چرا زود خسته می شویم

اصولا بعد از یک روز کار، کاملا خسته می شویم، همچنین بعد از دویدن، شنا و انجام تمرینات بدنی نیز خسته می شویم،

هنگامی که با سرعت زیادی کار می کنیم، ماهیچه هایمان اکسیژن کافی به دست نمی آورند. در چنین شرایطی برای تهیه ی انرژی بیشتر مورد نیاز بدن، گلیکوژن ذخیره شده در ماهیچه هایمان با طی تخمیر به اسید لاکتیک تبدیل می شود.

اسید لاکتیک از فعالیت ماهیچه ها می کاهد که این حالت بدن خستگی مفرط نامیده می شود. وجود اسید لاکتیک برای ماهیچه ها مثل سم می باشد. اگر ما طی مراحلی اسید لاکتیک را از بدنمان خارج کنیم، ماهیچه ها دوباره می توانند کار کردن را آغاز کنند.

در بدن مواد دیگری نیز بر اثر فعالیت عضلات پدید می آیند که آنها را زهراب خستگی می خوانند . خون این مواد را در بدن انسان حمل می کند ، و با خود به نقاط مختلف آن می رساند. از اینرو تنها عضلات نیستند که احساس خستگی می کنند ، بلکه تمام بدن ، به ویژه مغز ، همه وهمه دچار خستگی می شوند

مواد سمی دیگر به  نام توکسین نیز در نتیجه فعالیت ماهیچه ها در بدن تولید می شود . خون اسید ها و سموم حاصله را در سرتاسر بدن به گردش در می آورد که در نتیجه ی این امر، هم بدن و هم مغز خسته می شوند. حتی زمانی که کار فکری انجام می دهیم اسید لاکتیک و توکسین های مربوط به خستگی در بدن تولید می شود که باعث خستگی بدن خواهد شد.

دانشمندان در این مورد آزمایشات زیادی انجام داده اند و تجربیات بسیاری به دست آورده اند. بدین منظور سگی را به انجام فعالیت زیادی وادار نمودند، وقتی که سگ خسته شد و رفت تا گوشه ای استراحت کند خونش را به بدن سگ فعالی تزریق کردند. همین سگ که فعال بود بعد از تزریق به طور ناخودآگاه احساس خستگی و خواب کرد. برعکس اگر خون سگ فعالی در بدن سگ خسته ای تزریق شود، سگ خسته فورا فعال می شود.

خستگی شدید یک مرحله شیمیایی نیست بلکه یک مرحله ی بیولوژیکی یا زیستی است. همچنین خستگی شدید یک مکانیسم دفاعی است. این مکانیسم به ما می گوید که چه وقت کار را متوقف نموده و استراحت نماییم. خستگی شدید را نمی توان خیلی سریع برطرف کرد.

بنابراین ضروری است که به سلولهای بدنمان آرامش دهیم تا خستگی را از بین ببرند. برای از بین بردن خستگی شدید خواب عامل بسیار موثری است. خوابیدن باعث بازسازی سلولهای از کار افتاده ی بدن می شود. چرا که تنفس سبب می شود تا میزان کافی اکسیژن به بدن رسیده و با این عمل اسید لاکتیک به گلیکوژن تبدیل شده و دوباره احساس شادابی می کنیم. استراحت اندک نیز کمی از خستگی شدید را می کاهد. فقدان گلیکوژن ناشی از خستگی شدید را می توان تا اندازه ای به وسیله ی غذا خوردن تکمیل نمود. به همین علت است که اصولا شخص خسته احساس گرسنگی می کند.

