خوب برای اسپرم

اسپرم مرد

۱. گردو

در مطالعاتی که توسط محققان در UCLA انجام گرفت به نیمی از ۱۱۷ مرد جوان و سالم شرکت کننده در تحقیق، به مدت ۱۲ هفته، روزانه نصف یک گردو داده شد. در پایان این دوره، اسپرم گروهی که گردو در برنامه غذایی خود داشتند تحرک بیشتر و میزان نقص کمتری داشت. بنابراین خوردن گردو می تواند باعث بهبود کیفیت اسپرم در مردان شود.

۲. برگ های سبز

مطالعاتی که در سال ۲۰۰۸ در این مورد انجام شد نشان داد که مردان با رژیم غذایی سرشار از فولات – موجود در سبزی های برگ دار و بعضی میوه ها – اسپرم کمتری با تعداد کروموزوم های اشتباه دارند. ازدیاد یا کم شدن کروموزوم می تواند موجب نقص هایی در خلقت مادرزادی شود نظیر سندروم داون.همچنین ازدیاد کروموزوم های اشتباه در اسپرم می تواند منجر به ناباروری شود.

۳. گیاه «مکا»

به نظر می رسد این گیاه می تواند باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم ها شود. هر چند که مطالعات در مورد این گیاه تنها بر روی ۹ مرد صورت گرفته و دیگر مطالعات تنها بر روی موش ها انجام شده است.

۴. روغن ماهی

تاثیر روغن ماهی در بهبود تعداد و تحرک اسپرم در «بز» به اثبات رسیده است. اما هیچ مدرکی بر موثر بودن آن در انسان وجود ندارد.

بد برای اسپرم

شکلک اسپرم

۱. موبایل

مطالعاتی که در سال ۲۰۰۷ در این زمینه صورت گرفت نشان داد مردانی که در طول روز بیش از ۴ ساعت یا بیشتر با موبایل صحبت می کنند، کیفیت اسپرم پایینی نسبت به سایرین دارند. در یک نمونه از تحقیقات انجام شده، یک لیوان اسپرم را به مدت یک ساعت در مقابل موبایل قرار داده شد که نتایج حاکی از میزان آسیب زیاد اسپرم ها در این یک ساعت بود. بنابراین نگه داشتن تلفن همراه در جیب شلوار ممکن است خطرناک باشد.

۲. استرس

در سال ۲۰۰۸ تحقیقات انجام گرفته از نقش استرس در کیفیت اسپرم ها پرده برداشت. مردانی که دارای استرس روزمره بیشتری هستند تعداد اسپرم سالم کمتری را نسبت به سایرین دارند.

۳. داروهای ضد افسردگی

تحقیقات نشان داده است که ممانعت کننده های بازجذب انتخابی سروتونین (SSRI) (داروهایی نظیر Prozac و Zoloft) باعث کاهش تعداد اسپرم مردان و صدمه به DNA اسپرم ها می شود.

۴. چربی اشباع

ثابت شده است مردانی که در رژیم غذایی خود مصرف بالایی از چربی های اشباع را دارند، تعداد و چگالی کمتری در اسپرم نسبت به سایرین دارند. البته چربی های امگا۳ نظیر آنچه در روغن ماهی یافت می شود باعث بهبود کیفیت اسپرم ها می شود.

۵. علف های هرز!!!

منظور از علف های هرز، علف و یا برگ هایی است که در تهیه مواد مخدری نظیر ماری جوانا یا سیگار از آنها استفاده می شود. تحقیقات انجام شده از نقش ماری جوانا در کاهش تعداد و سرعت حرکتی اسپرم ها حاکی بود. البته مطالعاتی که در سال اخیر در مورد تاثیر مواد روانگردان بر وضعیت اسپرم مردان صورت گرفت نشان داد که این مواد هیچ تاثیری بر اسپرم ها ندارد.

۶. لباس زیر تنگ

مضرات پوشیدن لباس زیر تنگ بر کیفیت اسپرم مردان به اثبات رسیده است. محقق موضوع آقای آلن پسی در جمله جالبی گفت:
Men who wanted to boost their fertility should consider switching to looser options

در آخر یادآور شوم در مطالعاتی که بر تاثیر دارو بر اسپرم مردان صورت گرفت از مفید بودن مصرف دارو برای رفع مشکل دلالت داشته است.