به گونه‌ ای بخوریم و بیاشامیم که بتوانیم رشد کنیم و از سلامتی بهره‌مند شویم.

این لیست شامل موارد زیر می باشد:

الف) بدترین ها:

۱- پوسته رشته ای

این محصول با مارک ماری کالندر عرضه می شود که تنها ۵۲۰ کالری، ۱۱ گرم چربی و ۸۰۰ میلی گرم سدیم دارد. اما اگر به دقت نگاه کنیم می بینیم که این مقادیر تنها برای نصف پیمانه است. خوردن تمام آن ، همانطور که اکثر مردم این کار را می کنند، حدود ۱۰۰۰ کالری، ۲۲ گرم چربی و ۱.۶۰۰ میلی گرم سدیم دارد که بسیار بالا است.

پوسته رشته ای

پوسته رشته ای

۲- لازانیای سه گانه

شما نمی توانید چه نوع غذایی را در رستوران سفارش دهید؟ نگران نباشید چون شما می توانید یک، دو وسه چیز را با یک سفارش داشته باشید. لازانیای خانگی معروف به باغ زیتون که اصلیتی ایتالیایی دارد و متشکل از مرغ پوشیده از نان و فتاسیون خامه ای است که ۱.۴۵۰ کالری،۳۳ گرم چربی و ۳.۸۳۰ میلی گرم سدیم دارد. به اضافه یک نان تخته ای که ۱۵۰ کالری و ۴۰۰ گرم سدیم دارد و یک بشقاب سالاد گیاهی به همراه سس که ۳۵۰ کالری و ۱.۹۳۰ میلی گرم سدیم دارد و شما حدود ۲ هزار کالری و ۶.۱۶۰ میلی گرم سدیم مصرف کرده اید.

لازانیای سه گانه

لازانیای سه گانه

۳- سوپ نادل مرغ

به طور متوسط هر قوطی از این نوع سوپ، ۷۶۰ میلی گرم سدیم دارد که این مقدار نصف میزان نیاز بدن در روز است. تصور کنید که شما نصف محتویات این قوطی را میل کنید که باعث بروز مشکلات فراوانی برای سلامتی خواهد شد.

سوپ نادل مرغ

سوپ نادل مرغ

۴- نان ذرت مکزیکی بنام بوریتو

شما می خواهید چیپوتل بوریتو متشکل از نان ذرت،برنج، لوبیا، خامه ترش و سالسا میل کنید؟ اما قبلش باید فکر ۹۷۰ کالری و ۱۸ گرم چربی را کرده باشید. با حذف پنیر یا خامه در این غذا باعث کاهش چربی آن به ۶ گرم می شود اما شما هنوز مواجه با ۷۵۰ کالری و بیش از مقدار مورد نیاز بدن به سدیم در یک روز هستید.

نان ذرت مکزیکی بنام بوریتو

نان ذرت مکزیکی بنام بوریتو

۵- دسر شکلاتی

کیک شکلاتی به شکل برج که اگر آن را دست نزنیم، طول آن ۶ اینچ است. و درست یا غلط، هر تکه این کیک، سه چهارم پوند وزن دارد که با خوردن آن ۱.۷۶۰ کالری و ۵۰ گرم چربی به بدن می رسد که به اندازه نیاز دو روز بدن است. این کیک بیشتر از شکلات، شکر،خامه،آرد سفید و کره تهیه می شود.

دسر شکلاتی

دسر شکلاتی

۶-بستنی دارچینی گرندز

درست است که دارچین برای سلامتی مفید است اما هر بسته از محصول شرکت گرندز، ۳۱۰ کالری و ۲ گرم چربی به اضافه ۲ گرم چربی ترانس دارد که مقدار بسیار زیادی است و همچنین ۵ قاشق چای خوری شکر. این کارخانه تلاش می کند با کم کردن روغن و شکر استفاده شده در این محصول مقداری از عوارض آن را کاهش دهد.

بستنی دارچینی گرندز

بستنی دارچینی گرندز

۷- مارگارین لند او لک

منبعی عظیم برای امگا ۳ . چه کسی می داند که این مارگارین برای سلامتی بسیار مضر است؟ هر قاشق سوپخوری از آن دو و نیم گرم چربی ترانس دارد و دو گرم چربی اشباع شده. و حتما از دیگر انواع چربی موجود در آن آگاه باشید. محصولات لند لیک دارای چربیهای خطرناکی برای سلامتی هستند. شاید بهتر باشد که شما از مارگارینهای گیاهی استفاده کنید چراکه میزان چربی کمتری دارند.

مارگارین لند او لک

مارگارین لند او لک

۸- شیر قهوه

این بستنی دارای ۲ درصد شیر و خامه هم زده شده است که ماده ای بیشتر از یک قهوه خالص است. اوضاع بدتر خواهد شد اگر شما آن را با پنیر اضافی میل کنید. افراد کمی در رژیم غذایی خود جایی برای ۵۸۰ کالری و ۱۵ گرم چربی دارند که این محصول دارا است. اما شما می توانید ۱۳۰ کالری و تقریبا دوسوم چربی مضر آن را کاهش دهید اگر آنرا با شیر کم چرب و بدون خامه میل کنید.

