در این بخش به بررسی احتمال بروز و گسترش انواع سرطان در هر چهار نوع گروه خون می پردازیم.

سرطان سینه

دکتر آدامو در تحقیقاتش به این موضوع پی برده است که احتمال بروز و گسترش سرطان در زنان دارای گروه خون A بیشتر است. نتیجه درمان سرطان سینه در زنان دارای گروه خون A نیز زیاد رضایت بخش نیست و احتمال بازگشت مجدد سرطان در آنان بسیار بالا است. مقاومت دارندگان گروه خون O نسبت به بروز سرطان سینه بالا است. حتی میزان مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در دارندگان گروه خون O کم است. واکنش دارندگان گروه خون AB نسبت به سرطان سینه تقریبا مانند واکنش گروه خون A است. دارندگان گروه خون AB مستعد ابتلا به سرطان سینه و بازگشت مجدد سرطان پس از درمان هستند. خطر ابتلا به سرطان سینه در دارندگان گروه خون B ، مانند گروه خون O ، کم است ، مخصوصاً در زنانی که سابقه سرطان سینه در خانواده شان وجود ندارد. اما زنان دارنده گروه خون B ، که دارای سابقه خانوادگی سرطان سینه هستند و یا زنانی که به تازگی سرطان آن ها درمان شده است ، باید بسیار مواظب باشند ، زیرا خطر ابتلا به سرطان و یا بازگشت سرطان در این نوع افراد زیاد است.

سرطان دستگاه تناسلی زنان

به طور کل ، تومورهای مربوط به بیماری های زنان بیشتر در زنان دارای گروه خون A رخ می دهد. به طور مثال ، سرطان آندومتر اغلب در دارندگان گروه خون A و سرطان تخمدان بیشتر در دارندگان گروه خون A و AB رخ می دهد. احتمال زنده ماندن زنان مبتلا به این نوع سرطان ها ، که دارای گروه خونی Aهستند ، پنج تا ده سال است، اما احتمال زنده ماندن دارندگان گروه خونی O و B که به این نوع سرطان ها مبتلا هستند ، بیشتر است. احتمال بروز تومور بدخیم سرطان تخمدان در زنان دارای گروه خونی B نیز بسیار کم است. سرطان دهانه رحم نیز در زنان دارای گروه خون A رایج تر و در زنان دارای گروه خون B کمتر است. احتمال زنده ماندن زنان دارای گروه خون O که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند ، زیاد است.

سرطان مثانه

تحقیقات نشان داده است که احتمال بروز سرطان مثانه در دارندگان گروه خون O بیشتر است. با کمال تعجب ، دارندگان گروه خون A ، در مقابل سرطان مثانه مقاوم تر هستند. آمار مرگ و میر ناشی از سرطان مثانه نیز در بین دارندگان گروه خون O بیشتر است. واکنش گروه خون AB در خصوص سرطان مثانه بیشتر شبیه گروه خون A می باشد و واکنش گروه خون B نیز شبیه گروه خون O است.

سرطان ریه

 

عامل اصلی ایجاد سرطان ریه ، سیگار کشیدن است. قرار گرفتن در معرض دود ، مواد شیمیایی ، تشعشعات و مواد رادیواکتیو نیز از دیگر دلایل بروز سرطان ریه است. از آنجایی که سیگار کشیدن عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه است ، بررسی رابطه بین گروه خونی و احتمال بروز سرطان ریه بسیار دشوار است ، اما به هر حال مشاهدات نشان داده است که بالاترین میزان ابتلا به سرطان ریه در بین دارندگان گروه خون A و کم ترین میزان آن در دارندگان گروه خون O است.

سرطان معده

خطر ابتلا به سرطان معده در دارندگان گروه خون A و احتمال مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در آن ها زیاد است. اما دارندگان گروه خون O در مقابل رشد و گسترش تومورهای سرطان معده مقاومت خوبی نشان می دهند.

سرطان پانکراس ( لوزالمعده ) ، سرطان کبد و سرطان کیسه صفرا

احتمال بروز سرطان پانکراس در دارندگان گروه خون A و B زیاد است ، اما دارندگان گروه خون O نسبت به این نوع سرطان تا حدی مقاوم هستند. بروز سرطان کبد نیز در دارندگان گروه خون A رایج تر است. سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی نیز در دارندگان گروه خون A و B بیشتر است.

سرطان روده بزرگ
برخی از شایع ترین عوامل ایجاد این نوع سرطان عبارتند از : سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال، پولیپ یا بیماری التهابی روده، عدم فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص و پیروی از رژیم غذایی پر چربی و کم فیبر. خطر ابتلا به این نوع سرطان در دارندگان گروه خون A بیشتر است.

 

 

تحقیقات کنونی بیانگر این موضوع است که لکتین مفید موجود در باقلا ممکن است از پیشرفت سرطان روده جلوگیری کند. لکتین‏ ها‏ گروهی از ترکیبات غیر مغذی پروتئینی هستند که در بافت‏های گیاهی و حیوانی وجود دارند. لکتین ها موجب تغییر شکل سلول های سرطانی شده و منجر به تبدیل مجدد آن ها به سلول های سالم می گردند.

سرطان حفره دهانی و مری

احتمال بروز سرطان لب ، زبان، لثه ، گونه و غدد بزاقی همگی در دارندگان گروه خون A بیشتر است. سرطان غدد بزاقی در دارندگان گروه خون B نیز به طور کم ، یافت می شود. دارندگان گروه خون O ، به طور قابل توجهی ، نسبت به این نوع سرطان مقاوم هستند. سرطان مری و حنجره در دارندگان گروه خون A و B رایج تر است ، اما دارندگان گروه خون O تا حدی نسبت به سرطان مری مقاوم هستند.
سرطان مغز و سیستم عصبی

ارتباطی مثبت ، سازگار و قوی بین گروه خون A و تومور های سرطان مغز و سیستم عصبی یافت شده است. ارتباط بین گروه خون B و این نوع سرطان ضعیف تر است. از طرف دیگر ، داشتن گروه خونی O ، بدن را در برابر سرطان مغز و سیستم عصبی بیمه کامل می نماید.

سرطان تیروئید

دارندگان گروه خون A مستعد ابتلا به این نوع سرطان هستند اما دارندگان گروه خون O نسبت به سرطان تیروئید مقاوم هستند.

سرطان پوست

به طور کل ، بروز تومور های بدخیم “ملانوما” و سرطان پوست و آمار مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در دارندگان گروه خون O بسیار زیاد است. زنان دارای گروه خونی A ، پس از درمان این نوع سرطان ، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

سرطان استخوان

احتمال بروز سرطان استخوان در دارندگان گروه خون B بسیار زیاد است. این احتمال در دارندگان گروه خون A ، ضعیف تر است.

سرطان خون

 

دارندگان گروه خون A مستعد ابتلا به سرطان خون هستند. دارندگان گروه خون O در مقابل سرطان خون حاد مقاومت نشان می دهند.