مطمعناً یکی از بدترین بلاهایی که می تواند به سراغ انسان بیاید دندان درد است، اگر که کمی بدشانس باشیم و امکان رفتن به دندان پزشک هم وجود نداشته باشد که دیگر وامصیبت. آدم باید برای چنین شرایطی همیشه چندیدن راهکار خانگی و ساده را در آستین داشته باشد تا در این شرایط دسته کم کمتر عذاب بکشد. در زیر راهکارهای ساده ی تسکین دندان درد را قرار داده ایم. البته امیدواریم هیچ وقت نیاز نداشته باشید از آنها استفاده کنید.

کنجد

بیشتر از ۱۶۰۰ سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می‌بخشد. خواص کنجد شبیه آسپرین است و مانند مسکن عمل می‌کند. این دانه‌ها برای تسکین درد دندان بسیار موثر است. تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس دانه‌های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم است. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شد تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک بگذارید.

لیموترش

روش طبیعی دیگر برای خلاصی از دندان درد، استفاده از لیموترش است . لیموترش حاوی ویتامین ث است و می تواند عفونت را کنترل کند. مقداری آب لیموترش را بر روی دندان بریزید تا درد آن ساکت شود.

استفاده از میخک

میخک حاوی موادی به نام اوژنول است که یک مسکن و ضد عفونی قدرتمند محسوب می‌شود. میخک توسط دندانپزشکان قدیمی برایدرمان درد دندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته اوژنول هنوز هم در فرآیندهای دندانپزشکی استفاده می‌شود. در حقیقت این ماده یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بی‌حس کننده‌هایی است که دندانپزشکان بر روی دندان بیمار استفاده می‌کنند.اگرچه مکانیسم عمل این ماده هنوز مشخص نیست اما بیشتر افراد فکر می‌کنند که بر روی گیرنده‌های درد خاصی عمل می‌کند و آن‌ها را مسدود می‌سازد. روش‌های مختلفی برای اعمال میخک بر روی دندان وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از روغن میخک استفاده کنید. برای اینکار کمی روغن میخک و روغن زیتون را مخلوط کنید و با پنبه روی دندان خود بگذارید.

استفاده از سیر
خوردن سیر تنها سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نمی کند. این داروی طبیعی علاوه بر اینکه نمی گذارد هر نوع بیماری سراغ تان بیاید و بیهوده درد بکشید، مسکن خوبی برای درد دندان هم به حساب می آید. برای گرفتن بهترین نتیجه از سیر درمانی، به این توصیه عمل کنید: یک حبه سیر را روی دندان تان بگذارید و آن را بجوید. درد شما چند دقیقه بعد از جویدن سیر آرام می شود. پس اگر نتیجه را فورا مشاهده نکردید، به جویدن سیر ادامه ندهید. این گیاه نه تنها درد شما را آرام می کند، بلکه مصرف مداومش دندان تان را محکم تر هم می کند.

الکل

استفاده از الکل معمولا توصیه نمی‌شود و اگر گزینه‌های درمانی دیگر موثر بود بهتر است از آن استفاده نشود. البته الکل نیز در درمان دردهای دندانی موثر است. قرار دادن الکل بر روی دندان می‌تواند تا حدودی درد آن را کمتر نماید.

تسکین دندان درد

استفاده از یخ
فرقی نمی کند درد دندان شما را کلافه کند یا پا درد عذاب تان دهد؛ یخ همیشه مسکن موقتی خوبی برای انواع درد ها بوده است. اگر می خواهید تا رسیدن به مطب دندانپزشکی سرپا بمانید، از این روش کمک بگیرید: چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید، پارچه نازکی را روی کیسه بپیچید و برای بی حس شدن دندان تان، ۱۵ دقیقه آن را روی قسمتی از صورت خود که دندان دردناک در محدوده آن قرار دارد، بگذارید. قدیمی ها می گفتند اگر دست تان را با یخ ماساژ دهید، درد دندان تان آرام می شود. آنها ادعا می کردند وقتی یخ را بین انگشت سبابه و شست می گذارید، اعصاب انگشت شما پیغام سرما را به مغزتان می فرستند و پیغام آرام شدن درد هم به دندان شما می رسد.

