به اندازه و به موقع بخوابید

اگر شما ۶ تا ۸ ساعت در روز خواب کافی نداشته باشید، آثار خستگی روی پوست ‌تان دیده می ‌شود.خواب کافی سبب تنظیم متابولیسم بدن شده و موجب دفع مواد زاید و سمی از عضلات، کبد و پوست می‌ شود. هنگام خواب، دستگاه گوارش شما استراحت می ‌کند و حتی سیستم عصبی ‌تان تغییراتی می‌ کند که لازمه بازسازی و بازتوانی آن است.

استرس را از خودتان دور کنید

استرس و کم‌خوابی،  زیبایی را از شما می‌گیرند. این دو عامل، موجب کمبود رنگدانه ملانین در پوست شده و باعث می‌شوند چهره‌ای رنگ پریده، تکیده و رنجور پیدا کنید. از نظر آنها، استرس باعث می‌شود که توان پوست برای حفاظت و مراقبت از خود کاهش پیدا کند و استرس مزمن می‌تواند تغییراتی را در پوست ایجاد کند و در نهایت، پوست صورت شما را زرد رنگ نشان دهد. متخصصان تاکید دارند وقتی ما استرس داریم در واقع در حال جنگیدن با بدن خود هستیم. وقتی تحت استرس و فشار عصبی هستیم اغلب کارایی خود را از دست می‌دهیم، خواب مناسب و کافی نداریم زیادتر از همیشه می‌خوریم و اغلب وزنمان بالا می‌رود و روابط عاطفی‌مان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این شرایط پوست هم مانند سایر بافت‌ها تاثیر می‌گیرد و زردی پوست و حلقه‌های تیره دور چشم، چهره را زشت می‌کنند. هرچه این استرس، تنش و کم خوابی توأم با آن تشدید شود، فرایند پیری سریع‌تر اتفاق می‌افتد و شادابی و زیبایی چهره زودتر جای خود را به فرسودگی و تکیدگی می‌دهد.

آب بخورید

به گفته پژوهشگران انگلیسی نوشیدن مرتب آب البته آب سالم می تواند باعث کاهش چین وچروک های پوستی شود.محققان به مدت ۸ هفته با مطالعه و تحقیقات دقیق بر روی  زنانی که روزانه یک ونیم لیتر آب می نوشیدند، متوجه شدند زنانی که در این مدت آب نوشیده بودند ۱۹ درصد و آن دسته از زنانی که آب معدنی حاوی املاح طبیعی مصرف کرده بودند۲۴ درصد شاهد کاهش چین و چروک های پوستی روی صورت خود بودند. به گفته پزشکان، مصرف ۸ لیوان آب در روز پوست را شفاف و جوان می کند، لکه های پوست را از بین می برد و طراوت و شادابی خواصی به پوست صورت می بخشد.

نوشیدن آب باعث کاهش چین و چروک، کاهش خطوط ریز، شیارهای پوست و جوان کردن پوست می شود. همچنین آب باعث بهبود بخشیدن به جریان خون در پوست می شود و امکان تغذیه بهتر پوست را فراهم می کند.

همراه وعده های غذایی سبزیجات مصرف کنید

انسان می تواند با مصرف میوه ها مقداری از کمبود غذایی خود راتأمین کنند، زیرا ترکیبات غذایی که برای بدن لازم است، کم و بیش در ساختمان میوه ها به کار رفته اند.

 همچنین مصرف مداوم میوه ها به دلیل داشتن آب، قندها، چربی ها، پروتئین ها، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و… در پیشگیری از بیماری های مختلف خصوصاً بیماری های پوست و مو مانند ریزش مو و حتی درخشندگی، استحکام و رشد و نمو موها نقش چشمگیری را ایفا می کنند و حالت طراوت و زیبایی را به پوست و مو می دهند، با توجه به این که علت اصلی ریزش مو در افراد، کمبود ویتامین، پروتئین و املاح معدنی است، بنابراین عدم مصرف میوه ها و سبزی ها صدمات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد.

