به گزارش بانکی دات آی آر, ۱- کشتی بزرگ ۲- پل بروکلین ۳- فانوس دریایی بل راک ۴- شبکه فاضلاب لندن ۵- کانال پاناما ۶- راه آهن اقیانوس آرام ۷- گودال عظیم هور دام –   به عنوان برترین­ ها و عجیب ترین­ های طراحی صنعتی بشر شناخته شده اند. ساخت و ایجاد تمام موارد بالا در عصر کنونی امری امکان پذیر و دست یافتی است. حتی برای دولت­ها و جوامعی که تکنولوژی در آنها آنچنان پیشرفت نکرده است. اما بیشتر این وقایع در زمان رنسانس و انقلاب صنعتی اروپا رخ داده است. یعنی دقیقا زمانی که صنعت، طفلی نوپا برای غرب بود. در این گزارش شما را با این هفت اثر شگفت انگیز آشنا خواهیم کرد.

اولین کشتی ساخته شده با استفاده از فلزات، معروف به The Great Ship

The Great Ship

::عکس تزیینی است::

ساخت این کشتی بزرگ در قرن ۱۹ انجام شد. زمانی که تجار دریافتند که کشتی­ های چوبی گذشته نیاز آنها را برای پیمودن مسافت های طولانی نظیر اقیانوس پیمایی برآورده نمی کنند. کشتی­ ها و قایق­ های چوبی پس از برخورد به امواج سهمگین اقیانوس، شکسته می شدند و ساکنان و اموال تجار از بین می رفت. به همین خاطر سرمایه داران آن زمان به فکر افتادند تا از فلز در ساختن اسکلت کشتی استفاده نمایند. به این ترتیب بود که ساخت اولین کشتی با استفاده از آلیاژهای فلزات آغاز شد و نام کشتی بزرگ “The Great Ship” را به خود گرفت.

پل بروکلین The Brooklyn Bridge

 پل بروکلین The Brooklyn Bridge

پل بروکلین یک پل معلق در نیویورک آمریکاست که بروکلین و منهتن را به هم متصل می‌کند. پل بریج در سال ۱۸۷۰ ساخته شد، و با طول ۱۸۲۵ متر از قدیمی‌ترین پل های مدرن دنیا به حساب می‌آید.

پل بروکلین طی سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۳ میلادی توسط یک مهندس آلمانی تبار به نام «جان آئوگوستس روئبلینگ» طراحی و ساخته شد. او در زمان ساخت پل بر اثر حادثه ای جان باخت و فرزندش، واشنگتن مسئولیت ادامه کار را بر عهده گرفت. اما وجود مشکل گفتاری مانع آن شد که او بتواند کار را ادامه دهد. این وضعیت ، «امیلی وارن روئبلینگ» همسر معمار اصلی را واداشت تا برای چندین سال مسئولیت انتقال دستورات واشنگتن را به کارگران بر عهده گیرد.

پیچیدگی سازه پل که جزیره منهتن را با همسایه اش، محله بروکلین مرتبط می سازد، موجب گشت بیش از ۲۰ نفر در طول ۱۳ سال زمان ساخت آن، جان خود را از دست بدهند. هزینه ساخت پل بیش از ۱۵ میلیون دلار بود.

اما کارکرد اصلی پل بروکلین چیز دیگری است. روزانه هزاران عابر، دوچرخه سوار و خودرو با استفاده از دو طبقه پل از یک سوی نیویورک به آن سوی دیگر شهر می روند. یک طبقه دارای شش باند برای خودروها است و طبقه دیگر که در بالا واقع است ، به عبور عابران پیاده و دوچرخه سواران اختصاص دارد.

فانوس دریایی بل راک Bell Rock Lighthouse

فانوس دریایی بل راک Bell Rock Lighthouse

سال­ها پس از اینکه دریانوردان و ماهیگیران راه خود را برای بازگشت به ساحل گم کنند و در امواج مخوف دریا غرق شوند، مهندس بریتانیایی Robert Stevenson موفق به طراحی و ساخت یکی از بزرگترین فانوس های دریایی جهان یعنی فانوس دریایی بل راک Bell Rock Lighthouse شد.

