مصرف دخانیات نه تنها باعث بروز بیماری های ریوی و کاهش سلامت افراد می شود، بلکه باعث افت راندمان مغزی افراد نیز می گردد. بیماری هایی از قبیل فراموشی و یا کند ذهنی از جمله عوارض مصرف دخانیات است.
اما مصرف دخانیات برای آنها که بالای ۵۰ سال سن دارند، می تواند روند سقوط راندمان مغزی را به شدت کاهش دهد. نتایج آزمایشات جدید نشان داده اند که افراد سیگاری نتیجه ضعیف تری در آزمایشات حافظه نسبت به سایر افراد از خود به جا گذاشته اند.

سیگار کشیدن

تحقیقی که طی ۴ سال بر روی افراد سیگاری انجام شد، نشان داد که آنها قدرت طرح و برنامه ریزی را به واسطه مصرف سیگار از دست می دهند و حتی برخی از آنها در به یادآوری کلمات دچار مشکل می شوند و برخی دیگر هم در مدیریت امور روزانه به سبب فراموش کاری دچار بحران می گردند.

دانشمندان موسسه ELSA بیش از ۸۰۰۰ نفر را در تحقیقاتی ۴ و ۸ ساله مورد بررسی قرار دادند که متوجه شدند عادت به سیگار کشیدن تاثیر مخرب بیشتری در افراد بالای ۵۰ سال دارد و در افت ذهنی آنها موثر است.
همچنین کشف شده که فشار خون بالا و ریسک سکته قلبی، نسبت مستقیم با حافظه ضعیف و راندمان پایین مغز دارد. ضمن اینکه طی تحقیق ۸ ساله نیز آنها دریافتند که اضافه وزن نیز رابطه نزدیکی با کندذهنی افراد دارد.
به گفته سرپرست تیم، دکتر الکس درگان از کالج سلطنتی لندن، با افزایش سن میان افراد، قدرت ادراک مغز کاهش می یابد و این موضوع در زندگی روزمره بسیاری از افراد تداخل به وجود می آورد. افراد مسن تر فراموشکار می شوند و حتی کارهای روزمره شان را بیشتر از سایر افراد از یاد می برند.
نتایج تحقیق دانشمندان نشان می دهد که فشار خون بالا در مدت زمان طولانی، بر روی راندمان مغز تاثیر می گذارد. وی افزود که تحقیقات ما نشان می دهد که زوال شناختی و کاهش راندمان مغز می تواند دلایل چند گانه داشته باشد.
جسیکا اسمیت از انجمن آلزایمر می گوید: همه ما می دانیم که استعمال دخانیات، فشارخون بالا، کلسترول زیاد و اضافه وزن برای قلب ما مضر است. این تحقیق شواهد زیادی را به این موضوع اضافه می کند که این موارد برای مغز ما هم مشکل ساز هستند. در واقع یک نفر از هر سه نفر در سنین بالای ۶۵ سال، به جنون مبتلا می شوند و این در حالیست که می توان برای کاهش ریسک این موضوعات دست به کار شد. داشتن یک رژیم غذایی و وزن متناسب، انجام تمرینات ورزشی به صورت مداوم، بررسی میزان فشار خون و کلسترول و عدم استعمال دخانیات، همه و همه می تواند شما را از گزند این دست از بیماری های مغزی نجات دهند.
دکتر سیمون ریدلی از انجمن خیریه تحقیقات آلزایمر در انگلستان می گوید: تحقیقات مرتبا استعمال دخانیات و فشار خون بالا را با امراض مغزی و جنون مرتبط می دانند و این تحقیق نیز بر این موضوع صحه گذاشت.

زوال شناختی مغز با گذشت زمان و افزایش سن می تواند به جنون تبدیل شود و یافتن ریشه عوامل این افول برای درمان و جلوگیری از این وضعیت جدی و ضروری است.

مطالب گذشته WeAre.ir در مورد سیگار: