هرفرد موفقی  همیشه در برابر چالش ها کمر راست می کند. این یکی از ویژگی هایی است که تفاوت میان برندگان و بازندگان را رقم می زند. در حالی که سایر خرده فروشان از رقابت گله و شکایت دارند فروشنده های موفق با خلاقیت تمام مشکلات و مسائلشان را حل می کنند. انسان موفقی در هر حوزه و رشته ای که فعالیت کند به هر حال باید با یک سری مسائل دست و پنجه نرم کند. بروز مسئله به سه دلیل غیرقابل اجتناب است. نخست آنکه، ما در دنیایی از تنوع و پیچیدگی زندگی می کنیم. دوم، با مردم در تبادل هستیم و سوم اینکه نمی توانیم موقعیت هایی را که با آن رو به رو می شویم، کنترل کنیم.

افرادی که از توانمندی فراوان برخوردارند، این پنج ویژگی را به نمایش می گذارند:

۱- مسایل را پیش بینی می کنند.

از آنجایی که بروز مسئله امری اجتناب ناپذیر است، افراد موفق ، خوب آنها را پیش بینی می کنند. هر کس فرض را بر این بگذارد که مسیر ساده و راحتی در پیش دارد، بدانید که به دردسر می افتد. حکایتی درباره ی دیوید لیوینگستون، مبلغ دینی اعزام شده به آفریقا، شنیدم که نگرش مورد نیاز افراد موفق را نشان می دهد. یک سازمان تبلیغات دینی می خواست جمعی را به آفریقا اعزام کند تا به لیوینگستون کمک کند. از این رو مسئول این سازمان نامه ای به لیوینگستون نوشت و پرسید اگر مسیر مناسب و راحتی سراغ دارد به او بگوید تا او افرادی را برای کمک بفرستد. لیوینگسنون در جواب نامه این سئوال نوشت: «اگر افراد شما به امید جاده ی آسفالت شده می آیند، من به آنها احتیاجی ندارم. من به مردانی احتیاج دارم که حتی جاده ای در کار نباشد، رخت سفر بربندند.» اگر نگرش مثبت داشته باشید و با این حال بدترین اتفاقات ممکنه را لحاظ کنید، در موقعیت مناسبی قرار می گیرید تا مسایل پیش رو را حل کنید.

افراد موفق

۲- آنها حقیقت را می پذیرند

اشخاص معمولا در برخورد با مسایل اینطور واکنش نشان می دهند: از پذیرفتن آنها خودداری می ورزند، آنها را می پذیرند و بعد با آنها کنار می آیند و یا آنها را می پذیرند و سعی  می کنند که شرایط بهتری ایجاد کنند. افراد موفق باید همیشه به این شکل سوم عمل کنند.

می گویند در مواقعی از این قبیل باید فرض را بر این بگذاریم که همیشه وضع به همین شکل بوده است. هیچ فرد موفقی نمی تواند مثل کبک سر خود را زیر برف بکند و بعد خود را در دل آب های خروشان ببیند.افراد موفق با واقعیت یک موقعیت روبرو می گردند.

۳- آنها به تصویر کلی توجه دارند

افراد موفق پیوسته باید به تصویر کلی توجه داشته باشند و هیچ گاه اجازه ندهند که تحت تاثیر عواطف و احساسات خرد شوند. در ضمن نباید آنقدر به جزئیات بپردازند که آنچه را مهم است فراموش کنند. آلفر آرماند مونتاپرت می نویسد: «اکثر مردم موانع را می بینند، معدودی نیز با توجه به عینیت ها هدف ها را لحاظ می نمایند. تاریخ همواره موفقیت گروه اخیر را به ثبت می رساند و بی خبری و ناهشیاری نصیب جماعت اول می شود.»

۴- آنها کارهایشان را یکی یکی انجام می دهند

از اندرزهای ریچارد اسلوما آن است که «هرگز نخواهید که همه ی مسائلتان را یکباره حل کنید. بگذارید یکی یکی به آنها بپردازید.»

افراد موفقی که به دردسر می افتند، اغلب آنهایی هستند که تحت تاثیر انبوه کارهایی که باید انجام شوند کلافه می شوند. اگر با مسایل مختلف رو به رو هستید، به نوبت و یکی یکی به حل و فصل آنها بپردازید.

۵- حتی در شرایط دشوار از هدف های بزرگ چشم نمی پوشند

افراد موفق کسانی هستند که وقتی انتظار شرایط مثبت را دارند، تصمیمات مهم می گیرند. آنها تصمیم گیری را به زمان های بد و کسادی موکول نمی کنند. اما می دانند که وقتی در حضیض قرار دارند، نباید تسلیم شوند.