شاید گنجشک خواری به عنوان خرده فرهنگ در برخی از نقاط محدود کشور پذیرفته شده باشد اما در کل کشور، این پدیده مورد نکوهش قرار می‌گیرد، به ویژه آنکه این حیوان از گوشت چندانی برای تغذیه انسان برخوردار نیست و رویکرد تفریحی بودن و استفاده از لذت خوردن گوشت این حیوان را پررنگ تر می‌سازد.

خیلی لذیذ و خوش‌خوراک است و باید برای یک بار هم شده تجربه‌اش کرد! این تعبیری است که درباره گوشت گنجشک می‌شود و پرداختن به شیوه‌های کشتن و به سیخ‌های چوبی کشیدن و عرضه‌ وسیعش، داستانی مفصل و جدا را می‌طلبد؛ به خصوص آنکه در برخی شهرها این اتفاق کاملاً رایج است و می‌توان به سفارش این غذای نه چندان گران که هر سیخش برابر با قیمت یک سیخ کباب عرضه می‌شود، پرداخت و به زعم برخی شکار و خوردنش نیز اشکالی ندارد و غذای سنتی برخی مناطق محسوب می‌شود و البته برخی نیز با نظر مخالف هستند.

از این منظر هرچند گنجشک گونه‌ای در خطر انقراض در کشورمان محسوب نمی‌شود اما به واسطه همین رویکرد تفریحی و لذت‌جویی کشتن و خوردن گنجشک چنین واکنش‌هایی طبیعی است و شاید با شکار برخی گونه‌هایی در خطر انقراض که بسیار بزرگ‌تر از گنجشک هستند و شکارچیان تنها به واسطه لذت بردن از خوردن گوشت‌شان، کشتن این گونه‌ها را به کشتن برخی حیوانات فراوان در محدوده شکار ترجیح می‌دهند، مقایسه کرد و آنچه بیش از همه محل نقد است، همین شکار به قصد تفرحی و لذت جویی و خودنمایی از این طریق باشد.

انتشار تصویری از مراسم «گنجشک خوری» چند بازیگر با نقدهای سنگینی همراه شده و موجی از ابراز احساسات ضد این اقدام به راه افتاده اما آیا این هنرمندان نخستین اشخاصی هستند که چنان رفتاری انجام داده‌اند و چه اتفاقی رخ داده این مراسم گردن زنی گنجشک‌ها مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و لبخندهای نقش بسته کنار لاشه این پرندگان کوچک، چنین خشمی را در پی داشته است؟

در روزهای اخیر حجم انتشار و مطالبی که درباره این اتفاق در فضای مجازی و به صورت غیررسمی منتشر شده بسیار وسیع است اما رسانه‌های رسمی سراغ این ماجرا نرفته بودند و حملات به این سه بازیگر در همین فضا استمرار داشت. ظاهراً عملی که این سه بازیگر انجام داده بودند، به هیچ عنوان غیرقابل چشم‌پوشی نبود و به همین دلیل نقدها متوقف نشده و احتمالاً تا عذرخواهی این سه بازیگر از مستنکری که انجام داده‌اند، استمرار دارد. 

نقدهای متفاوتی درباره این اتفاق مطرح شد؛ برخی از منظر محیط زیستی و دفاع از حقوق حیوانات به این ماجرا پرداخته بودند و جنبه حقوقی و قضایی این اتفاق را نیز مورد بررسی قرار داده بودند! برخی دیگر اصل گنجشک خواری را نفی نکرده و حتی حمایت کرده بودند و تنها از این منظر نقد خود وارد دانسته بودند که شکار نه به قصد رفع نیاز و صرفاً به قصد لذت و تفریح به لحاظ شرعی نیز اشکال دارد و بنابراین عملی که اتفاق افتاده، چندان قابل پذیرش نیست.