با نزدیک شدن به روزهای آخر سال جاری میلادی، بیشتر سایت‌ها و مجلات عکس در سراسر جهان، جالب‌ترین تصاویر خود طی امسال را منتشر کرده‌اند. آنچه در پیش رو دارید، از تصاویر برگزیده سایت‌های مختلف در میان شگفت‌انگیزترین عکس ها در سال ۲۰۱۵ انتخاب شده‌اند. 

11-1

فرار از جنگ (دریای مدیترانه)
در این عکس پناهندگان روی یک ناوچه‌ی نیروی دریایی ایتالیا در ۲۵ کیلومتری لیبی از مرگ گریخته‌اند. عملیات جست‌و‌جو و نجات پناهندگان سوری که قایق آنها غرق شده بود، توسط دولت ایتالیا انجام گرفته است. در سال‌های اخیر عبور از دریای مدیترانه به امید رسیدن به یونان و ایتالیا، چند برابر شده و در نتیجه تلفات عبور از این مسیر نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است‌.

14-2

 روشنایی‌های شناور (ویتنام)
دختران ویتنامی در لباس سنتی در شهر «هیو»، شمع‌ها را روی رودخانه شناور می‌کنند. این رسم به منظور درخواست آرامش و شادی برای ارواح از دست‌رفتگان است‌. ویتنامی ها به دعا و نیایش برای نیاکان خود بسیار معتقدند و درهرخانه‌ای ، مکانی برای انجام مراسم نیایش برای نیاکان در نظر می‌گیرند.

10-1

لمیدن بر فرش طلایی (چین)
این عکس درخت جادویی ۱۴۰۰ ساله، واقع در استان «ژیان» چین است. این درخت که از نوع «جینگو»ست، هر سال در فصل برگ‌ریزان، بستری از برگ‌های طلایی برای خود فراهم می‌کند و استوار روی آن می‌ایستد. بسیاری از توریست‌ها، در فصل پاییز برای دیدن این درخت از نزدیک، راه این استان را در پیش می‌گیرند.

1-5

دورهمی اینشتین‌ها (ایالات متحده)
«بِنی واسرمن» ۸۱ ساله به همراه تعداد دیگری از مردم، با لباس و گریم آلبرت اینشتین حاضر شده‌اند تا در بزرگ‌ترین گردهمایی اینشتین‌ها دور هم باشند. این دورهمی بزرگ، با هدف جمع‌آوری پول برای مدرسه‌ی کودکان بی‌خانمان تدارک دیده شده است. این مدرسه در منطقه‌ی «ویلز» لس‌آنجلس قرار دارد‌.

6

سر تو جا گذاشتی مرد! (اسپانیا)
‌مردی بدون سر در خیابان‌های «فرسندا» در اسپانیا قدم می‌زند. اگر در یک روز عادی با چنین هیبتی در خیابان حاضر شوید، همه با دیدن شما ممکن است جیغ بکشند، اما در شب هالووین دیدن این چهره‌ها برای همه عادی است و به هیجان هم می‌آیند.

Visitors look at a Yoda plush toy sitting in the business class section during a tour of the Star Wars themed All Nippon Airways ANA R2D2 Boeing 787 Dreamliner aircraft in Singapore's Changi Airport November 12, 2015. The aircraft was open to the media on Thursday as it makes its first Asian stop outside Japan. REUTERS/Edgar Su  - RTS6KTN

 سفر هوایی یودا (سنگاپور)
‌حالا که مستر «یودا» تصمیم به سفر داخل سیاره‌ای گرفته، ترجیح می‌دهد از خطوط هوایی «چانگی» سنگاپور استفاده کند. شاید هم این ترفندی است که این شرکت هواپیمایی، برای تور تبلیغاتی خود انتخاب کرده. این بویینگ ۷۸۷، یک روز میزبان شخصیت‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» بود و طی آن، بازدیدکنندگان می‌توانستند از هواپیماهای این شرکت بازدید کنند.

12-2

  آموزش (چین)
یک مربی سیرک چینی با شلاق تلاش می‌کند که دوچرخه‌سواری را به میمون آموزش بدهد. اجرای نمایش حیوانات در سیرک‌ها و باغ وحش‌های چین بسیار متداول است و مربی‌ها برای آموزش این حیوانات آن‌ها را سال‌ها شکنجه می‌دهند. بعد از سال‌ها تلاش طرفداران حقوق حیوانات در دولت چین قانون منع استفاده از حیوانات در سیرک را وضع کردند، اما هنوز هم سیرک‌های زیادی در این کشور هستند که با حیوانات نمایش می‌دهند.

Spectators watch as the balloon of Spongebob Squarepants is moved down Central Park West during the Macy's Thanksgiving Day Parade, Thursday, Nov. 26, 2015 in New York. (AP Photo/Bryan R. Smith)

 غول اسفنجی (ایالات متحده)
‌ این بزرگ‌ترین باب اسفنجی جهان است که به مناسبت روز شکرگزاری، به خیابان‌های نیویورک آمده. بالن باب اسفنجی با شلوار مکعبی و کلاه بزرگ بابانوئلش، موفق شد به کمک تعداد زیادی عروسک‌گردان بر روی زمین، در خیابان‌های نیویورک گردش کند‌.

Rolland of France stands on the line during the Highline Extreme event in Moleson

  در میان آسمان و زمین (سوئیس)
‌ «رولند» بندباز فرانسوی، در میان آسمان و زمین ایستاده. گردهمایی بندبازان جهان که در «ملسون» سوئیس برگزار شد، شاهد حضور تعدادی از زنان و مردان شجاع بود که حاضر بودند برای ماجراجویی، فاصله‌ی بین دو کوه بلند را روی بندی نازک طی کنند. در این مسابقه بهترین بندبازان سراسر اروپا در ارتفاعات مولسون سوئیس برای شکستن رکورد جهان با یکدیگر رقابت کردند.

15-2

 پرواز سگی (رومانی)
بر فراز آسمان بخارست، مردم از نزدیک یک نمایش هوایی بسیار زیبا را تماشا می‌کنند. عکاس این تصویر می‌گوید در بعضی از لحظه‌های این نمایش، هواپیماها مانند سه سگ گرسنه دنبال هم رفته و یکدیگر را شکار می‌کردند. این عکس در نمایشگاه هوایی بین‌المللی در بخارست گرفته شده که تیم YAKرومانیایی این مراسم را در آسمان اجرا می‌کردند. این اثر یکی از ۱۵ عکس‌ منتخب مسابقه‌ی عکاسی سونی در سال ۲۰۱۵ است. مسابقه‌ی سال گذشته با داشتن بیشتر از ۱۴۰ هزار شرکت‌کننده موفق ترین سال این سری از مسابقات در تاریخ هفت ساله‌اش بوده است. گمان می‌رود که امسال تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر از این باشد.

8

 در جست‌و‌جوی زندگی از دست رفته (میانمار)
رانش زمین در میانمار باعث کشته شدن بیش از صد نفر در یکی از معادن این کشور شد. جست‌و‌جو برای یافتن معدن‌کاران یک هفته‌ای طول کشید و پس از آن، نجات‌دهندگان سوار بولدوزرها شدند تا اجساد این کارگران را به خانواده‌هایشان برگردانند.