سندرم شبکه های اجتماعی از چندین منظر
تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر دنیای کسب و کار
کسانی که در عرصه بازاریابی فعالیت میکنند به خوبی میدانند که شبکههای اجتماعی به ابزار قدرتمندی برای بازاریابی تبدیل شدهاند. شما بهعنوان یک بازاریاب، گرایشهای شبکههای اجتماعی در سال جدید را چگونه پیشبینی میکنید؟ به طور خلاصه، مهمترین گرایشهای شبکههای اجتماعی عبارتند از:
۱- محتوای ویدئویی (به صورت زنده، ضبط شده و ۳۶۰ درجه)
۲- بازاریابی از طریق افراد بانفوذ (Influencer Marketing)
۳- باتها (Bots)
کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید و باید انجام دهید تا در سال ۲۰۱۷ در حوزه بازاریابی شبکههای اجتماعی به موفقیت دست یابید. مهمترین توصیه کارشناسان به شما این است که «مخاطب خود را درک کنید».تاکتیکها مهماند. آشنایی با محیط شبکههای اجتماعی مهم است. دادهها نیز حائز اهمیتاند. اما اگر واقعا بخواهید با کمک شبکههای اجتماعی، میزان مشارکت مشتریان و بازگشت سرمایه را افزایش دهید، باید این اصل را رعایت کنید: مخاطبان خود را بشناسید و به آنها پاسخگو باشید. این گرایش در بازاریابی سنتی جایگاهی ندارد، اما اگر برای بازاریابی شبکههای اجتماعی را انتخاب کردهاید، باید این اصل را آویزه گوش خود کنید. کارشناسان بازاریابی شرکتهای برتر دنیا، گرایشهای بازاریابی شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۱۷ را اینگونه پیشبینی کردهاند:
هایدی بسیک، مدیر بازاریابی محصولات، ادوبی (Adobe)
ویدئو: ارائه محتوا از طریق ویدئو از جهات بسیاری موفقیتآمیز بوده اما مهمترین موفقیت آن در سال ۲۰۱۶ این بود که شبکههایی مثل فیسبوک توانستند رسانههای سنتی را از نظر میزان بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) به چالش بکشند. رویدادهای مهم تلویزیونی به مرور از رونق میافتند و جای خود را به کلیپهای کوتاه اینترنتی میدهند. در سال ۲۰۱۷، گرایش مشتریان نسبت به ویدئوها افزایش خواهد یافت و شبکههای اجتماعی، امکان دسترسی آسان به ویدئوها را برای کاربران فراهم خواهند کرد.
اندازهگیری: شبکههای اجتماعی به مهمترین کانال بازاریابی تبدیل شدهاند. پس زمان آن رسیده که تاثیر استفاده از این شبکهها بر بازگشت سرمایه را اندازهگیری کنیم. به این منظور، سازندگان تبلیغات باید علاوه بر استفاده از دادههای سایر کانالها (مثل وبسایتها یا تبلیغات تلویزیونی)، به جمعآوری دادههای مرتبط با شبکههای اجتماعی نیز بپردازند.
کندال برد، مدیر شبکههای اجتماعی Collegis Education
همزمان با آغاز سال ۲۰۱۷، چند گرایش مهم در عرصه بازاریابی شبکههای اجتماعی در حال گسترش است که مهمترین آنها، ویدئوها هستند. در شبکههایی مثل اینستاگرام و فیسبوک، حالا امکان آپلود ویدئوهای زنده و آنی وجود دارد و بازاریابان میتوانند به شکلی کاملا متفاوت، غیررسمی و «خودمانی» با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب، مخاطب احساس میکند که در کنار شماست و هر آنچه تجربه میکنید، با شما تجربه میکند. شما میتوانید با آپلود ویدئوهای زنده، مشتریان را به پشت صحنه کسبوکارتان ببرید. شرکتهایی که در این زمینه خلاقانه عمل کردهاند:
شرکت آرایشی بهداشتی برچباکس و تجربه «زنده از فیسبوک»: این شرکت از طریق ویدئوهای زنده در فیسبوک، بسته محصولات خود را معرفی میکند و نحوه استفاده از آنها را به کاربران نشان میدهد.
وبلاگ غذای اینسپایرلایزد (Inspiralized): مدیر این سایت تبحر خاصی در مدیریت شبکههای اجتماعی دارد و تمرکز اصلیاش، روی علایق فالوورهایش است. او در صفحه اینستاگرام وبلاگش، ویدئوهای کوتاه مربوط به زندگی شخصیاش را به اشتراک میگذارد اما اسنپچت (Snapchat) را به معرفی محصولات و آموزش اختصاص داده است.
لیزا بایر، سخنگو، نویسنده و مشاور «بایرگروپ» در سال ۲۰۱۷
از بازاریابان و برندها انتظار میرود کارهای بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام دهند. به نظر من، امسال سال «سندرم استرس شبکههای اجتماعی» است. همه میکوشند از تحولات جا نمانند و با سکوها، تاکتیکها و ابزارهای جدید آشنا شوند. مفاهیم جدید، مثل «واقعیت مجازی» (Virtual Reality)، واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) به سرعت در حال شکل گرفتن هستند و همین، خواب را از چشمان بازاریابان ربوده است.در سال ۲۰۱۷، ایجاد توازن میان زندگی شخصی و فعالیتهای آنلاین باید در اولویت بازاریابان قرار بگیرد. این روزها برندها در دو یا چند شبکه اجتماعی دارای حساب کاربری هستند. مدیریت این حسابها زمانبر است و مسوول مربوطه، گاه مجبور میشود پس از پایان ساعات کاری، همچنان به فعالیت آنلاین خود ادامه دهد. به این ترتیب انرژی او تحلیل میرود و توازن زندگیاش بر هم میخورد. بازاریابان میتوانند با بهرهگیری از سایتهایی مثل بافر (Buffer)، هوتسوت (Hootsuite) یا اسپروت سوشال (Sprout Social) فعالیت خود را در شبکههای اجتماعی مدیریت کنند. مثلا با استفاده از بافر میتوانید ترتیبی بدهید که پستی را که همین حالا در فیسبوک به اشتراک گذاشتهاید، مثلا دو هفته دیگر، ساعت هفت صبح در توییتر به اشتراک گذاشته شود.
محتوای برتر: در سال ۲۰۱۷، محتوا به تنهایی کارساز نیست. برندهایی در عرصه رقابت باقی خواهند ماند که برای تهیه محتوا، روی افراد با استعداد سرمایهگذاری و محتوای خود را به سبکی کاملا ژورنالیستی ارائه کنند.
خلاقیت و جاذبههای بصری: این روزها، برای تولید محتوا نیازی نیست که دورههای تخصصی گرافیک یا تدوین را بگذرانید. اخیرا اپلیکیشنهایی با هدف قدرتمندسازی کسبوکارهای کوچک و افراد غیرمتخصص طراحی شدهاند که با کمک آنها میتوانید به مخاطبان خود محتوایی جذاب ارائه کنید. از جمله این اپلیکیشنها، ادوبی اسپارک است که با کمک آن میتوانید ویدئو بسازید. کانوا (سایت طراحی گرافیک آنلاین) و اپلیکیشن پابلو (اپلیکیشن طراحی گرافیک سایت بافر) نیز دو نمونه دیگر هستند. با رواج این نرمافزارها، جاذبههای بصری وارد فاز جدیدی شدهاند. به عکسها و فیلمهای آرشیوها اکتفا نکنید. برای آن که در این رقابت حرفی برای گفتن داشته باشید، باید دست به کار شوید و خودتان فیلم و عکس طراحی کنید.