روغن یا دم کرده ی نعناع

روغن نعناع زمانی که صحبت از بی حس کنندگی دندان‌ها به میان می‌آید می‌تواند گزینه مناسب و عالی باشد.از مواد طبیعی تشکیل دهنده نعناع، سالانه برای ساخت ژل‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های بی حس کننده و تسکین دهنده درد استفاده می‌شود. این ماده یکی از مسکن‌های عالی است که در طبیعت یافت می‌شود. مولکولی به نام لیگند که در منتول یافت می‌شود، خود را به پروتئینی به نام k-opioid receptor (KOR) متصل می‌کند.KOR ها یکی از چهار گیرنده‌ای هستند که به ترکیبات تسکین دهنده متصل می‌شوند.برای اینکه بتوانید از این روغن استفاده کنید، ۱۰ الی ۱۵ قطره از آن را با دو قاشق غذاخوری روغن خنثی(همچون روغن دانه انگور یا روغن زیتون) ترکیب نمایید. این روغن باید قبل از مصرف رقیق شود تا باعث تحریک دهان و ناحیه دندان نشود. یک پنبه تمیز بردارید و در محلول فرو ببرید. سپس آن را در اطراف دندان مورد نظر قرار دهید.

شستشوی دهان با آب نمک

این گزینه یکی از مواردی است که قرن‌ها توسط افراد مورد استفاده قرار گرفته است. شما می‌توانید از آن برای درمان درد دندان خود یا بهبود شرایط آن استفاده کنید. همان طور که قبلا نیز گفتیم باکتری‌های موجود در دهان از شکرها تغذیه می‌کنند. زمانی که این باکتری‌ها شکر را می‌شکنند؛ اسید لاکتیک تولید می‌شود. اسید لاکتیک نیز می‌تواند لایه‌های چهارگانه دندان را از بین ببرد و باعث عفونت مغز دندان شود. عفونت نیز ممکن است پخش شود و باعث ایجاد ورم چرکی گردد. نمک به خنثی سازی اسید لاکتیک کمک می‌کند. این ماده می‌تواند فرآیند پوسیدگی دندان را کندتر کند و از درد دندان بکاهد. آب نمک گرم باعث می‌شود آب اضافی موجود در بافت‌ها خارج شود. برای اینکار به یک پیمانه آب گرم و یک دوم قاشق چایخوری نمک دریایی نیاز دارید. نمک و آب را در یک ظرف ترکیب کنید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید. اینکار را در طول روز بارها تکرار کنید.

زمانی که دندان درد شروع می‌شود بهتر است قبل از بدتر شدن شرایط به یک دندانپزشک مراجعه کنید. این درمان‌ها تنها به شما کمک می‌کند درد کمتری داشته باشید. بنابراین برای حل مشکل خود باید با یک متخصص مشورت نمایید.

  استفاده از آب اکسیژنه

اگر درد دندان شما با بدمزگی دهان و حتی تب همراه بود، بهترین راه برای کم کردن مشکل، استفاده از آب اکسیژنه است. اما مثل تمام روش های طبیعی، این هم یک روش موقتی است و تنها تا روز ویزیت پزشک شما را آرام نگه می دارد و عفونت دندانتان را کمتر می کند. اگر چاره ای جز تسکین خانگی درد ندارید، از این روش کمک بگیرید: برای کشتن باکتری ها و کم کردن ناراحتی تان، کمی آب اکسیژنه ۳ درصد را قرقره کنید. از این محلول تنها برای شستشو استفاده کنید و پس از چرخاندن آن در دهان تان، محلول را بیرون بریزید. بعد هم چند بار دهان تان را با آب خالی شست وشو دهید.

استفاده از سس زنجبیلو فلفل
زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند. شما می توانید هر کدام از این دو ادویه را به طور جداگانه مورد استفاده قرار دهید، چراکه هر دوی این مسکن ها، پیام تسکین درد را به مغز می فرستند. اما برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید. از روش زیر کمک بگیرید:

میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید.

بعد هم آن را درست روی دندان تان (جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند) بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید.