درمان جوش صورت

جوش های ریز و قرمز

جوش های ریز و قرمز و تیرگی رنگ پوست یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد را به کلینیک های زیبایی میکشاند. علاوه بر ماسک های طبیعی میوه های تابستانی که کمک شایانی به شفافیت و درخشندگی پوست می کنند؛ جعفری نیز از جمله سبزیجاتی است که برای تقویت، زیبایی و سلامت پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

برای از بین بردن جوش های ریز قرمز روی پوست باید نقاط آسیب دیده ی صورت را صبح و شب با محلول نرم کننده ی جعفری شستشو دهید. برای روشن شدن رنگ پوست چهره نیز شستشوی صورت با جوشانده ی نیمه گرم برگ جعفری در یک چهارم لیتر آب (به مدت یک هفته صبح و شب).

فراموش نکنید برای جلوگیری از جوش های قرمز یا تیرگی پوست در مدت درمان از خوردن آجیل، ادویه، تنقلات، شیرینی خامه ای، سوسیس، نوشابه های گازدار و مواد غذایی آهن دار پرهیز کنید.

برای جذب بهتر ویتامین های جعفری و سایر ماسک های طبیعی در پوست، قبل از هر اقدامی پوست خود را کاملا تمیز کرده و ماساژ دهید تا گردش خون سریعتر شود.

جوش های صورت

یکی دیگر از مشکلاتی که اغلب جوانان با آن مواجه هستند آکنه است. آکنه، همان جوش هایی است که روی صورت به خصوص در دوره ی غرور جوانی(عموما در سنین ۱۷-۱۸ سالگی) به وجود می آید.

این بیماری به علت عدم توازن هورمون ها در بدن ایجاد می شود. آکنه باعث بسته شدن منافذ پوست و جلوگیری از ترشح غدد پوستی شده و اغلب، جوش های عفونی ایجاد می کند.

دو نوع آکنه وجود دارد: میکروبی و غیرمیکروبی که  نوع میکروبی آن بسیار دردناک است و عدم توجه و درمان این نوع جوش ها باعث ماندگاری جای زخم بر روی پوست می شود.

بهترین را از بین بردن آکنه، رعایت مسایل بهداشتی است و البته رژیم های غذایی مناسب نیز می تواند در این امر بسیار موثر باشد.

با انجام هر یک از دستورالعمل های زیر می توانید به درمان آکنه کمک کنید.

*جوش ها را با آبلیمو بشویید.

*صورت خود را با صابون های سولفوردار بشویید.

همچنین به طور مداوم صورت خود را با داروهای ضدعفونی کننده و آب شستشو دهید.

*روزانه حداقل یک لیتر آب بنوشید و میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

*به طور منظم ورزش کنید زیرا بی تحرکی یکی از عوامل ایجاد آکنه است.

درمان جوش های صورت

یبوست، کم خونی، تغذیه نادرست و استرس از عواملی است که موجب ایجاد جوش می شود. افرادی که پوستشان زیاد جوش می زند باید از مصرف مواد قندی و چرب خودداری کنند و به جای خوردن شیرینی، شکلات و غذاهای سرخ شده و پر ادویه در رژیم غذایی روزانه خود از آب، سبزی و ویتامین های تازه استفاده کنند.

ویتامین های A،B،E و C در درمان جوش، تاثیر فوق العاده ای دارند. این ویتامین ها را در سبزی ها، میوه ها، سبوس غلات و جگر می توانید پیدا کنید. در حالی که رژیم غذایی مناسب گرفته اید، نکات زیر را نیز فراموش نکنید.

*جوش صورت را با ناخنتان تحریک نکرده و آن را جدا نکنید. قشری که روی جوش را پوشانده، محافظ پوست است و نمی گذارد آلودگی ها وارد پوست شود. اگر این قشر از بین برود جوش، عفونی می شود و حتی پس از بهبود جوش، جای آن در صورت می ماند.

*برای اینکه پوستتان جوش نزند باید چربی ها را از سطح آن پاک کنید. هر روز صبح و آخر شب، پوست صورتتان را شسته و پاک کنید. بهتر است برای اینکه هم پوستتان را تمیز کنید و هم دانه های سرسیاه را از بین ببرید از صابون های ضدعفونی کننده استفاده کنید.

*هر وقت می خواهید به پاکسازی پوستتان بپردازید به یاد داشته باشید که در ابتدا باید دستتان عاری از هر گونه میکروب و آلودگی باشد.

*داشتن آرامش عصبی باعث می شود که پوستتان صاف باشد.

*از خوردن آجیل، سس، ادویه، غذاهای سرخ شده، شکلات، بستنی، شیرینی، نوشابه های گازدار، پنیرهای چرب، قهوه و چای داغ پرهیز کنید زیرا این مواد باعث افزایش جوش در صورت خواهند شد.

ماسک از بین برنده جوش

۱)عسل بدون موم ۲ قاشق غذاخوری، جوانه گندم به میزان لازم.

جوانه گندم تازه را آسیاب کرده سپس عسل را به آن اضافه می کنیم تا به حالت خمیری در آید. پس از آن به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار می دهیم و سپس با آب ولرم می شوییم. (خوردن جوانه ی گندم نیز برای شفافیت پوست بسیار مناسب است)

۲)برای مبارزه با جوش، یک قطره اسانس اسطوخدوس را با روغن زیتون مخلوط کنید و روی محل جوش بمالید.

۳)یکی دیگر از روش ها برای درمان جوش، استفاده از سیب له شده با چند قطره عسل است. این ماسک را به پوست خود بمالید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید. این کار باعث روشن شدن پوست و سفت شدن منافذ آن نیز می گردد.