psychological-effects-of-chronic-fatigue

شایع ترین عللی که باعث خستگی می شود عبارتست از :
تغذیه
با کاهش رسیدن کافئین و قند به بدن ، سطح قند خون کاهش می یابد و فرد احساس خستگی بیش از حد می کند . برای رژیم غذایی سالم و سرشار ار انرژی باید از سبزیجات ، میوه جات و پروتئین بدون چربی استفاده کرد . بسیاری از افرادی که در طول روز مدام احساس خستگی می کنند ، ممکن است به دلیل عدم داشتن رژیم غذایی مناسب باشد .
خوردن غذاهای سالم به این معنا است که افراد وزن کمتری داشته باشند تا زندگی سالم داشته باشند . چاقی یکی از عوامل مهم در خستگی است .
خواب کافی
اغلب مردم خواب ناکافی دارند . اگر شما از دسته افرادی هستید که در طول روز احساس خستگی می کنید باید از خوردن کافئین قبل از خواب خودداری کنید . سعی کنید اتاق خواب به اندازه کافی آرام و ساکت باشد تا بتوانید به راحتی استراحت کنید و بخوابید .
ورزش
برای ورزش کردن باید حداقل سه ساعت قبل از خواب ورزش کرده باشید . اگر شما این تصور را دارید که ورزش کردن باعث خسته تر شدن شما می شود باید به این نکته توجه داشته باشید افراد کم تحرک اگر ورزش کنند بسیار زودتر از افراد ورزشکار خسته می شوند .نکته حائز اهمیت این است که هرچه قدر ورزش کنید کمتر احساس خستگی می کنید و پر انرژی تر می شوید .
ورزش کردن را از همین ماه شروع کنید ، در سه تا شش ماه پیشرفت قابل توجهی در انرژی خود پیدا می کنید و کمتر احساس خستگی می کنید
اگر با اصلاح  رژیم غذایی  وتنظیم خواب و قرار دادن ورزش در برنامه روزانه  ، خستگی شما از بین نرفت ، باید با پزشک برای احتمال وجود  اختلالاتی از قبیل مشکلاتی که در زیر مطرح شده است مشورت کنید .
کم خونی
کم خونی می تواند از جمله علایم خستگی باشد . کم خونی با آزمایش ساده خون مشخص می شود . کم خونی از جمله مشکلات عمده زنان است . کم خونی را می توان با رژیم غذایی غنی از آهن که سرشار گوشت ، سبزی های برگ دار و یا مکمل های غذایی حاوی آهن این کم خونی را جبران کرد.
کمبود  مواد غذایی
کلیدی نظیر پتاسیم می تواند سبب بروز خستگی شود . کمبود پتاسیم با آزمایش خون می توان تشخیص داد .

بیماری تیروئید
بیماری تیروئید پرکار و کم کار هر دو می تواند باعث خستگی شود . آزمایش خون راهی برای  تشخیص عملکرد غده تیروئید است .

دیابت
بیمارانی که دیابت غیر قابل کنترل دارند و احساس ضعف و بی حالی می کنید با آزمایش خون می توان دیابت را تشخیص داد . دیابت هم می تواند باعث خستگی شود .

افسردگی
اگر شما احساس سستی و بی حالی می کنید و تمایلی به انجام هیچ گونه فعالیتی ندارید ، ناامید هستید، و هیچ لذتی از انجام دادن فعالیتی که زمانی برای شما لذت بخش بوده است نمی برید و احساس رخوت و خستگی کنید .ممکن است مبتلا به افسردگی شده باشید . باید سریعا به روان شناس مراجعه کنید تا به بهتر شدن حال شما کمک می کند .

مشکلات خواب
اگر هیچ گاه احساس نکنید که به اندازه کافی استراحت کرده اید و یا بعد از خواب احساس خستگی می کنید .ممکن است ناشی از وجود مشکلات خواب باشد ، برای مثال وقفه تنفسی در خواب باعث می شود که فرد در حین خواب چندین بار به دلیل مشکل تنفسی بیدار می شود .

مشکلات قلبی
گاهی خستگی می تواند علامت بارز مشکل قلبی باشد که این مشکل در بین زنان بسیار رایج است . اگر بلافاصله با  ورزش کردن احساس خستگی می کنید این می تواند علامتی برای مشکل قلبی باشد .

و همینطور خستگی ممکن است به دلیل جمع شدن آمونیاک و متعاقبا کاهش پروتئین و ایجاد اختلالات در تیم عصبی مرکزی نیز باشد. انجام فعالیت فیزیکی باعث ایجاد تغییراتی در گلبول‌های سفید می‌شود که دلیل آن هنوز ناشناخته است.