یادش بخیر زمانی که کامپیوترهای رومیزی تازه وارد خانه هایمان شده بود (سیستم های خانگی)، چه لذتی داشت، که البته استفاده ای جز بازی (لااقل برای بنده) نداشت. تکنولوژی پیشرفت کرد و پردازنده های کوچک تر ساخته شد و بالطبع آن کامپیوتر های کوچک تر ساخته شدند. لپ تاپ ها بوجود آمدند. امروزه کامپیوترهای رومیزی از خانه ها به ادارات نقل مکان کرده اند و لپ تاپ عضو جدا نشدنی زندگیمان شده است. اسب لجام گسیخته تکنولوژی همچنان تازید و پردازنده های قدرتمند در ابعاد کوچکتر با مصرف بسیار کمتر به ارمغان آورد.

همچون اکثر نوآوری های دنیای دیجیتال، بازهم شرکت اپل محصول جنجالی را وارد بازار کرد… تبلت اپل یا همان آیپد. دیگر شرکت ها نیز وارد میدان شدند و هر کس سعی نمود تا محصولی بهتر را عرضه کند و گوی سبقت را از اپل برباید که در هر بار تلاش، اپل آیپد خود را ارتقا داد. اکنون که به تازگی از آیپد ۳ رونمایی شده است  به یقین می دانیم که بهترین و با کیفیت ترین تبلت بازار است. این گفته دلیلی بر بد بودن دیگر محصولات نیست. و خوب می دانیم که آنچه در خرید حرف اول را میزند به صرفه بودن محصول است بدین معنی که قیمت به کیفیت بی ارزد.

معیارهایی برای انتخاب یک تبلت خوب (1)

خوانندگان عزیز سایت WeAre.ir اگر قصد خرید تلبت دارید حتما ادامه مطلب را با ما باشید…

کم بودن قدرت سی پی یو، صفحه لمسی ضعیف، قدرت وای فای پایین، سیستم عامل ضعیف، باطری نامناسب و … توجیه کننده سیل عظیم تبلت های ارزان قیمت بازار هستند. اما با رعایت نکاتی چند می توان تبلتی مناسب و با کیفیت با قیمت مناسب تهیه نمود.

در خرید یک تبلت چه معیارهایی را در نظر بگیریم:

۱- باطری مناسب. مدت شارژ باطری تبلت بسیار مهم است همانگونه که در لپ تاپ ها مهم بود اما در این مورد بدلیل قابلیت حمل آسان تر این مسئله مهم تر است. یک تبلت با توانایی نگهداری بالای ۵ ساعت شارژ در زمان کار، مناسب و ۱۰ ساعت شارژ در زمان کار، عالی  است.

۲- سیستم عامل ویندوز یا آندروید. با توجه به خو گرفتن ما ایرانیان با سیستم عامل ویندوز، شاید تبلت هایی با سیستم عامل ویندوز بخصوص ویندوز ۸ برای ما خوشایندتر باشد. با این حال تبلت های آندرویدی هم تجربه جدیدی است بخصوص اینکه نرم افزارهای آن نیز روز به روز در حال افزایش است.

۳- سرعت تبلت. سرعت تبلت وابسته به پردازنده و رم آن است. بسیار مهم است که تبلت با CPU های چند هسته ای انتخاب نمایید.

۴- پورت USB. شاید مهم ترین نکته در این میان که کمتر توجهی نیز به آن می شود پورت USB باشد. برای اتصال موس، کیبرد، هارد اکسترنال، کول دیسک شما حتما نیاز به این پورت دارید. لذا در هنگام خرید تبلت از وجود این پورت اطمینان حاصل نمایید.

۵- هدفون و میکروفون. داشتن خروجی هدفون بخصوص جک ۳.۵ میلیمتری (همان پورتی که اسپیکر در سیستم های خانگی به آن متصل می شود) حیاتی است. همچنین ورودی میکروفون نیز از نکاتی است که باید مد نظر داشته باشید.

۶- قابلیت بی سیم خوب. مطمئن شوید که تبلتی که مد نظر دارید از قابلیت های بی سیم نظیر WiFi (برای اتصال بی سیم به اینترنت) و بلوتوث پشتیبانی می کند.

۷- تشخیص دست خط و صدا. توانایی تشخیص دست خط و صدا از امتیازاتی است که یک تبلت را بر دیگر سیستم ها برتری می دهد.

۸- و اما بعد. دوربین خوب، هارد با ظرفیت بالا، تشخیص اثر انگشت و … معیار های جانبی هستند که با وجود اینکه تاثیر زیادی بر قیمت تبلت دارند اما هیچگاه نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

معیارهایی برای انتخاب یک تبلت خوب (2)

کلام آخر

تفاوت قیمتی در تبلت ها جدای از جنس مناسب قطعات به کار رفته، به کیفیت قطعات به کار رفته در تبلت نیز وابسته است. دو تبلتی را در نظر بگیرید که هر دو از قابلیت WiFi پشتیبانی می کنند اما در مکانی که قدرت آنتن وایرلس پایین است آیا هر دو واکنش یکسانی در اتصال به وایرلس دارند؟ خیر.