جفری کولن، طراح ارتباطات، مایکروسافت
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM):مدیریت ارتباط با مشتری از طریق شبکههای اجتماعی، سالهاست که در سازمانها رواج دارد اما حالا به یکی از روشهای بازاریابی تبدیل شده است. اگر ارتباط با مشتریان را به درستی مدیریت کنید، نام شرکت شما بر سر زبانها خواهد افتاد. آنها از شما صحبت خواهند کرد و بدون اینکه از آنها بخواهید، درباره شما تبلیغ خواهند کرد. این همان بازاریابی «دهان به دهان» (Word of Mouth) است. در سال پیش رو، اقتصاد شهرت (Reputation Economics) را دست کم نگیرید. حامیان این ایده معتقدند هر چه شهرت و اعتبار یک شرکت نزد مردم بیشتر باشد، سودآوری سازمان بیشتر است. یکی از ملاکهای مردم برای انتخاب یک محصول، شهرت و اعتبار آن است. بسیاری از شرکتها این حقیقت را نادیده گرفته و نه تنها مشتری جدیدی جلب نکرده، بلکه مشتریان فعلی خود را نیز از دست دادهاند.
ملیسا فاخ، مدیر انجمنهای اجتماعی Pubcon.com
در سالهای اخیر ارائه خدمات به مشتریان از طریق شبکههای اجتماعی، گسترش چشمگیری داشته و این روند در ۲۰۱۷ نیز ادامه خواهد داشت. این روزها مردم بیشتر فعالیتهای روزمره خود را از طریق موبایلها انجام میدهند و اگر از نحوه خدماترسانی شما ناراضی باشند، اعتراض خود را از طریق موبایلها در شبکههای اجتماعی مطرح میکنند. برای مدیریت این شکایتها:
۱. ساعاتی را به پاسخگویی به کاربران اختصاص دهید. فیسبوک به آپشنی مجهز شده که بهترین زمان پاسخگویی به کاربران را نشان میدهد.
۲. افرادی را برای رسیدگی به سوالات و شکایات آنلاین انتخاب کنید که به هیجانات خود مسلط باشند. ۳. مدیران ارشد سازمان باید توجیه شوند که ارائه خدمات به مشتریان از طریق شبکهها مهم است و نیازمند منابع مالی و انسانی است.
ربکا مورتاگ، بنیانگذار و مدیر ارشد استراتژی، کارنر بلو مارکتینگ
در سال ۲۰۱۷، رقابت بر سر تعداد لایکها، فالوورها و طرفداران کمرنگ خواهد شد و بازاریابان در شبکههای اجتماعی، روی موضوع مهمتری تمرکز خواهند کرد: ارتباط با کاربران آینده شبکههای اجتماعی در گرو ارتباطات است. هرچه ارتباطات طولانیتر باشند، میزان بازگشت سرمایه بیشتر است. فالوور، طرفدار یا کاربری که هرگز با برند شما در ارتباط نبوده، فاقد ارزش است. پایداری برند را میزان سوددهی آن تعیین میکند، نه تعداد مخاطبان در شبکههای اجتماعی. آنچه مهم است این است که بتوانید در قلب و ذهن مخاطبان نفوذ کنید.
قبایل، اجتماعات و جمعیتها: شبکههای اجتماعی دارای یک پتانسیل قدرتمند هستند که اگر آن را کشف کنید، نهتنها میتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، بلکه تک تک آنها نیز با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.مردم نمیخواهند با کسبوکارها «فقط» مبادله اقتصادی کنند. آنها دوست دارند با «صاحبان» این کسبوکارها در «ارتباط» باشند. یک بار دیگر به صحت این جمله پی میبریم که انسان یک موجود اجتماعی است. نسل آینده شبکههای اجتماعی، میان مشتریان و برندها ارتباطی ایجاد خواهد کرد با شفافیت و قابلیت دسترسی بیشتر. به این ترتیب طرفین احساس میکنند که به یکدیگر تعلق دارند.
جس استایلز، مدیر ارشد بازاریابی در بازارهای نوظهور، Ringier Ag
ایجاد یک چتبات برای توزیع محتوا: شبکههای اجتماعی سنتی، مملو از الگوریتمها و تبلیغات هستند. این روزها، جوانان نسل هزاره و حتی سایر نسلها رویکرد اشتراکگذاری محدود (Narrowcasting) را به اشتراکگذاری کلان (Broadcasting) ترجیح میدهند و مایلند محتوای خود را در گروههای کوچکتر یا حتی در قالب چتهای دو نفره منتقل کنند. یک چت بات (ChatBot) به شما این امکان را میدهد تا پیام خود را شخصیسازی کنید و آن در قالب یک چت دو نفره به مخاطب ارسال کنید. این روش در مورد مخاطبانی کاربرد دارد که نه با ایمیل سر و کار دارند و نه تمایلی به دانلود اپلیکیشنها.
گرایشهای شبکههای اجتماعی در سال جدید از نگاه سایت بافر: سال ۲۰۱۶، سال یکپارچه شدن شبکههای اجتماعی بود. پیش از آنکه اسنپچت، قابلیت مموریز را معرفی کند، بیشتر محتوایی که افراد به اشتراک میگذاشتند، مربوط به همان لحظه بود. اینستاگرام کاملا برعکس بود. قبل از آنکه قابلیت استوری به اینستاگرام اضافه شود، بسیاری از ما تنها عکسهای از قبل آماده شده و به اصطلاح «اتو کشیده» خود را در این محیط به اشتراک میگذاشتیم اما پس از استوری، محتوای اینستاگرام تا حدی شبیه اسنپچت شد. به همین ترتیب، مرز میان شبکههای اجتماعی به مرور محو میشود. مثالهای دیگر در این رابطه: یوتیوب قصد دارد چند «قابلیت اجتماعی» را به سایت خود اضافه کند تا افراد بتوانند عکس و متن به اشتراک بگذارند (درست مثل فیسبوک). فیسبوک در حال آزمایش قابلیت «پیامهای محوشدنی» است (مثل اسنپچت).
فیسبوک و قابلیتهای Marketplace و Masquerade: در اکتبر سال گذشته، فیسبوک با رونمایی از marketplace امکان خرید و فروش را برای کاربران فراهم کرد. این شبکه اجتماعی همچنین با خرید نرمافزار تغییر چهره Masquerade، فیلترهایی را در اختیار کاربران قرار داد تا بتوانند ویدئوهایی شبیه اسنپچت بسازند.
واقعیت افزوده: سال گذشته، اسنپچت و پوکمونگو با بهرهگیری از لنزها و فیلترهای سلفی، توجه بسیاری از مردم دنیا را به تکنولوژی «واقعیت افزوده» معطوف کردند. شما حالا میتوانید یک یا چند آیتم مجازی را به کادر عکس خود اضافه کنید. مثلا هنگام سلفی گرفتن، برای خودتان یک عینک یا کلاهگیس مجازی بگذارید. اما این قابلیت تنها جنبه سرگرمی ندارد. شرکت لوازم خانگی «آیکیا» با طراحی یک اپلیکیشن، از این تکنولوژی به بهترین نحو بهره برده است. فرض کنید به تازگی اسبابکشی کردهاید و قصد دارید لوازم خانگی خود را از آیکیا خریداری کنید. کافی است اپلیکیشن Ikea Catalog را نصب کنید و با انتخاب مبلمان موردنظر خود، از دریچه دوربین گوشی هوشمندتان، ببینید که آیا این مبلمان برای منزل شما مناسب است یا خیر. در واقع شما آیتمها را انتخاب میکنید و این اپلیکیشن، آنها را به صورت مجازی برای شما چیدمان میکند. مارک زوکربرگ نیز در یکی از سخنرانیهای خود به اهمیت این تکنولوژی اشاره کرده است.
اینستاگرام و ابزارهای کسبوکار: اینستاگرام که زیرمجموعه فیسبوک است، در سال ۲۰۱۶ مورد توجه بسیاری از صاحبان کسبوکارها قرار گرفت. اخیرا این اپلیکیشن به چند ابزار مهم کسبوکار مجهز شد. حالا به لطف این ابزارها، صاحبان کسبوکارها میتوانند تجربه بهتری از فعالیت آنلاین خود داشته باشند. از جمله این ابزارها، دکمه تماس است.
با لمس این دکمه شما میتوانید به اطلاعات تماس پیج مربوطه، مثل ایمیل یا شماره تلفن دسترسی پیدا کنید. یکی دیگر از این ابزارها، Promote است. در گذشته کاربران اینستاگرام برای تبلیغات ناچار بودند از اپلیکیشنهای دیگر استفاده کنند اما حالا با کمک Promote میتوانید پس از طی کردن یک فرآیند کوتاه، پستهای خود را به تبلیغات تبدیل کنید. ابزار Insights نیز به شما این امکان را میدهد تا صفحه خود را از نظر آماری آنالیز کنید و به اطلاعاتی مثل میزان مشارکت کاربران، میزان بازدید از وبسایت و سن، جنسیت و موقعیت جغرافیایی کاربران دست پیدا کنید. همچنین در نوامبر سال گذشته، اینستاگرام اعلام کرد که بهزودی قابلیت خرید به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد.
تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر رشد و آگاهی مردم
استفاده از شبکه های اجتماعی در شرایط کنونی در میان مردم بیشتر شده است اما امر مهم استفاده درست از شبکه های اجتماعی میباشد.
نظیفه یوسفی یک تن از دانشجویان میگوید: شبکه های اجتماعی یعنی دنیایی مجازی که انسان ها را باهم در ارتباط نگه میدارد استفاده از شبکه های اجتماعی بعد های مثبت خود را به همراه دارد مثلا میتوان برای رسانیدن صدا ها برای مردم استفاده کرد صدا های که در بعضی جاها قابل شنیدن نسیت.
علی اکبر محبی یک تن از استادان دانشگاه می گوید: شبکه های اجتماعی در شرایط کنونی به دسترس تمامی مردم چه کسانی که سواد کامل دارند و چه کسانی که سواد کامل ندارند.
استفاده کردن از آن ارتباط میگیرد به اشخاص که دراین زمینه دست بالای دارند که میتوانند به شکل خوبتر و بهتر از آن اسفاده کنند، و باید مطالب درست را نشر کنند تا دیگران به عنوان الگو از ایشان اسفاده کنند.
فرهاد مهدیزاده یک تن از محصلین دانشگاه می گوید: با استفاده از شبکه های اجتماعی میتوان مردم را ازواقعات روز که در کشور رخ میدهد آگاه ساخت، و مشکلات که رسانه ها نمی توانند به سمع دولت برسانند میتوان از این طریق گوش زد دولت مردان کرد.
او از جوانان میخواهد تا همیش در قبال مطالب که به نشر می رساند احساس مسولیت کنند و بدون در نظر داشت منافع شخصی، قومی و یا حذبی عمل کنند.
این در حالیست که استفاده از شبکه های اجتماعی در امر خبر رسانی در چند سال اخیر نقش عمده را در مبان مردم داشته است. و بیشتر مردم به عنوان (خبرنگاران شهروندی) از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند و بیشتر خبرهای که در اطراف شان اتفاق می افتتد خبر رسانی میکنند و وجیبه خود را منحیث یک شهروند ایفا می کنند.
تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر روابط اعضای خانواده
با ورود وسایل و تکنولوژی های جدید به خانه ها والدین و فرزندان ساعت های متمادی در کنار یکدیگر می نشینند بدون آن که حرفی برای گفتن داشته باشند. دیگر کمتر خانواده هایی را می توان یافت که اعضای آن دور هم بنشینند و درباره موضوعات مختلف خانوادگی با هم گفتگو کنند و نظرات همدیگر را در باره موضوعات مختلف جویا شوند.
۱-سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی در محیط خانواده با کاهش سطح ارتباطات عاطفی، میزان گفتگو در خانواده را حتی از ۱۵ دقیقه در روز هم کمتر کرده است. ضمن اینکه استفاده نادرست از این امکانات باعث از بین رفتن بسیاری از حریم ها در خانواده ها شده و حتی در مواردی منجر به بروز اختلافات تا سرحد طلاق و جدایی نیز شده است. ارتباط گرفتن هر یک از زوجین با افراد غریبه و حتی افرادی از جنس مخالف در دوستان و آشنایان منجر به کاهش سطح اعتماد در بین آنها می شود و با کاهش سطح اعتماد در خانواده، آرامش خدشه دار می شود و در نهایت نهاد خانواده آسیب جدی میبیند.
