارد.
در واقع فرد بدگمان به همسرش کمک می‌کند تا در خیانت موفق تر باشد. اگر به همسرتان شک دارید و بدگمانی هایتان را به همسرتان نشان بدهید، فهمیدن حقیقت خیانت برایتان سخت تر می‌شود. اعتماد و بدگمانی هر دو می‌توانند برای همسر خیانتکار مزیت باشند.

مردی با گل و اسلحه

چطور باید همسر خیانت کار را گیر انداخت؟

اگر به همسرتان شک دارید آن را ابراز نکنید تا زمانی که بتوانید اثباتش کنید. خوب است کمی درباره مشکلات زناشویی‌تان با هم حرف بزنید، اما به خیانت هیچ اشاره‌ای نکنید. چون او هرگز به شما نمی‌گوید که خیانت کرده است، مگر اینکه شما دلایل روشنی برای اثبات داشته باشید.
حتی اگر شاهدی برای خیانت داشته باشید، ممکن است همسرتان باز هم دروغ بگوید. با وجود همه این مسائل روش‌های کاربردی زیادی وجود دارند که می‌توانید با کمک آنها اثبات کنید همسرتان خیانت کرده است. هرچند از نظر اخلاقی ممکن است همه این روشها قابل تایید نباشند، اما اگر تغییرات همسرتان آنقدر زیاد و آشکار است که نگران هستید خیانتی در کار باشد، از این روش‌ها استفاده کنید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا آنچه احساس کرد اید را اثبات کنید. مهم نیست در چه موقعیتی قرار دارید. این تنها شیوه‌ای است که می‌توانید حقیقت را بفهمید.

ـ اگر رفت و آمد همسرتان تغییر کرده است، برای مدت کوتاهی او را زیر نظر بگیرید. چه زمانی از خانه بیرون می‌رود؟کجا می‌رود؟قرار‌های کاریش را بپرسید. آیا احساس می‌کنید بخشی از درآمد همسرتان در خارج از خانه خرج می‌شود؟سعی کنید بفهمید پول‌ها به چه طریقی و در کجا خرج شده اند. اگر سوء ظن‌تان را نشان ندهید ممکن است بتوانید از حرف‌های متناقض همسرتان به نکته‌ای پی ببرید.

ـ دیدن یک شماره ناشناس روی تلفن همراه همسرتان دلیل خیانت او نیست، اما اگر احساس می‌کنید او با شماره‌ای خاص و با لحنی شک برانگیز حرف می‌زند، شماره را یادداشت کنید. یادتان باشد که او می‌تواند شماره را در نام‌های دوستان دیگرش ذخیره کند.

ـ با همسرتان درباره مشکلات رابطه و اختلاف نظرها حرف بزنید. سعی کنید احساس او را درباره زندگی‌تان بفهمید. آیا او از رابطه با شما دلسرد است؟با تمسخر درباره مشکلاتتان حرف می‌زند؟جدایی را بهترین راه می‌داند؟ نسبت به فرزندش بی تفاوت است؟

ـ هرگز بدگمانی‌تان را تا زمانی که دلیل واضحی برای خیانت ندارید، نشان ندهید. او به راحتی می‌تواندانکارتان کند.

ـ به واکنش همسرتان در برابر اتهامی که به او می‌زنید فکر کنید. او به شما چه خواهد گفت؟«شوخی می‌کنی؟»، «ما فقط دو تا دوست صمیمی هستیم»، «سو تفاهم پیش آمده»، «هیچ چیزی بین ما نیست»، «تو داری اشتباه می‌کنی» اگر بتوانید واکنش‌های همسرتان را حدس بزنید، می‌توانید، از پیش شواهد مستدل خودتان را به او نشان بدهید.

در گام بعدی باید تصمیم بگیرید. آیا این اولین خطای همسرتان بوده است؟ آیا می‌خواهید با همسرتان زندگی کنید؟آیا او را می‌بخشید؟آیا می‌توانید این موضوع را فراموش کنید؟ آیا او واقعا پشیمان است؟ در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه برای آینده رابطه زناشویی‌تان تصمیم بگیرید. ‌