pasoor

امروزه مردم سرتاسر جهان با بازی ورق آشنا هستند. ورق بازیهای مختلفی دارد و یکی از آنها بریج است که یک بازی بین المللی است. ورق بازیی است که بسیار سرگرم کننده است و فکر و ذهن را درگیر می کند و نیازی هم به زمین بازی و یا هر چیز دیگری ندارد و به همین دلیل به سرعت رشد کرد.

بعضی از مورخین معتقدند که این بازی ابتدا در مصر آغاز شد و آن را شیطانی و از علایم جادوگری و فراماسونی می دانند. اما برخی دیگر معتقدند ابتدا در هندوستان یا چین آغاز شد و هر گونه ظن بد در مورد آن را قبول ندارند.

بر طبق شواهد موجود این بازی در قرن سیزدهم در اروپا بسیار رایج بود و آن را تاروت می نامیدند.در آن زمان یک دسته ورق شامل ۲۲ کارت بود که تصاویر مختلفی بر روی آن چاپ شده بود، سپس ۵۶ کارت دیگر به آنها اضافه شد و کارت ۷۸ تایی شد که شامل: آس، شاه، بی بی و … می شود. بعدها فرانسوی ها تعداد کارت ها را کم کرده و به ۵۲ تا رساندند.

همانطور که می دانیم کارت های امروزی ۵۲ تا  می باشد و این ۵۲ کارت به چهار دسته تقسیم می شوند، یعنی ۴ دسته ی ۱۳ تایی به نام پیک(که نماد مرگ است و از اهمیت و احترام بالایی برخوردار است و بالاترین امتیاز را در بین این چهار دسته دارد)، دل(نماد عشق و محبت است)،خشت(نماد مال و ثروت)،و گشنیز(نماد جنگ و نزاع) است، «چهار عنصری که هستی ما با آن شروع می شود، با آن ادامه می یابد و با آن به پایان می رسد» این چهار ورق خلاصه ی زندگی انسان است. بگذریم…

انگلیسی ها نیز از همان سیستم ۵۲ کارت پیروی کردند. کم کم بازی ورق در  سرتاسر جهان رواج یافت.

در آغاز تصاویر روی کارتها را با دست نقاشی می کردند بنابراین قیمت  آنها نیز بسیار گران بود، بطوریکه مردم معمولی قادر به خریدن آن نبودند. اختراع چاپ منجر به تولید انواع مختلفی از کارتهای ارزان و زیبا شد که حتی مردم کم درآمد نیز می توانستندآنها را بخرند. در ابتدا کارتها دایره ای و مربعی شکل بودند، اما امروزه مستطیل شکل می باشند با طول ۸.۵ سانتی متر و عرض ۵.۵ سانتی متر، ورق بازی سرگرم کننده ای است اما متاسفانه در ایران به دلیل ترویج فرهنگ قمار ممنوع می باشد.