ظهور دوربین‌های دیجیتال تحولات عظیمی را در صنعت عکاسی ایجاد کردند، به طوری که با هیچ تحول دیگری در تاریخ این صنعت قابل مقایسه نیست.

کار کردن با این نوع دوربین‌ها چنان آسان شده است که هر کس با کمترین مهارت می‌تواند با استفاده از آنها عکس‌هایی قابل قبول بگیرد.

در میان دوربین‌های دیجیتالی که به بازار عرضه شده اند، دوربین فشرده یا کامپکت بیشتر از همه به کار عموم مردم و تازه‌کارهای عکاسی می‌آید. این نوع از دوربین‌ها معمولا بسیار کوچک هستند، امکانی برای افزودن لنز ندارند، وزن بسیار اندکی دارند، از پیش برای موقعیت‌های مختلف تنظیم شده‌اند و قیمت نسبتا پایینی دارند.

در ادامه به بررسی چند نکته می پردازیم که در هنگام خرید این دوربین ها باید به آنها توجه داشته باشید.

انواع دوربین دیجیتال

 مگاپیکسل

تا چند سال پیش عدد مگاپیکسل تا حد زیادی نشان دهنده برتری دوربین بود. مثلا در آن زمان می‌دانستیم که دوربین ۵ مگاپیکسلی از دوربین ۳ مگاپیکسلی بهتر است‌ اما این روزها دیگر چنین روند ساده‌ای کاربرد ندارد. اکنون اغلب دوربین‌های موجود در بازار دست‌کم ۸ مگاپیکسل دقت دارند. بسیاری از مردم، عدد مگاپیکسل را معادل کیفیت دوربین می‌دانند اما این عدد در واقع به ما می‌گوید که عکسی که با آن دوربین گرفته می‌شود را تا چه اندازه می‌توان بزرگ کرد. با دوربین ۳ مگاپیکسلی می‌توان عکس‌هایی در اندازه استاندارد ۱۵×۱۰ چاپ کرد. تقریبا همه دوربین‌های امروزی به اندازه کافی بزرگ عکس می‌گیرند که بتوان آن را تا اندازه A۴ چاپ کرد. البته هرچه عدد مگاپیکسل بزرگتر باشد، حجم فایل هر عکس هم بیشتر خواهد بود.

دوربین دیجیتال

 لنز و زوم

از جمله پارامترهای مهمی که خریداران مبتدی دوربین های دیجیتال کمتر به آن توجه دارند، کیفیت و نوع لنز دوربین است. همچنین، بدفهمی‌هایی درباره میزان زوم و انواع آن وجود دارد. به طور کلی بد نیست که به این دو نکته دقت کنید:
– لنزهای واید یا زاویه‌باز(۲۸ میلی‌متری یا کوچکتر) برای عکاسی از منظره و عکس‌های دسته‌جمعی مناسب هستند. اگر موضوع‌های عکاسی شما نزدیکتر و کوچکتر هستند بهتر است به سراغ دوربینی با لنز بسته‌تر بروید.
– زوم اپتیکال را با زوم دیجیتال اشتباه نگیرید. اغلب دوربین‌ها زوم اپتیکال ۳ برابر دارند و زوم برخی از آنها به بیش از ۱۰ برابر هم می‌رسد. زوم اپتیکال از نوع واقعی است و عدد بزرگتر در آن نشانه کارایی بیشتر است. اما زوم دیجیتال، مفهومی غیرواقعی است. این نوع زوم درست معادل این است که بخشی از تصویر بزرگتر را ببُرید و به طور جداگانه نمایش بدهید. در واقع بزرگتر بودن عدد زوم دیجیتال، هیچ مزینی محسوب نمی‌شود.

لنز دوربین دیجیتال

 کاربری آسان

هدف از ساخت دوربین‌های کامپکت یا فشرده این بوده است که کاربر بتواند در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین اطلاعات عکاسی کند. به همین علت است که در اغلب این نوع از دوربین‌ها تنظیم‌های پیش‌فرضی به نام Mode یا وضعیت قرار داده می‌شود تا با انتخاب کردن آنها مطابق شرایط محیط بتوانیم مناسب‌ترین عکس‌ها را بگیریم. تقریبا در همه آنها، یگ گزینه Auto هم وجود دارد تا کاربر را حتی از انتخاب وضعیت پیش‌فرض معاف کند و عکاسی با کمترین زحمت انجام شود. در واقع این گزینه به طور خودکار همه تنظیم‌هایی را که در دوربین‌های پیشرفته‌تر به شکل دستی انجام می‌شوند، از جمله میزان حساسیت یا ISO، بالانس نور سفید، سرعت شاتر و گشودگی یا f-stop را تنظیم می‌کند. پس در هنگام خریدن دوربین بهتر است به تعداد وضعیت پیش‌فرض در آن توجه کنید. اگرچه وجود این پیش‌فرض‌ها می‌تواند کار را برای کاربران تازه‌کار بسیار آسان کند اما بسیار خوب است که دوربین، امکان تنظیم کردن همه این اجزا را به طور دستی هم به کاربر بدهد تا بتواند مطابق شرایط دلخواه خود عکاسی کند.

قابلیت فیلمبرداری

همه دوربین های فشرده امکان فیلمبرداری ندارد، پس اگر به دنبال فیلمبرداری هم هستید لازم است که به نکات زیر توجه داشته باشد:

سرعت فیلمبرداری: که با واحد فریم بر ثانیه یا fps اندازه‌گیری می‌شود و دقت فیلمبرداری که با واحد پیکسل یا اصطلاحاتی مانند HD و FullHD بیان می‌شود.
زوم در فیلمبرداری: همه دوربین‌ها امکان زوم کردن را در هنگام فیلمبرداری نمی‌دهند، پس اگر به این قابلیت احتیاج دارید پیش از خرید دوربین حتما آن را از فروشنده سوال کنید.

فیلم برداری دوربین دیجیتال

 صفحه نمایش

تقریبا همه دوربین‌های فشرده جدید صفحه‌نمایش دارند به جز چند نمونه دوربینی که فوق‌العاده کوچک درست شده‌اند و جا برای صفحه‌نمایش ندارند. ابعاد صفحه‌نمایش دوربین‌های مختلف را با هم مقایسه کنید.

صفحه نمایش دوربین دیجیتال

 ضدآب، ضدضربه

برای کسانی که بسیار اهل سفر و رفتن به کوه، بیابان، رودخانه و‌… هستند خیلی خوب است که دوربینی انتخاب کنند که بتواند انواع شرایط سخت را تاب بیاورد.

امکانات دیگری هم وجود دارند که باعث پیشرفته‌تر شدن و البته گران‌تر شدن دوربین می‌شوند بنابراین اگر نیاز به این امکانات ندارید می‌توانید به سراغ دوربینی ساده‌تر و ارزان‌تر بروید. یکی از این امکانات امکان تشخیص چهره و تشخیص لبخند است که شاید کاربرد چندانی نداشته باشد. امکان دیگری که کاربرد بیشتری دارد، وجود لرزشگیر است که مخصوصا در زوم‌های بالا و در عکاسی‌های سریع، ارزش خودش را بیشتر نشان می‌دهد. وزن دوربین، دوام باتری و سرعت شاتر هم از پارامترهایی هستند که در مقایسه بین دوربین‌های مختلف به کار می‌روند و می‌توانند در انتخاب شما موثر باشند.