 پوست برای شاداب ماندن، اجزای پروتئینی به نام رشته های کلاژن دارد که این اجزا وظیفه شاداب نگه داشتن پوست، ایجاد خاصیت کشسانی یا الاستیک و جلوگیری از پیری زودرس را به عهده دارد.

ویتامین های A ، C و E باعث جلوگیری از پیری پوست می شوند و اثرات مضر نور آفتاب، سیگار و استرس را تا حدودی جبران می کند.

این ویتامین ها که به عنوان آنتی اکسیدان   ها عمل می کنند بیشترین نقش را در جوانی و شادابی پوست دارند که منبع این ویتامین ها میوه ها و سبزی ها هستند.

درمان های‌‌ خانگی برای داشتن پوستی تمیز

بخش عمده‌ی مراقبت از پوست به تمیز نگه داشتن، درخشندگی و زیبا بودن آن مربوط می‌شود. اما داشتن پوست تمیز چندان دشوار نیست اگر هر روز برای این‌کار وقت بگذارید و به پوستتان برسید و بر آنچه می‌خورید کنترل داشته باشید. دکتر مایکل مورای، متخصص درمان خانگی در این‌جا درمان‌هایی در این‌باره پیشنهاد کرده است.

عصاره‌ی لیمو
برخی مواقع در زندگی‌مان با جوش پوست، کرک، لکه‌های سیاه، و زگیل روبرو می‌شویم. تمام این‌ها اثرات دائمی خود را بر بخش‌های مختلف بدن به جا می‌گذارند، و به پوست شما حالت منقطع و ناهمگونی می‌دهد. استفاده از لیمو ساده‌ترین راه برای از بین بردن این چیزهاست. می‌توانید عصاره‌ی آن را هر روز به پوست بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

نمک طعام
نمک یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده، ضدباکتری و تمیزکننده است و می‌تواند به تمیز نگه داشتن پوست در برابر عفونت‌ها کمک کند. برای استفاده، کمی روغن زیتون را با آن قاطی کرده و بعد به پوست‌تان بمالید. این کار باعث از بین رفتن سلول‌‌های مرده‌ی روی پوست‌تان می‌شود.

مخمر
مخمر دارای خواص قارچی است، اما نگران نباشید، چون هیچ تأثیر قارچی‌ای بر روی پوست‌تان نمی‌گذارد. استفاده از آن باعث تمیز ماندن پوست می‌شود. آن را با شیر که خودش عامل سفید‌کننده است مخلوط کنید و روی لکه‌هایی که پوست‌تان را فراگرفته بمالید. همینطور می توانید قرص های مخمر جو را از داروخانه ها تهیه ومصرف کنید

ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ
پوستی که چرب است آمادگی دریافت چیزهای مختلف را از محیط دارد. ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ به شما کمک می‌کند تا پوستی صاف و نرم داشته و باعث می‌شود چربی اضافی پوست را از بین می‌برد.

عسل و بلغور جودوسر
یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای داشتن یک پوست زیبا و تمیز، این است که عسل و بلغور جودوسر را با هم مخلوط کرده و هر روز حدود ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید و بعد بشویید.

البته در سنین مختلف بدن  واکنشهای مختلفی از خود نشان می دهد که موجب بروز تغییرات مختلف در ظاهر شما می شود که مراقبت های مقتضای خودش را می تلبد.