۲-حمید طهماسبی استاد جامعه شناسی: در حال حاضر ۱۲ میلیون کاربر ایرانی زیر ۱۸سال در تلگرام فعالیت دارند در حالیکه در جامعه ما هنوز استفاده از موبایل و اینترنت و دیگر شبکه های اجتماعی به خوبی فرهنگ سازی نشده است. امروزه سهم گفتگوی زوجین با یکدیگر و با فرزندان بسیار کم شده است. زن و شوهر احتیاج دارند با هم صبحت کنند و همینطور با فرزندان خود در مورد مسایل روزمره گفت و گو داشته باشند ولی استفاده از شبکه های مجازی منجر شده است که فززندان در عالمی دیگر سرگردان و رها شوند. کاربری کنترل نشده فضای مجازی موجب می شود نوجوانان، منزوی و دچار افت اخلاقی و پرخاشگری شوند و دیگر پدر و مادر را به عنوان دوست و رفیق خود ندانند و همچنین تمایل به جنس مخالف داشته باشند.
۳- روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی: شبکه های مجازی ابزار جنگ نرم دشمن هستندکه هدف آن نابودی خانواده هاست. شبکه تلگرام را صهیونیستهای روس تبار ساکن آلمان ایجاد کردهاند و آن را اداره می کنند و بدتر از همه اینکه ۲/ ۸۱ درصد کاربران این شبکه، ایرانی هستند. در چین کسانی که روزانه بیش از یک ساعت در روز از اینترنت استفاده میکنند معتاد اینترنت محسوب میشوند و باید به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند و این در حالی است که بر اساس دادههای وزارت ورزش و جوانان، به طور میانگین جوانان کشور روزانه ۹ ساعت به گوشیهای موبایل مشغول هستند. از عوارض و جنبه های زیانبار استفاده مدیریت نشده از فضای مجازی آن است که تنوع طلبی عاطفی و جنسی در جامعه شیوع پیدا کرده که آسیب های روانی و اجتماعی زیادی دارد. طلاق عاطفی نیز به شدت در حال افزایش است به طوری که ۶۸ درصد طلاق های ثبت شده در میان ۱۴۰ کشور جهان، به علت ارتباط یکی از زوجین با جنس مخالف از طریق شبکه های مجازی است .
۴- دکتر مجید ابهری استاد دانشگاه و رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده، وابسته به قوه قضائیه: نتایج آخرین پژوهش بنیاد صیانت از نهاد خانواده قوه قضائیه که دربازه زمانی اردیبهشت سال ۹۴ تا اردیبهشت ۹۵، بر اساس داده های پرونده های منجر به طلاق در دادگاه های خانواده ۵ استان (شامل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و گیلان) صورت گرفته نشان می دهد که ۱۷درصد از طلاق ها به ویژه در سه سال اول زندگی مشترک ناشی از نفوذ و گسترش شبکه های اجتماعی بوده است. انتخاب نامناسب و همسرگزینی ناموزون، علت اصلی اختلاقات زناشویی است و ضعف مهارت های زندگی در برقراری تفاهم و همدلی دومین عامل بروز اختلافات است. نداشتن تفاهم و ضعف در برقراری ارتباط عاطفی، ناشی از تغییر سبک زندگی باعث شده تا با ورود شبکه های اجتماعی به ویژه نرم افزارهای تلفن همراه شاهد ناهنجاری های ناشی از نبود فرهنگ سازی مناسب در برخورد با این پدیده باشیم.
۵- گلایل اردلان، رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت: طبق تحقیقات وزارت بهداشت با وجود آنکه فاصله گرفتن بین نوجوان و والدین می تواند زمینه ساز رفتارهای پرخطر باشد، آمارها نشان می دهد ۵۹ درصد دختران جامعه ما و ۴۰ درصد پسرها با خانواده احساس راحتی نمی کنند.
