Arch2O-Mecca-Crane-Collapse-05این بار دکل جرثقیل های مکه حادثه آفریدند. این جرثقیل ها به منظور گسترش مسجد جامع مکه در آنجا قرار داشته اند. قرار بوده که سطح صحن مسجد را گسترش دهند تا گنجایش ۲.۳ میلیون نمازگذار را داشته باشد. در ضمن این پروژه ی عظیم باید تا پایان امسال هم به اتمام می رسید که یکی از جرثقیل ها سقوط می کند. این حادثه جان ۱۰۷ حاجی را گرفت و ۲۳۸ نفر دیگر هم زخمی شدند. کشته و زخمی ها از کشورهای ایران، هند و پاکستان هستند. در این حادثه یک ایرانی کشته و ۲۵ نفر دیگر هم زخمی شده اند.

حادثه در عربستان

مقامات سعودی باران و طوفان را عامل سقوط جرثقیل اعلام کرده اند و تاکنون هیچ عذرخواهی یا حتی اعلام تاصفی از سوی هیچ یک از مقامات رسمی این کشور اعلام نشده است.

Arch2O-Mecca-Crane-Collapse-02

این اولین حادثه ای نیست که مکه به خود می بیند، در سال ۲۰۰۶ نیز بیش از ۳۶۰ نفر در اثر فشار جمعیت زیر دست و پا لگدمال شدند و جان خود را از دست دادند، حتی این هم اولین حادثه ی مکه نیست، قبلا هم در سال ۱۹۹۰ تقریبا ۲۰۰۰ حاجی در یکی از تونلهای مکه در اثر خفگی جان دادند.

Arch2O-Mecca-Crane-Collapse-04

گفتنی است مقامات سعودی با نگرانی جدی ناشی از افزایش جمعیت زائران روبرو و در حال کنترل آن هستند. علاوه بر آن نگرانی بزرگترعربستان مشکل تکثیر بیماریها است. عربستان به عنوان بزرگترین پذیرنده ی توریست های کشورهای فقیر تبدیل به مرکز تکثیر و پخش بیماریهای عجیب و غریب شده است.

در حال حاظر مقامات عربستان سعودی در حال تلاش برای مدیریت نگرانی در مورد گسترش بیماری کشنده ی سندرم تنفسی یا مرس هستند. بیماریی که سوغات زائران شرق میانه به سرزمین وحی است. تنها در هفته گذشته ۳۴ مورد جدید از این بیماری در عربستان گزارش شده است.

کماکان مشخص نیست که زلزله ای چند ریشتری لازم است تا مسئولین کشور ما را تکان دهد و تلنگری برای آنها باشد.

معلوم نیست دیگر در مکه باید چه اتفاقی بیافتد تا مسئولین فکر اساسی به حال امور حج و تجدید نظری در روابط با عربستان بکنند.

Arch2O-Mecca-Crane-Collapse-03