یک فعال مدنی در حوزه اعتیاد و کارتن خوابی به ما می گوید که این بچه ها معتاد به دنیا می آیند، احتمال این که اچ آی وی هم داشته باشند خیلی زیاد است. بچه ای که معتاد به دنیا می آید تنها تا ۱۳ روز اجازه ماندن در درمانگاه های شهر را دارد و بدون این که خودش بخواهد، اولین باری که یک کودوئین یا مشروب بخورد معتاد می شود.
 به نقل از پایگاه خبری پیام نو، آخرین آماری که از هزار نفر از کارتن خواب های تهران توسط فعالان حوزه مدنی و اجتماعی، گرفته شده است نشان می دهد دو درصد از کارتن خواب های تهران اچ آی وی مثبت هستند.
ایدز؛ بیماری ای که نامش هم ترسناک است و هر از چندگاهی خبری از زبان مسئولین از خود می دهد و آمار و ارقامی که با آمار جهانی تفاوت دارند.عوامل ابتلا اما متفاوت هستند؛ تا حالا تزریق سرنگ آلوده در میان معتادان، مهم ترین عامل بود. کمتر پیش می آمد که کسی از مقام های مسئول، رابطه جنسی را عامل مهمی در انتقال ویروس این بیماری بداند.
حالا اما عضو کمیته کشوری ایدز در گفت و گو با ایسنا، نسبت به روند رو به رشد ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم هشدار می دهد.مسعود مردانی همچنین می گوید: بر اساس آمار ثبت شده حدود ۲۸هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارند. این درحالی است که طبق تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، وجود ۸۰ تا ۹۰ هزار مورد، ایدز در کشور پیش بینی می‌شود.
چیزی که شاید در این بحث مغفول مانده ارتباط میان ایدز، کارتن خوابی و اعتیاد است. کارتن خواب هایی را می شناسم که ایدز دارند یا داشته اند؛


– فرزاد هنوز سی سالش نشده بود. هم ایدز داشت هم هپاتیت. چهار یا پنج سالی هم می شد که کارتن خوابی کرده بود. توی یک موسسه مردمی که در حوزه اعتیاد و کارتن خوابی فعالیت می کند، دیدمش. می گفت هر کس هر چیزی می داده می کشیده و با هر سرنگی تزریق می کرده. حالش خوب بود. از کمپ برگشته بود و داشت روزهای پاکی اش را می شمرد.
آخرین بار اما توی میدان ولیعصر دیدمش. نشسته بود روی سکوی کنار میدان. سرش را تا سینه پایین آورده بود. دست هایش می لرزید. گدایی می کرد. توی صورت و سرش یک جای سالم نبود. مثل این بود که همه زخم های کهنه سر باز کرده باشند. چند روز بعد که سراغش را گرفتم گفتند مرده.
– سارا هم معتاد بود. کارتن خوابی هم کرده بود. خیلی وقت بود طلاق گرفته بود و حالا با یک مرد کارتن خواب، زندگی می کرد؛ روی کارتن ها، توی خیابان. آن موقع که دیدمش باردار بود. چند ماه بعد که سراغش را گرفتم گفتند بچه اش به دنیا آمده؛ هم معتاد است هم اچ آی وی مثبت.

کودکانی که معتاد به دنیا می آیند و ایدز دارند
یک فعال مدنی در حوزه اعتیاد و کارتن خوابی به ما می گوید که این بچه ها معتاد به دنیا می آیند، احتمال این که اچ آی وی هم داشته باشند خیلی زیاد است. بچه ای که معتاد به دنیا می آید تنها تا ۱۳ روز اجازه ماندن در درمانگاه های شهر را دارد و بدون این که خودش بخواهد، اولین باری که یک کودوئین یا مشروب بخورد معتاد می شود. بنابراین هر کاری هم که برای او انجام شود او باز معتاد خواهد شد و چنین فردی باید تا آخر عمر، ایزوله زندگی کند. اما در حال حاضر، هیچ جایی برای نگهداری این کودکانی که آینده شان در هاله ای از ابهام است، وجود ندارد.
او با اشاره به این نکته که تنها هشت درصد معتادان مصرفشان از راه تزریق است، و این که مردانی که به ایدز مبتلا شده اند آن قدر وضع فجیعی دارند که زنان کارتن خواب هم نخواهند تمایلی به آن ها داشته باشند، می گوید آمار خیلی بالایی که بگوید این افراد در انتقال ایدز و افزایش آن تاثیر بسزایی دارند، وجود ندارد.

دو درصد از کارتن خواب های تهران اچ آی وی مثبت هستند
آخرین آماری که از هزار نفر از کارتن خواب های تهران توسط فعالان حوزه مدنی و اجتماعی، گرفته شده است نشان می دهد دو درصد از کارتن خواب های تهران اچ آی وی مثبت هستند. ۶۳ درصد از کارتن خواب های تهران، یک سال است که کارتن خواب شده اند. نکته جالب این جاست که این ۶۳ درصد افراد بین سی تا چهل سال هستند. فعالیت های گروهی و مردمی موسسه ای که در این حوزه فعال است، نشان می دهد که اگر به آن ها رسیدگی شود چیزی حدود ۷۵ درصد از افراد ۲۰ تا ۵۰ سال، بهبود پیدا می کنند و این یعنی ۷۵ درصد موفقیت و حرکت رو به جلو.
رئیس موسسه می گوید این ها آمار ارزشمندی هستند اما به این شرط که دیر نشود و نگذاریم که یک دهه با بی تفاوتی از روی همه آن ها عبور کند چرا که در این جمع، هر یک سال که می گذرد، چند سال محسوب می شود.

پدیده هولناکی به نام “کودکان کارتن خواب” در تهران
زنان کارتن خوابی که بی تفاوت از کنارشان می گذریم، حالا دارند ازدواج می کنند و پدیده ای در شهر به نام بچه های کارتن خواب در حال وقوع است. تا همین چند وقت پیش شهرها پر از کارتن خواب بود به نظر می رسد مسئولین رسیدگی به کارتن خواب ها برای زیباتر شدن فضای شهری هم که شده این کارتن خواب ها را به حاشیه شهرها رانده اند. گفته ها و شنیده ها از این حکایت می کنند که معتادان توسط سازمان های مربوط به کمپ هایی برده می شوند که درآمد ندارند، سه ماه و یک روز آن ها را نگه می دارند و سوای در نظر گرفتن کار علمی، سازمان یافته و سیستماتیک، آن ها را رها می کنند.
پیش از این، بچه های کارتن خواب، رشد نمی کردند و بیشترشان در شهرها می مردند اما این بچه ها حالا دارند در بیابان های تهران به دنیا می آیند و ما باید منتظر بزرگ شدنشان باشیم. این ها اما با بچه هایی که حالا توی خیابان ها می بینیم که گدایی می کنند یا گل و فال می فروشند، فرق می کنند. این ها هم معتادند هم ایدز دارند.