۶- میترا احمدی روانشناس: متأسفانه خانوادههای امروزی مشکلات زیادی دارند و نوع ارتباط با بچهها را به هیچ عنوان نمیدانند. نسل آینده ما بچههایی هستند که یا به دلیل توجه زیاد استقلال ندارند یا به دلیل بیتوجهی مفرط غرق در انزوا و آسیب هستند. از منظر آسیبشناسی نیز بچههایی که خانوادهای صمیمی ندارند به دلیل الهام گرفتن از جمعهای ناباب دوستی، وارد دنیای جرم میشوند. انگشت شمارند بچههایی که خانوادهای خوب و مناسب دارند و در شمار افراد آسیبزا به حساب میآیند. نبود این صمیمیت در دختران و پسران نیز نمود متفاوتی دارد، این مشکل پسران را جذب گروههای دوستی و دختران را جذب دوستیهای خیابانی میکند.
۷-زهرا همتی، معاون اجتماعی بهزیستی ایلام: شبکه های اجتماعی موجب شده پدر و مادر و فرزندان مدت زیادی از وقت شان را کنار هم اما دور از هم باشند. تداوم این روش به مرور تمایل اعضا خانواده برای گفت وگو را کاهش می دهد. از طرفی سرگرمی پدر و مادرهای امروزی و بچه ها نسبت به قبل بیشتر شده که این امر حرف های مشترک آنها را کاهش و در نتیجه رغبت شان را برای گفت وگوهای خانوادگی کم کرده است. امروزه شکل رابطه ها نیز تغییر کرده و تلفن و پیامک چه نوشتاری و چه تصویری جایگزین دیدارها شده است خانواده ها دیگر این خلا را احساس نمی کنند که ساعتی مشترک را برای دور هم جمع شوند و با یکدیگر در خصوص مسایل مختلف گفت وگو کنند. پدر و مادرها باید الگوی مناسبی در گفت وگو باشند و خود را مقید به زمان و برنامه مشخصی برای گفت وگو در منزل دانسته و با فرزندان پیرامون مسائل مختلف روز و غیره صحبت کنند. تقویت ارتباط عاطفی بین اعضا مختلف خانواده برای تقویت مهارت گفت وگو اهمیت دارد. والدین در این زمینه باید مطالعه لازم را داشته و با نیازهای روانی فرزندان آشنا بوده و با گفت وگو و حرف زدن به دنیای آنها نزدیک شوند .
کلام آخر
این روزها با گسترش ارتباطات در فضای مجازی، روابط بین اعضای خانواده به سردی می گراید. سردی روابط خانوادگی را می توان به سبب داشتن تجربیات زیستی متفاوت بین اعضای خانواده دانست. دیگر والدین و فرزندان کمتر در فضاهای مشترک فیزیکی و عاطفی و اطلاعاتی و تفریحی واقعی، خاطرات مشترکی را با هم تجربه می کنند. این کاهش اشتراکات عاطفی و فکری و اطلاعاتی به تفاوت در منظر و دیدگاه آنها دامن میزند و در نتیجه هر کدام از این دو، زندگی را از دید خود تفسیر و چه بسا مسیری متفاوت طی میکند. ایجاد سوء تفاهم و سرد شدن روابط زوجین، طلاق و افزایش آن نیز از نتایج و تبعات منفی شبکههای مجازی است.
نیاز به ارتباط، گفتگو، تعامل و تبادل اطلاعات یکی از نیازهای اساسی نوع بشر است. گفت وگو مهم ترین مهارت در تحکیم بنیان و ایجاد فضای گرم درخانواده ها و فرصتی است تا افراد علایق، صمیمیت و کدورت های خود را ابراز و فاصله بین یکدیگر را کاهش دهند. خانوادهای مستحکم است که اعضای آن گفت وگو با هم را دوست داشته باشند و از همنشینی با هم لذت ببرند. در چنین خانواده هایی اعضا کمترین تنش را در فضای خانه با هم داشته و در نهایت فرزندان موفقی تربیت می کنند.
