متخصصان قلب در انگلیس تاکید دارند که مصرف روزانه یک عدد قرص گوجه فرنگی در پیشگیری از بیماری قلب موثر است.

در این مطالعه با مقایسه تأثیر مصرف قرص گوجه فرنگی با یک دارونما در ۷۲ فرد بزرگسال مشخص شد قرص گوجه فرنگی عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌دهد. این قرص حاوی لیکوپن، نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی است که موجب قرمز شدن رنگ گوجه فرنگی می‌شود.
کارشناسان پیش از این بر تأثیر لیکوپن در پیشگیری از بیماری‌هایی همچون برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی- عروقی اشاره کرده بودند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه داشتن یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی مقدار قابل توجهی گوجه فرنگی برای سلامتی مفید است.


در این بررسی از ۳۶ داوطلب مبتلا به بیماری قلبی و ۳۶ فرد سالم درخواست شد از قرص گوجه فرنگی یا یک دارونما مصرف کنند. همچنین شرکت تولیدکننده این قرص در مورد محتویات آن به هیچ‌یک از محققان و داوطلبان اطلاعاتی ندادند. متخصصان پس از اتمام آزمایش به اندازه‌گیری جریان خون در ساعد که فاکتور پیش‌بینی کننده احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی است، پرداخته و متوجه شدند در بیماران قلبی قرص گوجه فرنگی به میزان چشمگیر جریان خون در ساعد را بهبود داده در حالی‌ که این وضعیت در مصرف‌کنندگان دارونما مشاهده نشد.
به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، دکتر «جوزف چریان»، متخصص ارشد این مطالعه گفت: هرچند مصرف روزانه قرص گوجه فرنگی نمی‌تواند جایگزینی برای شیوه‌های درمانی اصلی باشد اما در کنار دیگر داروها و روش‌های درمانی موثر است.