شهر زیرزمینی (شبکه زیرزمینی فاضلاب لندن The Sewer King)

شهر زیرزمینی (شبکه زیرزمینی فاضلاب لندن The Sewer King)

پس از پیشرفت تکنیک شبکه های آبرسانی، ساختن شبکه های دفع فاضلاب نیز مورد توجه قرار گرفت. تا نزدیک ۱۰۰سال پیش بیشتر گنداب روها و به ویژه کانالهای فرعی فاضلاب به صورت رو باز ساخته می شدند. پس از آشکار شدن اثر این قبیل کانالها در پخش بیماریهای واگیردار کوشش به عمل آمد که تمام گنداب روها و فاضلاب روها در زیر زمین ساخته شوند. شهر لندن پس از کشتاری که بیماری وبا درآن انجام داد و طی آن ۲۵۰۰۰نفر تلف شدند،در سالهای ۱۸۳۲تا ۱۸۴۸دارای شبکه زیر زمینی جمع آوری فاضلاب شد.

کانال پاناما (ارتباط میان اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام The Panama Canal)

کانال پاناما (ارتباط میان اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام The Panama Canal)

کانال پاناما با ۸۰ کیلومتر(۵۰ مایل) اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل کرده است. این کانال در پایین ترین سطح ممکن بین دامنه هاى سرزمین کوهستانى و باریکى که آمریکاى شمالى و جنوبى را به هم وصل کرده، احداث شده است. این آبراه که در جریان یکی از بزرگ ترین و دشوارترین پروژه های مهندسی در جهان ایجاد گشته است یکی از سرشناس ترین و مهم ترین آبراه های جهان است.

ایجاد این آب راه ۷۷کیلومتری با دشواری های بسیاری همراه بود، به نحوی که پس از پایان کار در مجموع ۲۷۵۰۰ کارگر (در مجموع دروه کار فرانسوی ها و آمریکایی ها) جان خود را از دست داده بودند.پس از گشایش، آبراه پیروزی شگرفی را به دست آورد و توانست انقلابی در تجارت دریایی پدید آورد. تنها در سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۴۰۱۱ شناور جمعا به ظرفیت ۲۷۸٫۸ میلیون تن کالا از این آب راه عبور کردند که این آمار به معنی عبور حدود۴۰ شناور در یک شبانه روز است.

خط آهن صلح که از شرق تا غرب قاره آمریکا کشیده شد

خط آهن صلح که از شرق تا غرب قاره آمریکا کشیده شد

پیش از پیدایش راه آهن، مردم فاصله بین سواحل شرقی و غربی ایالات متحده آمریکا را با اسب طی می کردند. در سال ۱۸۶۹ م، شبکه خطوط آهن غرب و شرق، در محلی به نام «پرومونتوری پوینت» در ایالت یوتا، به هم رسیدند و بدین ترتیب غرب و شرق قاره آمریکای شمالی به یکدیگر متصل شد.

سد رودخانه کلرادو در دره سیاه

سد رودخانه کلرادو در دره سیاهرودخانه کلرادو (به انگلیسی: Colorado river) از رودخانه‌های بلند ایالات متحده آمریکا و رودخانه‌ایست که از گرند کنیون می‌گذرد. این رودخانه از دو کشور مکزیک و آمریکا و از پنج ایالت یوتا، آریزونا، نوادا، کلرادو و کالیفرنیا عبور می‌کند. در زبان بومی سرخپوستان منطقه، به این رودخانه «’Aha Kwahwat» می گویند. این رودخانه ۲۳۰۰ کیلومتر طول داشته و به خلیج کالیفرنیا می ریزد. سرچشمه این رودخانه در ارتفاعات پارک ملی کوه راکی می باشد.

سد هوور در تنگه سیاه و بر روی رود کلرادو در حدود ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی لاس وگاس واقع شده است و ارتفاع آن از سنگ های پایه تا راس سد که در آن جاده ساخته شده، در حدود ۴۱/۲۲۱ متر است. برج و نقطه بالایی سد که در کنار نرده ها قرار دارد ۱۹/۱۲ متر از سطح جاده ارتفاع دارد.وزن تقریبی این سد به بیش از شش میلیون و ششصد تن می رسد و از نوعی بتون ثقیل و چگال ساخته شده که در پشت آن فشار آب حاصل از نیروی گرانشی زمین و نیروی منحنی افقی بر آن وارد می شود. نیروی وارده در هر فوت مربع(۴۸/۳۰ سانتی متر) فشاری معادل با ۲۰۴۳۰ کیلوگرم بر دیواره سد وارد می کند