بوی بد دهان از موارد آزاردهنده ای است که برخی روزه داران با آن مواجه می شوند؛به گفته متخصصان تغذیه، طولانی بودن مدت روزه داری در روزهای گرم تابستان، خشک شدن دهان در اثر کاهش آب بدن، پر و بدخوری از جمله دلایل بوی بد دهان هستند. مصرف زیاد موادغذایی حاوی پروتئین مانند گوشت قرمز، آبزیان و پرندگان می تواند سبب بروز بوی بد دهان شود، بنابراین برای پیشگیری از این مشکل باید از این نوع موادغذایی در وعده های افطار و سحر در ماه رمضان کمتر استفاده شود.
مصرف میوه و سبزی در فواصل بین افطار و سحر می تواند از بروز بوی بد دهان پیشگیری کند، مصرف موادغذایی حاوی انواع سبزی ها به صورت پخته نیز در این زمینه موثر است. روزه داران از مایعات و میوه و سبزی های حاوی فیبر فراوان مانند سیب، کاهو، کلم و هویج در فواصل بین افطار تا سحر و به ویژه وعده سحر بیشتر مصرف کنند. پرخوری و انباشته شدن موادغذایی فشار زیادی بر روی معده و روده ها وارد می کند و در نتیجه به سوء هاضمه، عدم جذب مناسب موادغذایی و در نهایت بوی بد دهان منتهی می شود.

images
پرخوری و افزایش حجم موادغذایی در داخل معده همچنین ممکن است سبب بروز ریفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) در افراد و به دنبال آن افزایش بوی بد در دهان شود؛ بنابراین پرهیز از پرخوری می تواند به پیشگیری از بوی بد دهان کمک کند.  حذف وعده سحری و خوردن غذاهای سنگین که بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر می گذارد، عفونت های دهان و دندان، عفونت های سینوس و لوزه و مشکلات گوارشی نیز می تواند از دلایل بروز بوی بد دهان در زمان روزه داری باشد.
به طور کلی به گفته پزشکان، بیماری هایی مانند عفونت های کبدی، کلیوی، دیابت پیشرفته، عفونت های دندان و لثه، سینوزیت، ترشحات مزمن سینوس و التهاب حفره های بینی می تواند سبب بروز بوی بد دهان در افراد شود.
مشکلات گوارشی مانند زخم های دستگاه گوارش فوقانی (معده و روده باریک)، ریفلاکس و رشد باکتری ها در روده کوچک که همراه با نفخ معده است نیز سبب بروز بوی بد در دهان می شود.
تحقیقات نشان می دهد که در حالت عادی که فرد روزه نیست بدن از قند خون برای سوخت و ساز خود استفاده می کند اما در هنگام روزه داری که قند کافی در بدن وجود ندارد، چربی ها در بدن تجزیه می شوند و موادی به نام کتون ها را تولید می کنند که به صورت گاز از دستگاه تنفس خارج و سبب بوی بد دهان می شوند. خشک شدن دهان در اثر کاهش آب بدن در طول روزه داری یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان است.
بوی بد دهان در ماه رمضان، عمدتا به دلیل تولید ترکیبات کتونی است و ربطی به نوع ماده ی غذایی مصرفی در افطار و سحر ندارد. دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی می ‌گوید: “خوردن چربی ‌ها و گوشت‌ ها تاثیر چندانی در این امر ندارند. البته اگر میزان مواد قندی خورده شده بیشتر باشد، این بو کمتر خواهد بود. در کل، ماهیت روزه این‌ طور است که بدن باید چربی ‌های اضافه را بسوزاند و یکی از مزایای روزه گرفتن هم همین است. پس نباید زیاد نگران بود، زیرا با گذشت زمان این بوی ناخوشایند، کمتر می ‌شود. نکته ی قابل توجه آن است که این بو در افراد چاق کمتر و در خانم ‌ها و بچه‌ ها بیشتر است. همچنین در افرادی که بدون سحری روزه می ‌گیرند نیز زیاد است.”

21242e671fef0673ee4878c11559cea5

راهکارهای درمان آن…
* در وعده ی سحری، طوری برنامه‌ ریزی کنید که فرصت کافی برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را داشته باشید.

* از مصرف غذاهای خیلی داغ، تند، ترش و اسیدی خودداری کرده و یا حتی‌ المقدور کمتر مصرف کنید، زیرا با مصرف این نوع غذاها پُرزهای چشایی دهان دچار ساییدگی می ‌شوند و این کار به خشک شدن آب دهان کمک می کند و سبب بوی بیشتر دهان می‌ گردد. پس خوردن چای داغ یا آب ‌لیمو باید کم و یا به ‌طور کلی حذف شود.

* ماه رمضان، زمان خوبی برای تمرین کردن اصول غذایی با نظم خاص است. زیاد‌ه‌ روی در مصرف غذا را کنار بگذارید؛ مثلا اگر فردی هستید که زیاد قهوه و چای مصرف می‌ کنید، در این ماه از نوشیدن چای داغ اجتناب کنید. شاید خوردن چای داغ و مخصوصا پُررنگ در هنگام سحر برای دو ساعت کمک کننده باشد، اما در طول روز سبب خشکی دهان می ‌شود.

* سعی کنید غذاهای نرم ‌تر و لطیف ‌تر نظیر فرنی ‌ها و حریره ‌ها را بیشتر مصرف کنیم که پُرزهای دهان را نوازش داده و سبب تحریک غدد بزاقی‌ تان شود.

* از مصرف میوه‌ ها و سبزی‌ های ترش پرهیز کنید، زیرا این مواد غذایی سبب کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان می ‌شوند.

به‌ طور کلی، خوردن غذاهای خشک به همراه نزدن مسواک و افزایش جرم‌ های دندانی، غدد ترشحی بزاق را مسدود کرده و ترشح بزاق را به شدت کم می ‌کنند. لذا بوی بد دهان تشدید می شود.