اما در سایه تحولات اجتماعی در جامعه در حال گذار ما به دلایل متعدد از جمله اشتغال والدین به امور خارج از منزل، حضور کمتر افراد خانواده در کنار یکدیگر، و این که وقت کمتری می توانند برای تعامل رو در رو با یکدیگر بگذارند، مسیرهای جبران این نیاز به سمت مجازی شدن پیش میرود. سیستمهای جدید ارتباطی (شبکههای مجازی) آسانتر، ارزانتر و در دسترستر است و به همین دلیل، استفاده از این فناوریهای نوین برای کاربران جذابتر است و کمبود ارتباطات میان فردی در جامعه به راحتی از طریق این سیستم جبران میشود.
خانواده ها باید ضرورت گفت وگوی با کیفیت را در خانه بیش از پیش جدی بگیرند. پدر و مادرها باید الگوی مناسبی در گفت وگو باشند و خود را مقید به زمان و برنامه مشخصی برای گفت وگو در منزل دانسته و با فرزندان درباره مسائل مختلف روز و غیره صحبت کنند.
گفتگوهای صمیمانه یکی از مهم ترین و موثرترین شیوه های افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده است. اما این کار نیازمند تقویت مهارت های گفتگو و توجه به کیفیت گفتگو دارد.
راهکارهای افزایش کیفیت و کمیت گفتگو در میان اعضای خانواده
- حفظ استقلال و تمایز اعضای خانواده از هم، با مدیریت انعطاف پذیرانه تمایزها و در عین حال اجتناب از پیامدهای نامطلوب آن، مانند انزوا و تنهایی کامل
- مدیریت نیازها و توجه به نیازهای عاطفی و احساسی اعضای خانواده در هنگام گفتگوها
- والدین در این زمینه باید مطالعه لازم را داشته و با نیازهای روانی یکدیگر و نیز فرزندان آشنا باشند و با گفت وگو و حرف زدن به دنیای آنها نزدیک شوند.
- مدیریت زمان استفاده از وسایل ارتباطی الکترونیکی از طریق آموزش فرهنگ صحیح استفاده از امکانات جدید به فرزندان و ایجاد تفاهم در زمان استفاده از این ابزارها در خانواده و اختصاص دادن زمانی برای گفتگوهای دورهمی در باره مسائل مختلف در ساعات مشخصی از روز
- استفاده از فرصت حضور در فضاهای تفریحی در خارج از خانه برای برقراری گفتگوهای صمیمانه و چهره به چهره با یکدیگر
- استفاده از فضای مجازی برای تعامل با شبکه خویشاوندان و تشکیل گروه های خانوادگی ایمن و تشویق فرزندان برای حضور در این گروهها به عنوان مقدمه ای برای گسترش ارتباطات صمیمانه با سایر بستگان در فضای واقعی
- استفاده از فرصت بازی و تفریحات سالم در خانواده برای تعامل بیشتر و گفتگوهای صمیمانه در خلال بازی ها
- برای برقراری یک گفتگوی بادوام شرط نخست آموزش شنیدن و گوش دادن مشفقانه و توجه به صحبت های طرف مقابل است.
- استفاده از شیوه داستان گویی و بکارگیری لطایف و ضربالمثل ها برای انتقال پیام در گفتگوهای دوستانه
- کرامت بخشی و حرمت دادن به اعضای خانواده و پرهیز از سخنان ملامتگر و تحکم آمیز و آمرانه که طرف مقابل را به واکنش های منفی و ترک گفتگو می کشاند.
- استفاده از فرصت گفتگو ی صمیمانه در زمان غذا خوردن و دورهمی سر سفره.
- توجه و اهمیت دادن به احساسات طرف مقابل و ایجاد شوق و امید به برقراری ارتباط در اعضای خانواده.
- فرزندان و سایر اعضای خانواده را طرف مشورت قرار دادن و از آنها در موضوعات مهم نظر و راهکار خواستن.
گردآوری و ترجمه: مریم مرادخانی – فریفته هدایتی
واقعا شبکه های اجتماعی تو کسب و کار من که خیلی تاثیر داشت. مرسی