نتایج یک آزمایش جدید نشان داده است که وقتی صحبت از بیماری تصلب شرائین و سفتی عروق به میان کشیده می‌شود، زرده تخم‌مرغ می‌تواند به اندازه سیگار مضر و خطرناک باشد.دکتر دیوید اسپنس از متخصصان برجسته نورولوژی در امریکا که سرپرستی این مطالعه جدید را عهده دار بوده خاطرنشان ساخت خوردن زرده تخم‌مرغ به همان روش سیگار کشیدن باعث سفت شدن عروق یا به اصطلاح عارضه تصلب شرائین می‌شود.

پلاک کاروتید یک ماده چرب است که مسیر عروق را مسدود می‌کند و باعث کاهش جریان خون در عروق می‌شود. این فرآیند در نهایت به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی منجر می‌شود.

دکتر اسپنس استاد نورولوژی در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی اسکولیش وسترن و نیز رئیس مرکز مطالعات تصلب شرائین و پیشگیری از سکته در انستیتو «روبارتز» با مطالعه روی بیش از ۱۲۰۰ بیمار دریافت که مصرف زیاد و مداوم زرده تخم‌مرغ باعث افزایش تشکیل پلاک‌های کاروتید در عروق می‌شود و خطر سکته مغزی و قلبی را تشدید می‌کند. دکتر اسپنس تاکید کرد: افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند باید از مصرف مداوم زرده تخم‌مرغ جدا پرهیز کنند.جزئیات این آزمایشات در مجله تصلب شرائین منتشر شده است.

مصرف تخم مرغ بیشتر از تخم سایر پرندگان رایج است. معمول ترین ماده غذایی که در پخت بسیاری از غذاها و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. زرده و سفیده تخم مرغ هر دو قابل مصرف هستند، اما باید بدانید که مواد تشکیل دهنده این دو بخش بسیار متفاوتند. زرده و سفیده ای که در پوست سخت تخم مرغ آرام گرفته اند، از چه چیزهایی تشکیل شده و هر یک چه میزان کالری در خود دارند.

در یک تخم مرغ خام با اندازه متوسط و وزنی حدود ۴۴ گرم، این مواد وجود دارند:

کلسترول: یک تخم مرغ معمولی حاوی حدود ۱۸۶ میلی گرم کلسترول است. تمام این میزان کلسترول در زرده آن است. این مقدار کلسترول، تقریباً ۶۲ درصد نیاز بدن را رفع می کند. توجه کنید که بدن در هر شبانه روز به ۳۰۰ میلی گرم کلسترول نیازمند است.

چربی: چهار و نیم گرم از وزن یک تخم مرغ معمولی از چربی درون زرده آن است. لازم است بدانید هر گرم چربی حاوی ۹ کالری است.

پروتئین: هر تخم مرغ حدود ۶٫۳ گرم پروتئین در خود دارد. از این میزان ۳٫۶ گرم در سفیده قرار گرفته و مابقی در زرده است. همچنین هر گرم پروتئین ۴ کالری انرژی دارد.

کالری: یک تخم مرغ در مجموع ۶۶ کالری انرژی دارد. از این میزان انرژی ۴۱ کالری مربوط به چربی و ۲۵ کالری مربوط به پروتئین است. سفیده به تنهایی حاوی ۱۴ کالری انرژی است که تمام این میزان بخاطر پروتئین موجود در سفیده می باشد. در تخم مرغ هیچ کربوهیدراتی وجود ندارد.

تخم مرغ را چگونه مصرف کنیم؟


حالا که می دانید هر بخش از تخم مرغ شامل چه میزان چربی، پروتئین و کلسترول است، می توانید در مورد نحوه مصرف آن تصمیم گیری کنید.

برای مثال به منظور کاهش میزان دریافت کلسترول، می توانید سفیده را از زرده جدا کنید. برای این که تخم مرغ را با دقت از وسط بکشنید. به طوری که غشای زرده پاره نشود. سپس ظرفی را زیر دست خود قرار دهید و زرده را چند بار در دو تکه پوست سخت ِ تخم مرغ، جابجا کنید. سفیده در ظرفی که زیر دستتان قرار داده اید میریزد و تا حدود زیادی از زرده جدا می شود.