هر ساله بسیاری از مردم به دلایل مختلف در سراسر جهان می میرند. در این مطلب ما قصد داریم ۱۰ مورد از علل عمده مرگ و میر در سال ۲۰۱۲ را برای شما خوانندگان مجله سلامت WeAre.ir برشماریم. امید است مطالب این پست برای شما دوستان عزیز بسیار کارآمد و مفید باشد.

۱. بیماری های قلبی عروقی

رده نخست علل عمده مرگ و میر در سال ۲۰۱۲ متعلق به بیماری های قلبی ایسکامیک (Ischaemic Heart Disease) می باشد. در سال ۲۰۱۲ بسیاری از افراد بر اثر این بیماری فوت کردند. عوامل مختلفی از قبیل سن، عادات غذایی، دیابت، سیگار کشیدن، فشار خون بالا و شیوه زندگی بی تحرک در میان جنبه های دیگر از علل عمده این بیماری است.

بیماری های قلبی عروقی

۲. بیماری سکته مغزی (Cerebrovascular Disease)

رده دوم علت مرگ و میر در سال ۲۰۱۲ مربوط به این بیماری است. بیماری های مربوط به عروق عرضه خون به مغز مرتبط با این بیماری است است. فشار خون، مهم ترین علت پشت این قضیه می باشد. این پوشش عروق خون را صدمه می زند، و باعث آسیب عصبی و عوارض جانبی زیاد می شود که اغلب منجر به مرگ می گردد.

بیماری سکته مغزی (Cerebrovascular Disease)

۳. عفونت های تنفسی تحتانی (Lower Respiratory Infections)

این بیماری در رده سوم علل عمده مرگ و میر در سال ۲۰۱۲ است. سینه پهلو، آبسه ریه و برونشیت حاد از علائم عفونت تنفسی تحتانی است. علائم می تواند شامل خستگی نیز باشد.

عفونت های تنفسی تحتانی (Lower Respiratory Infections)

۴. ایدز (HIV/ AIDS)

این بیماری یکی از خطرناک ترین بیماری ها در جهان است. ایدز یک بیماری سیستم ایمنی انسان است و در حال حاضر در نسبت های همه گیر در سراسر جهان پخش شده است. با توجه به برنامه ایدز سازمان ملل گزارش سال ۲۰۰۹، ۶۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند ، با بیش از ۲۵ میلیون مرگ و میر که ۷۶٪ از آنها در جنوب صحرای آفریقا رخ داده است.

ایدز (HIV/ AIDS)

۵. بیماری انسداد ریه مزمن (Chronic Obstructive Pulmonary Disease)

علل اصلی این بیماری اغلب ناشی از دخانیات و نیز در تماس با گازهای مهلک می باشد. برونشیت مزمن و نفخ و آمفیزم قسمتی از این گروه بیماری ها هستند.

بیماری انسداد ریه مزمن (Chronic Obstructive Pulmonary Disease)

۶. بیماری های اسهالی (Diarrheal Disease)

دومین عامل شایع مرگ و میر در میان نوزادان در سراسر جهان و همچنین شایعترین علت مرگ در میان مردم فقیر اسهال می باشد. با این حال می تواند به راحتی با نمک های آبرسانی خوراکی (Oral Rehydration Salts) و قرص های روی (Zinc Tablets) درمان شوند.

بیماری های اسهالی (Diarrheal Disease)

۷. سل (Tuberculosis)

این بیماری می تواند از طریق هوا زمانی که فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند، گسترش یابد و در ذرات آلوده را در هوا پخش کند. یک سوم جمعیت جهان آلوده به سل هستند و عفونت های جدید در نرخ یک مورد در هر ثانیه اتفاق می افتد. به علت مقاومت های باکتریایی بسیاری از داروهایی که برای این بیماری بکار می رفتند، امروزه دیگر در درمان جایی ندارند.

سل (Tuberculosis)

۸. مالاریا (Malaria)

در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری این بیماری گسترده می باشد. مالاریا در یک مرحله، یکی از عمده ترین علل مرگ در سراسر جهان می باشد. مالاریا از بیماریهای شایع در کشورهای در حال توسعه می باشد باز هم به علت مقاومت های باکتریایی بسیاری از داروهایی که برای این بیماری بکار می رفتند، امروزه دیگر در درمان جایی ندارند.

مالاریا (Malaria)

۹. سرطان نای / برونش / ریه (Cancer of Trachea/Bronchus/Lung)

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر است و در میان تمام انواع سرطان، سرطان ریه بدترین آنها می باشد. یکبار دیگر، افراد سیگاری بیشتر در معرض این بیماری هستند ، چرا که آنها تقریبا ۸۵٪ از موارد را به خود اختصاص داده اند.

سرطان نای / برونش / ریه (Cancer of Trachea/Bronchus/Lung)

۱۰. تصادفات جاده (Road Traffic Accidents)

متاسفانه تصادفات علت شایع مرگ در سراسر جهان می باشد. هر روز، روزنامه پر از داستان های تصادفات جاده ای هستند. معلولیت و هزینه های مالی قابل توجه نیز از جمله مشکلات حاصله ناشی از تصادفات جاده ای هستند.

تصادفات جاده (Road Traffic Accidents)

دوستان و عزیزانی که سیگار می کشند امیدوارم با خواندن این مطلب، برای حفظ سلامتی خود، تجدید نظری در کشیدن آن داشته باشند. مطالب مرتبط زیر در مورد سیگار را نیز ببینید:

علاقمندان به بخش پزشکی و سلامت مطالب گذشته سایت را نیز ببینید: