درودی آتشین به  گرمای عشق زهره و منوچهر تقدیم به خوانندگان و علاقه مندان مجله WeAre.ir. در این بخش اثری ماندگار و کم نظیر را به شما معرفی خواهیم کرد. منظومه زهره و منوچهر مخلوق طبع پراحساس، رند و نظرباز ایرج میرزا. ایرج میرزا شاعر توانای معاصر و متعلق به اواخر عصر قاجار و اوایل دوره پهلوی می باشد. وی از نوادگان قاجار به شمار می رود ولی یکی از آزادیخواهان عصر مشروطه نیز هست. ایرج طرفدار آزادی و مشروطه و مخالف حجاب بود. شعر ایرج بسیار روان و دلنشین است. سادگی اشعار ایرج و در عین حال استواری کلام شعریش ما را به یاد سعدی شیرازی می اندازد. استاد بهار به حق ایرج را سعدی دوران معاصر نامید. وی از اولین کسانی است که برای کتاب های کودکان و نوجوانان شعر تربیتی سروده است.  ایرج شاعری وطن پرست بوده است. در اینجا نمونه یک شعر عالی را که در باب وطن دوستی برای کتاب های درسی کودکان سروده است می آوریم:

ما که اطفال این دبستانیم………….همه از خاک پاک ایرانیم
همه با هم برادر وطنیم……………..مهربان همچو جسم با جانیم
اشرف و انجب تمام ملل…………….یادگار قدیم دورانیم
وطن ما به جای مادر ماست………..ما گروه وطن پرستانیم
شکر داریم که از طفولیت……………درس حب الوطن همی خوانیم
چون که حب وطن ز ایمان است…….ما یقینا ز اهل ایمانیم
گر رسد دشمنی برای وطن…………جان و دل رایگان بیفشانیم

هنرنمایی شاهرخ مشکین قلم در اجرای زهره و منوچهر

با این حال با کمال تاسف امروزه  ایرج آنچنان که شایسته اوست مورد توجه واقع نمی شود. که می توان علت آنرا در عقاید ایرج و همچنین زبان هزل برخی شعرهایش جستجو کرد.
منظومه زهره و منوچهر آخرین اثر ایرج است. متاسفانه با مرگ وی سرودن این اثر نیمه کاره ماند و ادب فارسی معاصر از این اثر منحصر به فرد محروم شد. فارغ از مسیر داستانی این اثر، نوآوری و تازگی در همه ابعاد آن مشهود است. بلاغت و سخن بازی ایرج از یک طرف و رندی و طنازی وی از طرفی دیگر تندیس پرشکوهی از لطافت شعری آفریده است. ایرج به سبک سعدی در مسیر داستان و از زبان قهرمانانش دیدگاه هایی را مطرح می کند که در تضاد قرار دارند و در عین حال همگی با استدلال محکم بیان می شوند. در واقع خواننده ممکن است سر در گم شود ولی در نهایت شاعر خواننده را به سمت دیدگاه مورد نظر خویش هدایت می کند. در این داستان منظور یگانه ی شاعر عشق است و بس.
داستان زهره و منوچهر بر گرفته از شعر ونوس و آدونیس اثر ویلیام شکسپیر است. البته این داستان متعلق به اساطیر یونان و در اصل افسانه ای سوریه ای است. پرداخت استادانه ایرج چنان هنرمندانه است که در صورتی که داستان ونوس و آدونیس را نخوانده باشید به هیچ وجه شکی نخواهید کرد که زهره و منوچهر یک داستان غیر ایرانی است. هیچکس نمی داند که ایرج قصد داشته ادامه داستان را هم چون افسانه ونوس و آدونیس به پایان ببرد یا خیر اما علاقه مندان این اثر می توانند ادامه ی داستان ناتمام ایرج را در افسانه ونوس و آدونیس جستجو کنند. باعث افتخار مجله است که این اثر زیبا را به شما تقدیم کند. یاد ایرج گرامی باد.

دانلود کتاب pdf