حتما شما هم در اخبار یا روزنامه بارها این جمله را شنیده اید که «به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس ….»، اما این خبرگزاری چیست و چرا اکثر خبرهای مخابره شده در جهان به نوعی به این خبرگزاری ربط پیدا می کند؟ در ادامه به معرفی و بررسی تاریخچه این خبرگزاری می پردازیم.

آسوشیتدپرس (AP)

آسوشیتدپرس (Associated Press-AP)‌ در ماه مه‌ی ‌١٨۴٨ به وسیله‌ نمایندگان شش روزنامه‌ی رقیب شهر نیویورک بنیان نهاده شد. این روزنامه‌ها درصدد هماهنگ عمل کردن در جمع‌آوری اخبار قاره اروپا بودند. تا پیش از این هر یک از این روزنامه‌ها خبرنگاران خود را به بنادر می‌فرستادند تا اخبار تازه قاره‌های دیگر خصوصا اروپا را از مسافرانی که از کشتی‌ها پیاده می‌شدند، دریافت کنند. در سال ‌١٨۴٩ در هالیفاکس اولین اداره‌ی ماوراء بحار خبرگزاری AP افتتاح شد. در سال ‌١٨۶١ و طی جنگ‌های داخلی آمریکا سانسور شدیدی بر مخابره اخبار جنگ اعمال می‌شد که همین امر باعث شد که گزارشگران و خبرنگاران AP بدون نام، اخبار و گزارش‌های خود را مخابره کنند و فقط در خبر می‌نوشتند: «از خبرگزاری آسوشیتدپرس».

در سال ‌١٨٧۶ مارک‌کلوگ اولین خبرنگار AP بود که در حین انجام وظیفه در نبرد Little Bighorn جان خود را از دست داد. AP در حال حاضر تعاونی‌ای است که مالک آن روزنامه‌های معینی می‌باشند که هم در تهیه اخبار و گزارش‌ها به آن مساعدت می‌کنند و هم از مطالب آن استفاده می‌کنند. در سال جاری (‌٢٠٠۴) حدود ‌١٧٠٠ روزنامه به اضافه ‌۵ هزار شبکه رادیو و تلویزیونی که بیشتر آنها در خاک آمریکا قرار دارند از اخبار و گزارش‌های AP استفاده کرده‌اند.

به گزارش دفتر مطالعات بین‌المللی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس از سال ‌١٩٩٠ به این سو صورت سازمانی جدیدی یافت. در این سال این خبرگزاری به قانون شرکت‌های ایالت نیویورک پیوست و به صورت یک شرکت تعاونی غیر انتفاعی درآمد. اعضای AP شورای مدیران که هیات حاکمه این خبرگزاری است را انتخاب می‌کنند. بر اساس اساسنامه این خبرگزاری، اعضای شورای مدیران حداقل ‌١٨ و حداکثر ‌٢۴ نفر خواهند بود. دست کم سه نفر از اعضای شورای مدیران باید نمایندگان روزنامه‌هایی باشند که در شهرهای با جمعیت کمتر از ‌۵٠ هزار نفر منتشر می‌شوند و یا روزنامه‌هایی که تحت کنترل و یا مرتبط با روزنامه‌هایی که در شهرهایی با بیش از ‌۵٠ هزار نفر جمعیت منتشر می‌شوند، نیستند.

مدیر اجرایی، هدایت کننده‌ی عملیات‌های AP بر اساس اختیاراتی که شورای مدیران به وی اعطا کرده، می‌باشد. در حال حاضر تام کورلی مدیر اجرایی AP است که از سال گذشته (‌٢٠٠٣) به این سمت منصوب شده است. وی دوازدهمین مدیر اجرایی‌ای است که تاکنون امور AP را هدایت کرده‌اند.

در حال حاضر این خبرگزاری ‌٣٧٠٠ نیرو در اختیار دارد که در ‌٢۴٠ اداره این خبرگزاری در سراسر جهان مشغول ایفای نقش هستند. ماموریتی که AP برای خود تعریف کرده این است که به شبکه خبری اصلی جهانی تبدیل شود و سرویس‌های خبری با کیفیت بالا و قابلیت اعتماد بالا به مخاطبان ارایه دهد. AP در حال حاضر دارای قسمت‌ها و امکانات زیر است: یک شبکه از بهترین عکس‌های دیجیتالی صنعت، آرشیوی از عکس‌های دیجیتالی تجاری، یک سرویس خبری آن‌لاین که طی ‌٢۴ ساعت شبانه‌روز مدام در حال مخابره اخبار دست اول است، یک شبکه اخبار تلویزیونی که وضعیت هنر را مخابره می‌کند، بزرگ‌ترین شبکه رادیویی آمریکا و کتابخانه‌یی مشتمل بر بیش از ‌١٠ میلیون عکس و تصویر.

تاکنون خبرگزاری AP موفق شده است ‌۴٧ بار جایزه پولیتزر را که سالی یک بار در آمریکا به بهترین‌های عرصه‌ی مطبوعات،‌ ادبیات و موسیقی تعلق می‌گیرد، از آن خود کند. کسب این تعداد جایزه پولیتزر در بین خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های جهان بی‌نظیر است. این خبرگزاری، ‌٢٨ جایزه پولیتزر را در عرصه‌ی عکس از آن خود کرده است. در حال حاضر ‌٣٣٠ شبکه رادیو تلویزیونی بین‌المللی خدمات اخبار ویدیویی و ‌٨۵٠٠ خریدار بین‌المللی اخبار و عکس‌های این خبرگزرای را دریافت می‌کنند.

AP اخبار و گزارش‌های خود را به پنج زبان انگلیسی، آلمانی، هلندی، فرانسوی و اسپانیایی مخابره می‌کند. در حال حاضر در عرصه خبر، AP علاوه بر مخابره اخبار سیاسی به همراه شرکت Dow Jones که ناشر روزنامه وال‌استریت ژورنال و یکی از قدرت‌های اصلی عرصه روزنامه‌نگاری اقتصادی آمریکا است، اخبار اقتصادی و مالی را مخابره می‌کند. در حال حاضر AP-DJ به رسانه‌ها و مشتریان مطبوعاتی خود در ‌۴٣ کشور خدمات اخبار اقتصادی و مالی ارایه می‌دهند. همچنین، برای پاسخگویی به نیاز روزافزون مردم به اخبار ورزشی در سال ‌١٩۴۶ خبرگزاری AP اولین خبرگزاری‌یی شد که یک سرویس خبری مجزای ورزشی به راه انداخت.

در حال حاضر در هر دقیقه ‌٩۶٠٠ کلمه خبری از خبرگزاری آسوشیتدپرس به سراسر جهان مخابره می‌شود.

AP در حال حاضر آرشیو عکس اینترنتی‌ای با ‌٧٠٠ هزار قطعه عکس دارد. هر کاربری در هر نقطه از جهان می‌تواند از طریق اینترنت به این آرشیو دسترسی پیدا کند.

AP در سال ‌١٩۴١ رسما اولین ایستگاه رادیویی خود را نیز به راه انداخت. در سال ‌١٩٨٠، شبکه رادیویی AP اولین شبکه رادیویی شد که از طریق ماهواره برنامه‌های خود را پخش می‌کرد. دهه ‌١٩٩٠ شاهد رشد سرسام‌آور خدمات رادیویی و تلویزیونی AP بود. در سال ‌١٩٩۵ نیز AP برای پاسخ‌دهی به علاقه‌مندی روزافزون جهانیان به اینترنت واحد خدمات چند رسانه‌یی خود را ایجاد کرد. در حال حاضر سایت اینترنتی AP اخبار، عکس، نمودار، خدمات صوتی و ویدیویی را به صورت روزآمد به کاربران ارایه می‌دهد. در سال ‌١٩٩۴، AP سرویس اخبار ویدیویی بین‌المللی خود را موسوم به APTV در لندن راه‌اندازی کرد. APTV در سال ‌١٩٩٨ به APTN

(Associated Press Television News) تغییر نام یافت و این تغییر نام زمانی صورت گرفت که AP آژانس ویدیویی WTN را از شرکت‌های صاحب آن یعنی شبکه خبری ABC، ITN انگلیس و کانال ‌٩ استرالیا خرید. APTN تصاویر ویدیویی از اخبار برتر روز را به وسیله‌ی ماهواره برای سازمان‌های عمده خبری فراهم می‌کند.

با سقوط خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، مهم‌ترین رقیب خبرگزاری AP، این خبرگزاری در حال حاضر بزرگ‌ترین سرویس خبری ملی در آمریکا می‌باشد.