فنگ شویی در دکوراسیون داخلی

فنگ شویی در دکوراسیون داخلی

شاید اطلاعاتی در زمینه ی فنگ شویی نداشته باشید، پس اجازه بدهید اول آن را معرفی کنم.

فانگ شویی در زبان چینی به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی چینی است و برای چیدمان منزل مورد استفاده قرار می گیرد. فنگ شویی میخواهد چینش اشیا و رنگ ها را به گونه ای قرار دهد تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد.

در واقع فنگ شویی با استفاده از قوانین و چارچوبی مشخص که دارد از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگهای نامناسب در مکان نا مناسب و … جلوگیری می کند و از این طریق فضای خوشایندی را در داخل منزل ایجاد می کند. چند سالی است که فنگ شویی در ایران هم بر سر زبان ها افتاده و بازارش داغ شده است.

 از ترجمه ی صدها کتاب و مقاله در این زمینه گرفته تا این اواخر ساخت فیلم نارنجی پوش(ساخته ی داریوش مهرجویی) با الهام از فنگ شویی، می شود این طور استنباط کرد که طراحی بر اساس فنگ شویی به سلیقه ی ایرانی ها هم نزدیک است.

با خود گفتیم بد نیست شما هم اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید. شاید دستی به دکوراسیون خانه تان کشیدید.

در حالت کلی مبحث فنگ شویی بسیار وسیع و پیچیده است. اما اگر بخواهیم خیلی مختصر و مفید از فنگ شویی برایتان بگوییم و شما هم خیلی راحت بتوانید به کار ببندید، بخش رنگ شناسی و اشیاء را برایتان می گوییم.

رنگ در دکوراسیون

فنگ شویی بر این اساس است که رنگ ها اثر قوی و قابل توجهی روی افراد و عملکرد مغزی می گذارند. در هر دیدار بصری مغز با دیدن رنگ های مختلف شروع به تجزیه ی آنها می کند، از هر رنگی پیام خاصی را دریافت می کند و نهایتا دستورات خاصی را به بخش های مختلف خودش و دیگر اعضای بدن میدهد.

قرمز یک رنگ تند است و موجب ایجاد هیجان و انرژی در انسان میشود. با دیدن رنگ قرمز غده ی اندورفین که مسئول تولید شادی و هیجان در انسان است شروع به ترشح می کند. در فنگ شویی برای خوش شانسی از رنگ قرمز استفاده می شود. این رنگ بهترین گزینه برای ورودی منزل است. رنگهای زرد و بنفش از مشتقات قرمز هستند و همان خصوصیات قرمز را به شکل ملایم تری دارند زرد احساس صمیمیت و اعتماد به نفس را ایجاد می کند و رنگ بنفش احساس گرمی، وقار و شکوه سلطنتی را القا می کند. در فنگ شویی این رنگ ها، رنگ های مبارک و سودمندی برای روحیه انسان تلقی می شوند. سبز یک رنگ آرامش بخش است و در چرخه ی رنگ، نزدیکترین به طبیعت. در فنگ شویی این رنگ برای تازگی و رشد استفاده می شود.

رنگ های تیره که بجز  خاکستری همگی جدی و قدرتمند هستند باعث احساس آرامش می شوند. البته باید حد و مرز استفاده از آنها را دانست. در استفاده از این رنگها بایست بسیار محتاط بود زیرا ممکن است باعث پایین آوردن خلق شوند. در حالی که رنگ های روشن باعث افزایش انرژی و شروع انجام کار می شوند. نارنجی صمیمی ترین رنگهاست و قهوه ای سمبلی از سلامتی و دانش است.

در مورد اشیا منزل بگذارید از مهمترینشان شروع کنیم. در طراحی دکوراسیون داخلی از آینه ها به عنوان یک جسم براق که حس لوکس بودن را ایجاد می کند استفاده می شود و یا نهایتا، به عنوان ابزاری برای بزرگتر نشان دادن فضا مورد استفاده قرار می گیرند. اما در فنگ شویی با آینه ها با احترام بیشتری برخورد می شود. آیینه به عنوان وسیله ای برای جذب کردن، حرکت یا تغییر جهت انرژی بکار برده می شود. آینه ها باعث بزرگ شدن یک فضا، صاف کردن دیوار، یا پنهان کردن فضا می شوند. در این سبک اغلب آینه ها به شکل دایره یا هشت ضلعی هستند. نکته مهمی که در مورد آینه ها در فنگ شویی وجود دارد این است که آینه ها باید کامل بوده و به شکلی نباشند که اشیا را تکه تکه تقسیم کنند.

ضرورت بکارگیری ساعت در فنگ شویی اندازه گیری گذر زمان است. فضاهای مناسبی در خانه برای نشان دادن ساعت وجود دارد. آشپزخانه، اتاق نشیمن یا اتاق کار از بهترین جاها هستند. وجود ساعت در اتاق خواب ضرورت دارد.

در فنگ شویی بکار بردن نقاشی های متعدد می تواند انرژی محیط را از لحاظ سلامتی، دانش، خانواده، عشق، شهرت و ثروت افزایش دهد. معمولا از نقاشی هایی با که خطوط ملایم و رنگ های روشن زیادی دارند استفاده می شود. برای افزایش طول عمر و سلامتی بیشتر عکس هایی از آهوی کوهی، دختران زیبا، درخت کاج یا بامبو را در سمت راست نصب می کنند. برای ایجاد فضای دانش و معرفت از رنگ زرد که رنگی روحانی و معنوی است برای محیط استفاده می شود. برای پیشرفت شغلی اتاق کار را در قسمت شمالی خانه قرار می دهند. و از مادر رنگها سفید، در منزل برای استحکام پیوند خانوادگی استفاده می شود. این رنگ حجم زیادب از فضای داخلی را به خود اختصاص می دهد.