11 (2)

سن پـوست شــما در ۲۰ سالگی

در۲۰ سالگی، پوست شما دربهترین وضعیت ممکن خود قراردارد. دراین سن شما قطعا از شر جوش و آکنه‌های اولیه رهایی یافته‌اید و منافذ پوست‌تان متناسب بوده و دیگر چندان بزرگ به نظر نمی‌رسند. نوشیدن آب به میزان کافی، ورزش کردن و مراقبت‌های لازم از پوست می‌تواند سلامت پوست‌تان را دراین سنین تضمین کند. بد نیست از یک مرطوب‌کننده ملایم و یک پاک‌کننده پوست نیز استفاده کنید. فراموش نکنید برای جلوگیری از ظاهرشدن چین‌و‌چروک‌های اولیه و تغییر رنگ پوست اولیه، از ضدآفتاب استفاده کنید. حداقل SPF موجود در ضدآفتاب شما، باید ۳۰ باشد و هر ۲ ساعت یک‌بار تجدید شود. ضدآفتاب را ۲۰ دقیقه قبل از این‌که درمعرض آفتاب قرار بگیرید، روی پوست‌تان بمالید.

 سن پـوست شــما در ۳۰ سالگی

دراین دوره است که اولین چین‌و‌چروک‌ها ظاهر می‌شوند. شاید قبلا می‌‌توانستید به راحتی چین‌و‌چروک‌های اولیه و گودی زیرچشم‌تان را بپوشانید؛ اما دراین دوره، این چروک‌ها عمیق‌تر می‌شوند و به‌راحتی پوشیده نمی‌شوند. بهتر است تا حدامکان پوست‌تان را مرطوب نگه دارید‌، به‌خصوص اگر درمنطقه گرمسیری و خشک زندگی می‌کنید. دردوره ۳۰ سالگی، میزان انعطاف‌پذیری پوست به‌طور عجیبی کاهش می‌یابد. درضمن رطوبت پوست نیز کم می‌شود. قرارگرفتن درمعرض نورآفتاب، باید حداقل با SPF 30 باشد.

 سن پـوست شــما در ۴۰ سالگی

این دوره سنی، از آن دوره‌هاست که خانم‌ها نسبت به سن تقویمی و سن پوست‌شان بسیارحساس می‌شوند؛ اما دقیقا در این دوره است که پوست‌تان به بیشترین توجه و رسیدگی احتیاج دارد. دراین دوره، منافذ پوست‌تان بسیار بزرگ می‌شود و رنگ پوست‌تان کاملا عوض می‌شود و لک‌های زیادی روی پوست‌تان ظاهر می‌شود.‌ دراین دوره استفاده از کرم‌های حاوی رتینوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای هیدروکسی آلفا رایج است. اگر دائما آرایش می‌کنید، حتما آرایش‌تان را با شیرپاک‌کن‌های قوی پاک کنید.

 سن پـوست شــما در ۵۰ سالگی

وقتی وارد دوره سنی ۵۰ می‌شوید، باید قبول کنید کم‌کم پوست‌تان جوانی و شادابی اولیه‌اش را از دست داده است. پوست‌تان نازک‌ و شل می‌شود و نسبت به هرگونه تغییر دما حساس می‌شود. بالاخره نیم قرن است که سلول‌های پوست‌تان دارند زندگی می‌کنند! قطعا با فرارسیدن دوره یائسگی که اغلب دراین دوره سنی برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد، پوست می‌افتد و استحکام خود را از دست می‌دهد. یائسگی با ترشح کم‌تر استروژن صورت می‌گیرد. نقش اولیه استروژن درپوست حفظ لطافت، نرمی و شادابی آن است. وقتی میزان استروژن کاهش می‌یابد، رنگ و انعطاف‌پذیری پوست نیز تغییر می‌کند. از دیگر علایمی که دراین دوره سنی پوست را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بزرگ‌تر شدن منافذ و رشد موهای صورت است که به‌خاطر تستوسترون صورت می‌گیرد.

 سن پـوست شــما در ۶۰ سالگی

دراین سن  و بالاتر، پوست شما نشان می‌دهد چقدر در دوره‌های قبلی از آن مراقبت کرده‌اید. این نوع پوست خشک، شل و بی‌رنگ‌و‌روست که باید دائما با لیفتیگ و مراقبت‌های ویژه و دربسیاری از موارد جراحی‌های زیبایی ترمیم شود.