شیر قهوه

شیر قهوه

۹- بستنی هاگن

در حدود نصف لیوان از این بستنی، چربی مورد نیاز برای نصف روز را تأمین می کند و یک سوم کلسترول مورد نیاز را و در حدود ۳۰۰ کالری انرژی دارد.

بستنی هاگن

بستنی هاگن

۱۰-لبنیات کلد استون

که شامل محصولاتی نظیر بستنی شکلاتی و شیر است. در حدود ۱.۲۵۰ کالری دارا می باشند که بسیار بیشتر از شکلاتهای مک دونالد است. برخی از محصولات آن تا حدود ۱.۹۲۰ کالری نیز دارند و همچنین ۶۹ گرم چربی اشباع شده.

لبنیات کلد استون

لبنیات کلد استون

ب) بهترین ها

۱-سیب زمینی شیرین

یک منبع مغذی فوق العاده و یکی از بهترین گیاهانی که شما می توانید میل کنید. این گیاه شامل کاروتئیدها، ویتامین سی ، پتاسیم و فیبر است. آن را بپزید و سپس با سیب ترش یا آناناس خرد شده برای تردی و شیرینی بیشتر مخلوط کنید.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین

۲- انبه

تنها یک دانه از انبه می تواند صد درصد ویتامین سی ، یک سوم ویتامین ای، مقدار قابل توجهی از پتاسیم که کاهش دهنده فشارخون است و سه گرم از فیبر مورد نیاز بدن در یک روز را تأمین کند. به اضافه آن انبه یکی از میوه هایی است که مقدار زیادی آنتی اکسیدان با خود دارد.

انبه

انبه

۳-ماست یونانی

ماست یونانی بدون چربی مقادیر زیادی قند طبیعی دارد که می تواند با موز یا دسر دلخواه شما میل شود. این ماست انواع گوناگونی دارد که حتی نوع بدون چربی آن نیز خامه ای و ضخیم است. همچنین نداشتن مایع و خالص بودن آن نیز به این معنی است که این ماست دو برابر دیگر انواع ماستها پروتئین دارد.

ماست یونانی

ماست یونانی

۴-کلم بروکلی

این گیاه مقدار زیادی ویتامین سی، کاروتئید، ویتامین کا و اسید فولیک دارد. آن را مقدار کمی بجوشانید و کمی فلفل قرمز به آن اضافه کنید و با کمی آبلیمو میل کنید

کلم بروکلی

کلم بروکلی

۵-قزل آلای وحشی

امگا تری که در این نوع ماهی وجود دارد کمک می کند به کاهش خطر سکته های قلبی و حملات قلبی. نوع وحشی آن مقدار پی سی بی کمتری نسبت به نوع معمولی آن دارد.

قزل آلای وحشی

قزل آلای وحشی

۶- نان ترد

کراکرهای غلات گندم سیاه مانند واسا، کاویل و ریویتا سرشار از فیبر و عاری از هرگونه چربی هستند. آنها را با عسل و مقداری دارچین میل کنید تا کمی شیرینی احساس کنید.

نان ترد

نان ترد

۷- نخود

همه حبوبات مفید هستند. آنها سرشار از پروتئین، فیبر،آهن،مگنزیم،پتاسیم و روی هستند. اما نخود کمی با بقیه تفاوت دارد چراکه بسیار روان است. تنها کافی است که آن را بپزید و روی سالاد بریزید یا آن را به سوپ گیاهی اضافه کنید. می توان آن را با برنج یا دیگر غلات مخلوط کنید.

نخود

نخود

۸-هندوانه

هندوانه یک جایگاه اصلی در ساختمان مواد مغذی دارد. یک استفاده استاندارد، حدود دو قاب، یک سوم ویتامین ای و ویتامین سی مورد نیاز در روز را تأمین می کند و همچنین دارای مقادیر قابل توجهی از پتاسیم و لیکوپن و کالری بدون نمک را دارا است. این میوه در زمینهای محلی و البته در فصل خود قابل برداشت هستند و همچنین هندوانه مقدار کمتری کربن نسبت به دیگر میوه ها دارد.

هندوانه

هندوانه

۹-کره بادام زمینی

این محصول در سوپرمارکتها برای فروش وجود دارد که آماده میل کردن هستند برای استفاده در کیک یا سوپ یا جداگانه. این ماده مقدار زیادی ویتامین ای، سی و فیبر دارد.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

۱۰-سبزیجات برگ دار

هرگز منابع قدرتمندی نظیر کاهو، کلم، سبزیجات،شلغم سبز و خردل را ازدست ندهید.این سبزیجات برگدار شامل ویتامین ای، سی و کا هستند . همچنین شامل فولات،پتاسیم،مگنزیم،کلسیم، آهن ،لوتین و فیبر است. آن را می توان با آبلیمو سرو کرد.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار